Hej!

Renoverar ett hus på landet och ska flytta dit i vår. Haft inbrott två gånger under renoveringen så tänkte investera i ett larm.

Budget 10k

Vad anser ni är bäst?

Tänker mig att köpa och installera själv då jag inte vill ha en månadskostnad.

Mina tankar går kring att ha kameror ute och siren och blixtljus inne.

Har ni några tips kring detta?
 
Ajax är mitt bästa tips till de som vill ha ett "eget" larm.
 
Tack! Läser om det nu. Även bra om vi bor avskilt från andra hus? Om larmet går - kan vi koppla kameror?
 
Ja, Ajax har stöd för kameror.

Ajax har ett par nackdelar ur mitt perspektiv:
1. Det är trådlöst.
2. Med nuvarande firmware (det kommer uppdateringar) så piper inte larmet när man kommer hem till ett larmat hem.
 
1. Då vi renoverar nu kan vi lätt dra kablar i hela huset så den biten är klart en sak att tänka på nu då. Fördel för SPC.

Men hur menar du att den inte piper när man kommer hem? Är sensorerna inte känsliga eller varför piper den inte?
 
Ajax har i någon tidigare uppdatering tagit bort den funktion som gör att knappsatsen piper när du kommer in och det är larmat.

Det är med andra ord helt tyst, så du vet inte om att larmet är aktiverat. Det leder till en del falsklarm när man stövlar in i sitt eget hem utan att larma av.

Det här Ajax lovat att ändra på 2017Q4, men det här ännu inte hänt.
 
Jag tycker att Jablotrons larmsystem har det mesta som behövs för ett vettigt villalarm,
Baserat på många års erfarenhet av larmsystem för eget montage
 
Protexus har jag skaffat nyligen och är väldigt nöjd med. Förprogramerd då var det bara att skruva upp delar. Hår koppla till larmcentral oxå om man vill.
 
Fördelen med Jablotron är att samma centralapparat går att koppla trådlöst eller trådbundet + uppringaren klan ringa antingen till larmcentral eller privatnummer, går att programmera på många olika sätt, förbikoppling på med larmkod eller larmkod + kodbricka.
 
RilleRock
D Dacker skrev:
Fördelen med Jablotron är att samma centralapparat går att koppla trådlöst eller trådbundet + uppringaren klan ringa antingen till larmcentral eller privatnummer, går att programmera på många olika sätt, förbikoppling på med larmkod eller larmkod + kodbricka.
Men iomed trådstartaren vill installera det själv så kvittar det hur bra det är då JA-100 bara säljs till de installatörer som gått deras utbildning om de inte ändrat det nyligen?

I övrigt ett mycket kompetent system med många bra lösningar.
 
Googla på jablotron och det kommer fram etrt antal återförsäljare av larmet
kolla gärna på AZOR plus Jablotron AZOR hemlarmssystem med 3 PIR-detektorer, 2 magnetkontakter, centralenhet och 2 fjärrkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
c:a 5500:- komplett med 3 PIR-deckare och 2 magnetkontakter.
Tyvärr är razor enbart trådlöst, men prisvärt och lättinstallerat alternativ (alla enheter programmerade)
 
RilleRock
D Dacker skrev:
Googla på jablotron och det kommer fram etrt antal återförsäljare av larmet
kolla gärna på AZOR plus [bild] c:a 5500:- komplett med 3 PIR-deckare och 2 magnetkontakter.
Tyvärr är razor enbart trådlöst, men prisvärt och lättinstallerat alternativ (alla enheter programmerade)
Men de gäller inte JA-100 som har de smartaste lösningarna.

Övriga Jablatron är säkert okey om man gillar trådlöst.
 
P Patrik Nilsson76 skrev:
1. Då vi renoverar nu kan vi lätt dra kablar i hela huset så den biten är klart en sak att tänka på nu då. Fördel för SPC.

Men hur menar du att den inte piper när man kommer hem? Är sensorerna inte känsliga eller varför piper den inte?
Ajax är ett grymt prisvärd system, men har du möjlighet att dra ut kablage och köra ett trådat/hybrid-larm skulle jag göra det alla dagar i veckan.

Jablotron JA100-är ett grymt system som jag verkligen gillar att jobba med, men tappar lite iom att det inte är så tillgängligt för hemmafixaren.

Jag skulle i ditt fall kört på SPC.
Många funktioner/finesser, lättillgängligt, samt en suverän tråd här på forumet (mycket tack vare den grymma RilleRock) som kommer guida dig igenom både installation o programmering.
Visst inte i närheten av Ajax när det gäller enkelheten när det ska driftas, men grymt stabilt när det väl är igång.
 
Tack för tipsen! Nu börjar väggar och tak sättas dit så ska kolla detta asap.
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.