Men om man låter vattnet från poolen driva en vattenturbin med en generator kopplad till ett element i stugan så är det ju varmt när man kommer.
På så vis kommer man runt att lindningsomkopplare bara går ner till 360 volt.

Ett RC servo styrs med en puls på 1 ms för mttläge +- 0,5 ms för ändlägena och det är klart går ju att fixa till från en uC.

Protte
 
Peter2400 skrev:
Ett sådant här Gsm-relä är en färdig lösning och har dom funktionerna som du behöver.
Extern tempgivare, så du behöver ingen termostat, och går finns för 5-35VDC eller 230VAC
"Ett sånt här"? Känns som nåt saknas här! Tar tacksamt emot tips på produkter!
 
  • Gilla
jimmy.rova
  • Laddar…
Jag tänkte skrämma liv i den här gamla tråden. Jag kom ju aldrig i mål förra gången så nu tänkte jag göra ett nytt försök. Har inte släppt idén om att styra panntemperaturen med ett servo.
Tanken nu är att ha ett fjärrstyrt relä som får servot att växla mellan två positioner. Nu har jag suttit och letat elektronikbyggsatser i form av en servokontroller som kan lösa detta. Tänkte att funktionen; relä öppet - servo läge A, relä stängt - servo läge B inte vore så unikt. Men jag lyckas inte hitta något. Nån där ute som har stött på liknande, eller som kanske kan påta ihop en lösning (löda ihop något efter beskrivning fixar jag)?
 
Med en Arduino är det en enkel sak att styra ett vanligt hobbyservo. Det finns massor av exempel på kod på nätet. Prova och sök lite så ser du hur det hänger samman.

En ingång på Arduinon känner av status och pulsar en annan utgång med önskad frekvens för att styra ditt servo till rätt position.
Annars går det säkert att göra med en sk 555-timerkrets, men idag är det så mycket enklare med en mikrokontroller.
 
Har ju en arduino liggande hemma efter ett annat oavslutat projekt som jag kan labba med.
Men en slutlig lösning ska väl ha fastlödda komponenter och så lite programmering som möjligt väl, eller är jag bara gammalmodig ?
 
Ja Arduinon ska lödas fast på ett kort av något slag, så att du får stabilitet i grejorna.
Om du inte vill löda så finns det små kort att köpa på Ebay där du trycker ner ett Arduinokort i en sockel och sedan är är anslutningsbenen utdragna till skruvplintar.
 
Det är väldigt mycket knöligare att få ett servo att röra termostatvredet än att sätta en extern termostat som kan fjärrstyras.

Jag har gjort exakt en sån här styrning men där jag inte styr en panna utan min elementkrets.

Internet ->Tellstick Nnet V1 -> Zwave bryare -> Kontaktor -> panna
Termostat ställd på 10 grader -> Kontaktor -> panna
Strömbrytare -> kontaktor -> panna

Jag kan alltså styra kontaktorn på tre sätt, över internet, via externa termostaten eller via en lokal strömbrytare.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-stroembrytare-med-glimlampa.283642/
 
T toolman77 skrev:
Det är väldigt mycket knöligare att få ett servo att röra termostatvredet än att sätta en extern termostat som kan fjärrstyras.

Jag har gjort exakt en sån här styrning men där jag inte styr en panna utan min elementkrets.

Internet ->Tellstick Nnet V1 -> Zwave bryare -> Kontaktor -> panna
Termostat ställd på 10 grader -> Kontaktor -> panna
Strömbrytare -> kontaktor -> panna

Jag kan alltså styra kontaktorn på tre sätt, över internet, via externa termostaten eller via en lokal strömbrytare.

[länk]
Problemet för mig är att minipannan jag har är en "allt-i-ett" burk som inte är förberedd för någon avancerad extern styrning. Det jag vill justera är ju panntemperaturen (har nog lite slarvigt skrivit termostat tidigare). Alltså när vi inte är där på vintern kör vi underhållsvärme (15 grader) när vi kommer ut drar vi upp till 50 grader. Det är detta jag vill kunna göra i förväg.
Tidigare i tråden har det diskuterats att använda pannan möjlighet till "extern blockering" men vid koll med värmebaronen så är enda funktionen att slå av och på hela pannan.
Men alla förslag är välkomna
 
Finns ju relativt billiga magnetventiler eller motoriserade kulventiler att köpa från Kina.

Om du har en ventil strypt idag för att uppnå 10 grader så kanske du kan sätta en parallell ventil som du på distans kan öppna helt.
- antingen via tellstick el motsvarande och z-wave eller via sms modul

Blir ju enklare styrning då då det endast behövs fullt utslag.
 
Jag har ett värmesystem med acctank och en thermomatic ec home. Jag funderade som attan hur jag skulle kunna hacka den för att få extern styrning. Till slut hittade jag möjligheten att använda nattsänkningen. På den finns det två plintar, om dessa sluts (5v) så aktiveras nattsänkningen.
Ställde in styrningen så att sänkningen går till 12c, satte dit ett relä och styrde det initialt med ett gsmmodem, numera med mitt ajax larm, funkar klockrent.
Du har ingen möjlighet till nattsänkningen eller ngra andra ingångar?
 
Kika på inlägg #18 igen. Vitsen med att använda extern blockering är att det blir mycket enklare än att vrida ett servo. Du får ställa panntemperaturen som du vill ha den när ni är där. När du åker därifrån kopplar du med ett fjärrstyrt relä in den externa styrningen (rumstermostaten). Pannan fortsätter att jobba på 50 grader framledning, men nu kommer den att slå av när huset är 15grader (eller vad du ställer termostaten på) och slå på igen när tempen sjunker. När du planerar att åka dit bryter du bort rumstermostaten och pannan går kontinuerligt på 50grader.
En sådan här borde väl funka?
https://m.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-5263
 
F fredrik.johansson skrev:
Kika på inlägg #18 igen. Vitsen med att använda extern blockering är att det blir mycket enklare än att vrida ett servo. Du får ställa panntemperaturen som du vill ha den när ni är där. När du åker därifrån kopplar du med ett fjärrstyrt relä in den externa styrningen (rumstermostaten). Pannan fortsätter att jobba på 50 grader framledning, men nu kommer den att slå av när huset är 15grader (eller vad du ställer termostaten på) och slå på igen när tempen sjunker. När du planerar att åka dit bryter du bort rumstermostaten och pannan går kontinuerligt på 50grader.
En sådan här borde väl funka?
[länk]
Jo, det är sant. Borde kunna funka. Det som gjort mig lite tveksam är att det ju blir en hel del start/stopp istället för kontinuerlig drift på lägre temp. Tänker att det sliter på värmeelementet och cirkulationspumpen i längden men det slitaget kanske är försumbart?
 
Det är ju så varenda elpanna fungerar. Det är ju inte säkert att cirkulationspumpen stannar vid brytning. Pannan är ju gjord med anslutningen och bör ju också vara gjord att kunna utnyttja den.

Du kan ju också sätta två rumsgivare, den ena för iväg-tempen och den andra för på-plats-tempen. Ett relä växlar mellan de båda.
Den här vet jag fungerar: https://www.kjell.com/se/sortiment/...motion-yoyopower-sms-fjarrstrombrytare-p50851
Har dessutom en inbyggd tempmätare så du kan få aktuell temp i huset via sms. Sen skaffar du ett relä med 230v spole: https://www.kjell.com/se/sortiment/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
Detta ansluter du med stickpropp i fjärrströmbrytaren och relät får sen växla mellan hemma och borta-läge. Montera allt i lämplig kapsling, ex en kopplingsdosa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.