Vi håller på att titta på hemautomation i samband med en omfattande renovering. Ganska spännande mtp vad som händer med Alexa/Assistant/Siri.

Just nu lutar vi åt att använda:
- Sonos <=> Alexa/Assistant
- Hemautomation som (på sikt) är kompatibelt med antingen Sonos (för att få voice) eller Alexa/Assistant direkt

Plejd verkar vara i ropet just nu och verkar antyda att man med sitt Sonos partnership + Gateway kommer klara av voice kanske redan nästa år (2018).

När jag kollar runt verkar det även finnas andra aktörer som t ex Fibaro.

Är det någon som har erfarenhet av Fibaro vs Plejd?

Mvh Peter
 
Fibaro bygger på Z-wave som är en etablerad radioteknik för hemautomation. Det finns massor av leverantörer, grejor, och styrenheter som bygger på denna teknik.
Plejd bygger på en ny Bluetooth-standard. Ser inte att den primärt går att jämföra med Z-wave och hemautomation, inte i dagsläget i alla fall. Andra forumanvändare kanske invänder mot detta.
 
har lekt lite med plejd... köpte billigt från grossen. Tycker att de är kanon men ersätta tex en väldigt avancerad automationslösning gör de inte. Men är det lite schemaläggning och enkla scenarion man är ute efter så kör på tycker jag.

De har i dagsläget inga sensorer typ temp, humiditet osv men det går ju att labba ihop med externa grejer om man är lite sugen men det blir då lite mer hands on.
 
Jag har installerat Plejd och måste säga att jag är helnöjd!! Så enkelt och stabilt och bra....

Men som ovanstående så ersätter den inte ett komplext hemautomationssystem, än! Men det kommer nog skulle jag gissa på.... gatewayen är nog en början till det.

Men som det är nu, så finns det ju väldigt lite prylar med Plejd. Så behöver man automation som tar hänsyns till något annat än klockan så går man bet tyvärr!
 
Läste att pucken tappade tidsinställningen vid strömavbrott. Något batteripaket var under utveckling.
 
  • Gilla
Tobias C
  • Laddar…
Jo det lär den göra men om jag uppfattat det rätt så ställs tiden in igen automagisk när en surfplatta eller telefon med appen kommer hem igen efter strömavbrottet så problemet är nog inte så stort egentligen. Oj det blev en lång mening.
Däremot har jag provat om den glömmer dimmer och enkoderinställningar vid srömbortfall och det verkar den inte göra.

Fast är syftet att skrämma bort buset med ett tidprogram så är det en annan sak.

Är personligen väldigt nyfiken på den kommande gatewayen. Ryktet säger att även den löser problemet.
Å nej jag känner inte leif i skåne ;)
 
Säkert inget större fel med Plejd, om man nöjer sig med enklare automatisering. Men då deras lösning är helt egen så vet man inte om de finns kvar på banan om 5-10 år. Finns reservdelar då? Finns apparna kvar? Finns deras molntjänst kvar? Ingen vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.