Håller på att färdigställa mitt garage (90 m2) och ska välja värmesystem till golvvärmen. hade tänkt att köra med en elpatron först men börjar bli sugen på att skaffa en luft/vatten-pump istället.
är det överkurs eller torde det vara en bra lösning? Det känns som att man borde kunna räkna hem kostnaden på pumpen om ett par år jämnfört med att låta en elpatron ska stå och dra massa ström.

Tanken är att kunna hålla en komfortabel temp. (16-17 grader) året om då jag tillbringar mkt tid i garaget... (läs verkstad).

vad tror ni..?
 
Står garaget/verkstaden nära bostadshuset ? Ifall du har vattenburen vörme där kan du lägga ett kulvertrör mellan och köra garaget på samma system som huset.

/benny
 
Inte så nära men det är klart möjligt och det har varit på tapeten.. Jag eldar med ved i huset (och pellets) idag.
Det är ca 30 m men det kostar en hel del med kulvertslang.
Fördelen med kulvert är att då kan jag passa på att dra in färsk varm/kall-vatten med.

Har inte kollat upp priserna så noga men en fyrledad kulvertslang ligger på närmare 900kr/m så det motsvarar vad en värmepump skullr kosta....
 
Tjenare

Håller också på att bygga garage på 8x12 meter. Jag har 50meter mellan garage och hus.Har Fjärrvärme. Jag la ner en tvåpipig kulvertslang på 40mm. Och en lös pemslang till vattnet. Ska man ha varmvatten så sätter man bara en varmvatten beredare i garaget. Finn ingen ekonomi att köra ut varmvatten så långt..

Men som sagt tror du tjänar på det i längden att inte vara låst till elpriserna.

Mvh
Patrik
 
Jag har 4 rörs kulvert rör mellan hus och garage, ca 10m lång. uppvärmning + kranvatten. En fördel med dra det tillsammans är att inte kranvatten riskerar frysa ifall man inte är i garaget på ett tag. nackdel är att det varma kranvattnet tar för långt tid . En lite separat varmvattenberedare är nog en bättre lösning.

Är det hela 50m imellan hus/garage är nog en större beredare för hela uppvärmningen en klokare lösning, blir ju 50' bara för röret.
 
Om man lägger pem slangen under kulvert slangen så fryser den inte. Kulverten värmer upp så det är ingen risk.

2 pipig kulvert är billigare än 4 pipig därför valde jag den.
 
Och 2 pipig kulvert kostar ca 25000:- för 50 meter.
 
Har fått offert på NIBES senaste luft/vatten kolplett med innedelen, i fighter serien, 2020(10kW) tror jag den heter. ca 60.000 plus moms.. Det var ändock "kompis-pris".

Oj, trodde inte det var så dyrt men ändock.. kanske lönsamt i ett längre perspektiv än att dar 30m kulvert eller elpatron.
Sak överväga beslutet över helgen.
Eller har min sambo rätt...är det total överkurs för ett garage,

 
Som vanligt brukar det vara lönsamt att ta en titt på rinkabyrörs webbsida
Den dyraste kulverten de har är 32+32/28+22 och den går på 679 kr metern dvs ca 22' för dina 30 meter.

Nöjer du dig med en 40+40 så kostar den 490,blir ca 15-16'.
Klarar du dig med en 32+32 så faller det ytterligare
 
Mikael_L
Om du inte bor alltför långt norrut så kanske en luft/luft-värmepump kan vara nåt.
Men då gör slingorna i plattan inte längre nån nytta :-[

Och varma golv är skönt om man ibland måste sitta/ligga på golvet... :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.