Är det någon som vet om man vid köp av tomt kan lägga in ett förbehåll i köpekontraktet om att bygglov måste beviljas på tomten? Hur skulle i så fall en sådan klausul utformas?
Är det någon som stött på detta eller har någon information skulle jag vara mycket tacksam!
 
Det går inte att binda upp en kommun, länsstyrelsen, länsrätten, kammarrätten eller Regeringsrätten att bygglov måste beviljas på tomten i fråga.

Däremot kan man göra köpet av en tomt beroende av att bygglov beviljas. Om bygglov inte beviljas går köpet åter. Vad skall man annars ha en bostadstomt till?

Klausulerna kan se ut på många olika sätt. Lämpligt är att du talar med en fastighetsjurist eller någon jurist inom en organisation där du är medlem för då får du hjälpen till låg kostnad.

Lycka till! :) :) :)
 
Tack för svaret Familjen_Bygg.
Mina funderingar gäller just hur man hanterar detta vid tomtköp av privatperson, och funderingarna spretar åt lite olika håll.
Jag förmodar att man inte inte fullföljer köpet, upprättar köpebrev, förrän tex bygglov är beviljat? Brukar man ha 10% handpeng vid kontrakt? Hur kan priset påverkas om säljaren befarar att det kan ta lång tid innan köpet genomförs? Om kommunen skall göra detaljplan innan bygglov ges, hur lång tid kan en sådan process ta?
Hur detaljerade kan man göra bygglovsklausulerna, kan man tex sätta minsta kvm-yta på fastighet etc?

Men som sagt, jag är fortfarande på funderingstadiet, så köpa in en fastighetsjurist får bli vid ett senare tillfälle.
 
Genomförande av detaljplan är kostbart och mycket tidsödande. Glöm det!

Talar vi om mark i utomplaneområde kan du - i bästa fall - ändå skaffa bygglov. Men om jag satt i markägarens ställe skulle jag aldrig sitta och vänta på att kommunen beviljar bygglov på ett specifikt hus. Det rimligaste är att köpet villkoras med positivt förhandsbesked (istället för komplett bygglov).
 
billy_baver skrev:
Genomförande av detaljplan är kostbart och mycket tidsödande.  Glöm det!
Ett ev detaljplan tar tid kan jag tänka mig, men behöver en enskild tomtägare bidra med något i den processen? (Som kostar pengar  :-?)

Villkora med positivt förhandsbesked låter bra, ett förhandsbesked bör ju ge svar på om detaljplan måste göras innan bygglov lämnas.
 
Förhandsbesked är något du kan få enbart för enstaka bygglov. Detaljplanering är en helt annan "division". Detaljplaner fastställs av länsstyrelse och beslutas av kommunens fullmäktige. Bygglov och dess förhandsbesked bestäms hos byggnadsnämnden eller deras delegerade tjänstemän.

Detaljplanering bekostas av fastighetsägaren, precis som bygglov. I de fall kommunen själv säljer villatomter fördelas kostnaden på priset för de enskilda tomterna.

Detaljplanering är i praktiken inget alternativ för den som får nobben på ansökan att bygga en enstaka villa i utomplaneområde. Intressant blir detaljplanen först om den möjliggör exempelvis exploatering av ett helt villaområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.