Hejsan!
Håller på och bygger ut huset. Har ett gammalt hål för tilluftsdon som behöver sättas igen pga att det delvis täcks av en ny vägg. Byta ut skivan vill jag helst inte göra då den är av eternit och regeln för den nya väggen är fastskruvad i eterniten. Till vänster på bilden skymtar en altandörr och till höger den nya väggen på utbyggnaden.

Funderar på att sätta en liten skiva som täcker hålet med lite överlappnng (upåt och neråt) från dörrfoder till den nya väggen. Tänkte skruva och täta med sättlim (eller liknande). Vilket skivmaterial borde jag använda och vilken tätning i så fall.

Finns det några bättre förslag?

MVH
//M
 
  • Delvis täckt hål för tilluftsdon nära altandörr och ny vägg i husutbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Vad ska du göra med väggen sen gluggen tätats , spackla eller bygga över
Lite enkel skiss , försänk i eterniten och trä in ett par träbitar innanför och skruva fast dom ,
då sitter dom på insidan som en ram och du kan få fast en bit som passar i hålet .
Då kommer den jäms med ytterkanten , skiljer det lite kan du lägga på något smalt som bygger upp
 
  • Eternitvägg med skissad lösning för att täta och fixera en träbit i ett rektangulärt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Vad ska du göra med väggen sen gluggen tätats , spackla eller bygga över
Lite enkel skiss , försänk i eterniten och trä in ett par träbitar innanför och skruva fast dom ,
då sitter dom på insidan som en ram och du kan få fast en bit som passar i hålet .
Då kommer den jäms med ytterkanten , skiljer det lite kan du lägga på något smalt som bygger upp
Många tack för tipset. Vad hade du valt för material på skivan? En fibercementskiva kostar några hundralappar och det känns lite att ta i överkant att köpa en hel skiva för ett hål på 15*15 cm.
 
L
En bit utegips , badrumsgips , fibercementskiva för våtrum kanske , kolla runt om det byggs i din närhet , det blir säkert bitar över på sådana ställen , värt att fråga ,liten bit
Men fy för den lede , om du skulle ha en bit eternit kvar :worried: går att kapa till utomhus i motvind
 
L Liteavvarje skrev:
Men fy för den lede , om du skulle ha en bit eternit kvar :worried: går att kapa till utomhus i motvind
I motvind?
 
L
K Kane skrev:
I motvind?
Förstod att det skulle komma något :) men klart tror att TS även har lite innanför pannbenet
 
Tack för era svar. Jag kommer inte att såga i de gamla eternitskivorna.
De har förpassats till asbestkontainern på återvinningscentralen och i den tänker jag inte hoppa ner i.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.