Hej där,
Vi har ett friliggande, oisolerat och ouppvärmt garage. Det står på en betongplatta och och väggarna är av någon typ av block med plåt på utsidan.

Vi har precis köpt huset och nu hade jag tänkt att flytta en bil som stått i hyrt garage. Tyvärr tänkte jag inte riktigt på att vårt "nya" kallgarage blir väldigt fuktigt så här på hösten. Har redan fått elak rost på lite förinflyttade delar...

Genom att ha garagedörren och ett fönster på vid gavel de senaste dagarna har en _viss_ upptorkning skett.

Går det att få det torrt - till en rimlig tidsinsats och peng (ja, allt är ju relativt)? Förhoppningsvis ska vi bygga ut kåken om några år och då rivs garaget och bilen hamnar i ett inomhusgarage.

MVh

Håkan
 
En frostvakt och en avfuktare skulle nog göra susen.
 
Jo, det är ett alternativ. Sen är det ju frågan vad det kostar att snurra runt en frostvakt på vintern i ett oisolerat garage...

Har kollat på sk sorptionsavfuktare som arbetar även i köldgrader (till skillnad från en "vanlig"). Munters tog 8500+moms. Väntar in en offert från Fuktkontroll också. Det är ju inte heller billigt...

Mvh

Håkna
 
Och fuktkontroll tog ytterligare några tusenlappar för sin lösning...
:p
Mvh

Håkan
 
Det är skiftningar i temperatur som är boven i dramat, samt givetvis om du drar in snö och annan fukt då du kör in bilen.
Jag drabbades själv av fukt på samtliga metalldetaljer då det slog om från -8 till +5 och regn för ca en vecka sen, jag är på gång att installera en fläktkonvektor men har inte hunnit så långt.
Gör om garaget till "carport" d.v.s. ta bort dörren eller sätt värme,  hur som helst så kommer det att kosta om du måste ha bilen inne (5-10 spänn per dygn kanske) under 3-4 månader).
 
Jag tycker mig inte ha råd att hålla värme i garaget, (~200 m3) brukar dra på värme några timmar om jag kört in snöig bil eller traktor och sedan ställer jag en 500w halogenlampa bakom avfuktaren (Woods ds28) så den lyser på kylslingorna, det funkar gått och väl ner till noll grader utan att bli isklump i avfuktaren !
 
Jag har kört med vidöppna garagedörrar och fönster några dagar nu för att vädra ut. Eftersom hobbybilen ska in där lite senare så är dygnet-runt-korsdrag eller "ombyggnation" till carport inte ett alternativ.

En fråga till dig Haagbard, innebär din lösning att du måste hålla koll på temperaturen kring avfuktaren så att du stänger av den när det går ner till nollan?

Nåväl, jag ska sätta ut ett element därute ett tag nu och se i vilken mån garaget kan hålla värmen inne. Borde väl kanske börjat i den ändan...
 
Hej igen.
Jag är i ungefär samma situation som dig swehjo. Jag vill inte ha för stor uppvärmningskostnad och har kört 1000 W i ett dygn nu.
I morse var det - 8 grader C ute och +3 grader C i garaget, alltså 11 grader C varmare inne.
Garaget är på 33 m2 invändigt 25 cm leca.
Tyvärr är det bara att konstatera att det kommer att kosta ganska mycket i uppvärmning, även om jag har en del att justera ex. garagedörren som har lite för stora glipor (takskjutport).
 
Har kört med ett konvektorelement under dagen, haft några minusegrader ute och fått 5-7 i garaget trots att jag haft den på mycket låg effekt. Ser ju lovande ut. Ska se om jag inte kan ta och mäta effektförbrukningen på det hela och se vad ekonomin blir.

Såg att Bauhaus sålde Platon matta, 2,07*20m för 50 spänn - verkar var per rulle?! Kan ju alltid lägga ut den för att förhindra fukt genom betongplattan. Hobbybilen kommer ju inte att åka in och ut när den väl kommer hem igen. Och bruksbilen törs man väl inte åka in och ut i garaget som det ser ut just nu i alla fall, med salt och annat djävulskap.

Jag hör av mig!
 
Nu låter jag som besserwisser men ett råd till andra hobbybilsägare är att titta lika mycket på garaget som på huset när man köper begagnat. Köpte själv inte förrens isolerat, uppvärmt tvåbilsgarage uppenbarade sig. Nu står bilen i +15 dygnet runt och myser. Myser själv när jag putsar......hoppas det löser sig. Varför inte "nödisolera"?
 
swehjo skrev:
En fråga till dig Haagbard, innebär din lösning att du måste hålla koll på temperaturen kring avfuktaren så att du stänger av den när det går ner till nollan?
Garaget är välisolerat så speciellt mycket under noll grader blir det inte........
Bara för att jag skrev detta tips igår så hade lampan slocknat idag :surprised: märkligt eller ?

Jag har väl glömt avfuktaren på någon gång och det blir ju en stor isklump i den om det är under 5,6,7 grader någonstans.........
Tillslut kanske fläkten tar i isklumpen ??? så det är nog läge att hålla koll, tydligen händer det ju att halogenlampor slocknar :(

Har även kört med en kupévärmare på 800w som blåser bakom avfuktaren ner till noll grader och det funkade utmärkt........kanske en 500w frostvakt monterad på baksidan skulle räcka ???
 
Hmmm, eftersom jag är trådskaparen så är förutsättningarna samma som förut... Och nej, inte mycket har blivit gjort så problemen är desamma.... Sjukt hög luftfuktighet

Såg i svenskan att K-rauta säljer EchoDry sorptionsavfuktare för 2995.

Har sökt runt på forumet och får lite olika bild av hur bra en sorptionsavfuktare egentligen är och oftast har det varit kopplat till krypgrund.

Någon som törs sig på en åsikt kring hur jag ska lösa detta i ett garage som är:
- oisolerat
- fristående
- stående på _fuktig_ mark men ordentligt dränerat sedan 2 år
- en ventil i garagedörr och en i motsatta hörnet.
 
All ventilation stängd.
Täta springor så gott du bara kan.
Installera en sorptionsavfuktare.
Har själv en Seibu Giken DST 10 som jag kört i kallgarage
ett antal år. Finns ingen annan lösning som jag ser det.
Den fungerar klockrent. Inställd på 50% RH och det
håller den utan problem. Inte en rostfläck på bromsskivorna
på en hel vinter. Kan ej uttala mig om K-Rautas.
 
Redigerat:
Tackar för svaret! Törs man komma med några uppföljande frågor:
1. Var hittade du den och vad kostade den?!
2. Med tanke på värmefläkt etc i en sorptionsavfuktare, har den dragit mkt el?
 
1. www.polair.se
Avfuktare DR-010B 13000 kr
Hygrostat Regin HMH 1750 kr
Diverse kanaler, rörböjar och muffar samt injusteringsspjäll 1300 kr.
Detta köptes för fyra år sedan.

2. Den förbrukar ca 900W vid drift och går i snitt 2-3 timmar per dag.
Förbrukningen beror på hur tätt du kan få garaget och om du drar in fukt samt
uteklimatet och till vilken nivå du ska avfukta. Korrosionen avstannar vid 50% så du
bör hålla nivån där. Att avfukta mer tjänar du inget på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.