Att bo i trähus har definitivt en charm men det är mycket
jobb med att renovera fasaden :p. På min gata är det flera som har plåtbetäckning på alla fasadväggar. Man
gjorde mycket sånt på 70-talet. Är det nån som känner till om det finns företag som fortfarande sysslar med sånt? Är det för dyrt jämfört med att måla om/byta panel vart 10:e år? Varför är det mindre "populärt" nu? Huset torde kunna andas via självdrag 2-glasfönster samt andra luftkanaler... Den borde också förbättra isoleringen, eller? Tacksam om det är nån som vet nåt om detta eller har nyligen gjort en sådan konstruktion.
///Tryggis
 
Det är inget problem att hitta hantverkare för att göra jobbet.

En plåtfasad förändrar inte husets isoleringsförmåga eller ventilation.

Det är dock tveksamt om en plåtfasad på ett äldre hus kan sägas överensstämma med varsamhetskravet i Plan- och bygglagen. Du bör fråga stadsbyggnadskontoret i din kommun om åtgärden kan vara lovlig att utföra.
 
Tack för svaret!
Med andra ord måste man ha bygglov för detta? Finns
det något företag i Stockholmsområdet som kan göra
detta fasadbygge, alltså som har gjort det förr?
///Tryggis
 
I stort sett vilken byggfirma som helst kan göra jobbet. Börja med att prata med kommunen och fråga om det över huvud taget är möjligt att genomföra innan du börjar leta hantverkare.
 
Planja (Plannja?) har levererat många plåtfasader under åren. Nackdelen är att man under en sådan fasad inte ser vad som händer med huset. Grannhuset här (6-våningshus) skall riva bort hela plåtfasaden pga fuktskador som alltför sent uppmärksammats. Blir kostsamt.

Nej - gå inte på en sådan lösning!
 
Inte behöver man byta fasad vart tionde år, om man målar med en riktig färg. Slamfärg är nog den färg som andas allra bäst (typ falu rödfärg) och där har man inga problem med röta. Däremot måste man måla om något oftare (8-10 år) än med andra färger. Plastfärg är det snabbaste sättet att få problem. Enkelt sätt att kolla om en färg är oljebaserad eller ej , är att kolla torktiden. Torktider på 1-2 timmar avslöjar direkt att det är någon typ av plastfärg eller syntetisk oljefärg. 16-24 timmar borde torktiden vara. Då hinner träet suga i sig färgen ordentligt och inte bara ligga utanpå.
Har du sedan en bra luftspalt bakom panelen så, hjälper den till att torka fasaden även bakifrån så att snabb uttorkning vid rätt väderlek sker vilket också skyddar mot röta och mögel.
Plåtfasad anser nog jag höra hemma på verkstadsbyggnader och likn.
Tartan
 
Hej!
Tack för era svar. Jag ger upp idén med plåttäckt fasad.
Bygglov och lite annat avskräcker. Jag ska istället skaffa
byggnadsställning och Speedheater och ta hand om
fasadpanelen med locktäckt som sig bör. Skrapar bort
den löst sittande akrylatfärgen och lägger på nytt. Får
väl ta en fasad per år... Pust och stön.
Tryggis :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.