Jag skriver den eftersom jag är besviken med detta företag(?) och hur de behandla även enkla ärenden som reklamation. Nu låter chanslös att man få sina pengar tillbaka pga en felaktig product(=snöslunga) som vi köpte. Nu efter extensive mejl konversationer vill dem inte ens ta sin ansvar för att få deras felaktiga produkt tillbaks utan ska man skicka den til reparation först och den kan ta 4 veckor för ev åtgärd och glöm inte vi pratar om snöslunga!. Aldrig haft så här behandling förut. Nämnvärt att vi köper mest på nätet med det är nånting speciellt med detta företag! Bara lägger till att köpa därifrån är likasom kasta pengar i sjön! Godjul Outl1.se! Aldrig rekommenderat!
 
Om kostnaden för utbyte blir oskälig för företaget har de rätt att istället reparera varan. Däremot kan nog inte 4 veckor ses som skälig tid, särskilt inte med tanke på att det är en säsongsbetonad produkt. Företaget kan välja att ge dig en låneprodukt under tiden.

Men kommer ni inte överens kan du kräva att häva köpet i sin helhet.
 
Trist. Om man kollar omdömen på nätet så verkar dom ju få väldigt bra betyg.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Om kostnaden för utbyte blir oskälig för företaget har de rätt att istället reparera varan. Däremot kan nog inte 4 veckor ses som skälig tid, särskilt inte med tanke på att det är en säsongsbetonad produkt. Företaget kan välja att ge dig en låneprodukt under tiden.

Men kommer ni inte överens kan du kräva att häva köpet i sin helhet.
Repration ju ingår i garantin on uppfattat rätt, ändå tack för råd. Vi ska står för retur kostnad ändå för en felaktig vara.
 
M malloballo skrev:
Trist. Om man kollar omdömen på nätet så verkar dom ju få väldigt bra betyg.
Det var vårt misstag också. Vi kollade på omdöme men sen upptäckte att det fanns redan klagomål för outl1.se redan från 2014 här på forumet!
 
Fairlane
Är det inte standard att köparen ombesörjer transport av vara för garantiarbeten.
Om det sen är smidigt handerat eller inte kan ju diskuteras, men det är väl normalt så garantivillkoren är?
 
BirgitS
Har du varit i kontakt med kommunens konsumentvägledare?
De ska vara experter på konsumentköplagen och många tvister löser sig när de ringer företaget och berättar vad det står i lagen etc.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte standard att köparen ombesörjer transport av vara för garantiarbeten.
Om det sen är smidigt handerat eller inte kan ju diskuteras, men det är väl normalt så garantivillkoren är?
Som du läste, det handlar om reklamation och inte garantin.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med kommunens konsumentvägledare?
De ska vara experter på konsumentköplagen och många tvister löser sig när de ringer företaget och berättar vad det står i lagen etc.
Tack för råd! Var finns them?
 
BirgitS
Det beror ju på i vilken kommun du bor, men om du går till kommunens webbplats och söker på konsumentvägledning kanske du hittar något eller pröva med att googla på kommunnamn och konsumentvägledning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på i vilken kommun du bor, men om du går till kommunens webbplats och söker på konsumentvägledning kanske du hittar något eller pröva med att googla på kommunnamn och konsumentvägledning.
Tack! Det ska jag göra.
 
Fairlane
C cybermo skrev:
Som du läste, det handlar om reklamation och inte garantin.
Ok,
Då står det så här på konsumentverket:
Företaget har i första hand rätt att försöka åtgärda problemet. Vid köp av varor innebär det att företaget ska ges möjlighet att laga varan eller leverera en likvärdig vara. Vi fel måste du ge för
Dvs de har rätt att försöka laga varan först. Om det sen är du eller de som ska betala frakten till verkstad vet jag inte och jag kan hålla med om att 4 veckor kan vara lång tid för en säsongsvara.
 
BirgitS
Vid reklamation (garanti) har man normalt rätt att få betalt för de utlägg man har för att få varan fixad/utbytt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cybermo skrev:
Jag skriver den eftersom jag är besviken med detta företag(?) och hur de behandla även enkla ärenden som reklamation. Nu låter chanslös att man få sina pengar tillbaka pga en felaktig product(=snöslunga) som vi köpte. Nu efter extensive mejl konversationer vill dem inte ens ta sin ansvar för att få deras felaktiga produkt tillbaks utan ska man skicka den til reparation först och den kan ta 4 veckor för ev åtgärd och glöm inte vi pratar om snöslunga!. Aldrig haft så här behandling förut. Nämnvärt att vi köper mest på nätet med det är nånting speciellt med detta företag! Bara lägger till att köpa därifrån är likasom kasta pengar i sjön! Godjul Outl1.se! Aldrig rekommenderat!

Det här företaget är det värsta jag varit med om. I två månader har vi hållt på att skicka produkten fram och tillbaka och nu senast så har de satt på en begagnad del som hade samma fel som de en gång lagat redan!! nu säger de att de inte kan göra mer, trots att de har lagat exakt samma fel tidigare. och endast bara mailkundtjänst, går inte att prata med ngn. Jag har pratat med konusmentverket (rekommenderar Hallå konsument) och de har ingen rätt att kräva frakt vid giltig hävning av köpet. De är riktigt fula och har försökt lura oss flera gånger under denna process. Vi har film på alla fel och har sparat all dokumentation.Jag väntar på ett svar från outl1 idag på hävning och makulering, samt att de står för frakthandlingar. Jag tror inte att de kommer gå med på detta (utifrån såsom de behandlat oss hittills) så jag kommer troligtvis anmäla till ARN imorgon. REKOMMENDERAR ABSOLUT INTE ATT KÖPA FRÅN OUTL1, får du problem med en vara så kommer de inte att hjälpa dig.
 
  • Gilla
haggan
  • Laddar…
Vi köpte en snöslunga från outl1 feb 2015 och redan efter 2h så gick axeln av som kastar snön
Kontaktade då företaget och fick till svar att detta var ingen garantisak
Men efter massa om och men så skickade dom en ny axel till oss som vi själva fick byta
Tyvärr kom det inge mera snö det året så snöslungan blev ståendes ,och året efter i Jan så kom det massa snö och direkt efter 1,5-2 h körning så gick axeln av IGEN
Ville då att dom skulle ta in slungan men dom vägrade ,utan skickade ytterligare en ny axel som goodwill..fick byta den igen och samma visa det kom inge mera snö då ,sen den kunde testköras och år 2017 var det inte mycke till snö så vi fick inte testa den
Jan 2018 var det dax igen axeln av efter 1,5h och kan säga att jag har bara kört med den i massa snö och inget annat ..
Dom påstår att jag kört in i något ..MEN en axel ska faktiskt tåla lite och brytpinnarna ska faktiskt gå av först..jag köpte ju en snöslunga och ingen jordfräs skrev jag till dom
Tog då kontakt med dom igen och dom skulle skicka ytterligare en axel men det vägrade jag utan tog då kontakt med konsumnetrådgivarn i våran kommun som hjälpte mig med en anmälan till ARN..
Och efter några månader så beslutade dom att outl1 skulle ta tbx slungan och åtgärda felet
Slungan hämtades i aug 2018och 4dagar senare fick jag hem den igen med en ny axel och ett nytt lager..men när jag kollade närmare på slungan så hade flera bultar dragits rätt igenom godset och en skruv saknades
Nu när snön kom för en vecka sedan så startade vi den och jag videofilmade allt ..den låter väldigt konstigt och den slutar att snurra/mata snö direkt ..
Har mailat med dom igen och nu säger dom att det gått mer än 2år så garantin täcks inte längre ..hallåååååå det har ju varit problem med den sedan dag 1
Så nu blir det en ny anmälan till ARN
Rekommenderar inte att köpa något hos outl1
 
  • Gilla
Nybyggarens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.