där jag bor är planen från 1945. I den står det "Fornlämningar eller historiskt värdefulla byggnader finnas icke inom planområdet."
Numera är hela byn klassad som kulturellt riksintresse, vilket är en ganska väsentlig skillnad. Planen är dock den samma... enda sättet att få reda på vad som gäller verkar vara att fråga kommunen.
 
Eftersom kommunen tydligen hävdar att det kommit nya domar som gör att de numera tillämpar reglerna om 4,5 meter strängare så tycker jag att du skall be dem om att tala om vilka domar de hänvisar till. Du säger ju att de domar du hittat alla handlar om fall där grannarna motsatt sig bygget. De domarna kanske därför inte är tillämpliga i ditt fall. Det kan i alla fall inte skada att undersöka. Kommunen vet inte alltid bäst.......
 
L
asa-nesse skrev:
Eftersom kommunen tydligen hävdar att det kommit nya domar som gör att de numera tillämpar reglerna om 4,5 meter strängare så tycker jag att du skall be dem om att tala om vilka domar de hänvisar till. Du säger ju att de domar du hittat alla handlar om fall där grannarna motsatt sig bygget. De domarna kanske därför inte är tillämpliga i ditt fall. Det kan i alla fall inte skada att undersöka. Kommunen vet inte alltid bäst.......
Bra tips. Min känsla är att kommunen så här långt i denna processen är något oklar. Skall höra med dem igen.
 
Redigerat:
L
Har nu fått en rad domar att läsa igenom från plan och bygg. Nedan hittade jag även förklaringen som gäller för undantag till paragraf 39

undantag från avstånds-regeln. Detta kan ske om det är påkallat av särskilda skäl och inte medför men för granne eller fara för sundhet, brandsäkerhet eller trafiksäkerhet och inte försvårar ett lämpligt bebyggande av området
 
var hittade du den regeln?
 
"...och inte försvårar ett lämpligt bebyggande av området."
Den delen av meningen verkar som gjord för att kommunen ska kunna fatta till synes godtyckliga beslut med lagligt stöd...
 
haavard haavard skrev:
De här:

särskilda skäl
– vägande skäl
– rimliga alternativa lösningar saknas
– ändamålsenligt byggande
• utan men för granne
• utan fara för sundhet, brandsäkerhet eller
trafiksäkerhet
• utan att ett lämpligt bebyggande av
området försvåras
@Lewdis, hur gick det för er?

Räcker det att ange att man har behov av mer boyta pga många barn och att alla andra alternativa lösningar förstör nyttjandet av trädgård som "vägande skäl" och "rimliga alternativa lösningar saknas"? Någon som vet?
 
L
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Lewdis, hur gick det för er?

Räcker det att ange att man har behov av mer boyta pga många barn och att alla andra alternativa lösningar förstör nyttjandet av trädgård som "vägande skäl" och "rimliga alternativa lösningar saknas"? Någon som vet?
Jag letade efter domar och hittade rätt många som gav okej på att frångå regeln. Som beskrivet innan i tråden får man välja något av skälen och hänvisa till det. Dock spelar det roll vad det står dokumenterat i området. Det avgör vilka regler man utgår ifrån.

För vår del förberedde jag alla dokument men väntade med att skicka in och begärde istället in offerter. Tyvärr är det hantverkarnas marknad just nu så priset blev inte rimligt i våra ögon. Så vi väntar med vårt projekt och hoppas ta upp det igen i framtiden.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Enligt nya domslut från MÖD gör man nu betydligt hårdare bedömningar angående 39§BS.
Finns en annan lämpligare plats på fastigheten kan man inte se det som en avvikelse. Det måste finnas förutsättningar att sammanbygga i gräns.

Det måste även finnas ett riktigt behov. Ett dubbelgarage är tex inte ett sådant. Boyta för barn är heller inget sådant. Att man behöver rensa vegetation eller fälla träd anses inte som ett hinder för en alternativ placering. Man skall alltså se 39§BS som en sista utväg om alla andra placeringar är omöjliga.
 
Sen är det ju så att bara man har grannars medgivande är det inga problem att bygga på tomtgräns.
 
K Kristian242 skrev:
Enligt nya domslut från MÖD gör man nu betydligt hårdare bedömningar angående 39§BS.
Finns en annan lämpligare plats på fastigheten kan man inte se det som en avvikelse. Det måste finnas förutsättningar att sammanbygga i gräns.

Det måste även finnas ett riktigt behov. Ett dubbelgarage är tex inte ett sådant. Boyta för barn är heller inget sådant. Att man behöver rensa vegetation eller fälla träd anses inte som ett hinder för en alternativ placering. Man skall alltså se 39§BS som en sista utväg om alla andra placeringar är omöjliga.
Har du info om dessa domsluten?
Jag har haft en intialt dialoh amed vår kommun om att riva o flytta en carport som idag är placerad dikt an tomtgränsen. Både vi o grannen får fördelar av en flytt (skall dokumenteras) och detaljplanen tillåter avsteg från $39 map avståndsbestämmelsen men den person jag pratat med på kommunen var tveksam till om det kunde ges bygglov ... Wtf?
Med hänvisning till nya domar...

(Alla fastigheter i byn har i princip garage/carport längs tomtgränsen)
 
Hur är det formulerat i detaljplanen om avsteg? Och hur vill du flytta carporten? närmare gatan?
 
Kommunen har på fötterna att neka bygglov och bara hänvisa till §39 i äldre planer där det inte står om avsteg osv. Då spelar det ingen roll vad grannarna säger.

Det är när det är dags för avsteg för att man faktiskt har särskilda skäl som det blir aktuellt med medgivande från grannar. Men även om man inte får medgivande kan man ändå få bygglov då det är kommunen som gör bedömningen angående grannarnas olägenhet.
 
H hempularen skrev:
Hur är det formulerat i detaljplanen om avsteg? Och hur vill du flytta carporten? närmare gatan?
Jag har tyvärr läst fel.

Kommunen har arkiverat ursprungslförslaget och när jag tog hem allt underlag fick jag med KFs beslut om att fastställa detaljplanen (detta är anno 1976) och tyvärr strök de just den paragrafen som gav undantag från $39 map placeringen med hänvisning till att denna formuleringen är onödig.

Ursprungslydelsen var "På med BFIa betecknat område får byggnad uppföras på mindre avstånd från tomtgräns än vad föreskrifterna i 39$ BS anger, om detta prövas vara förenligt med ett prydligt och ändamålsenligt bebyggande av kvarteret". Struken alltså.

Jag bifogar tomtskiss. Vi och grannen hade gärna flyttat vår carport +förråd mot gatan av flera skäl, men främst för att frigöra yta i tomtgränsen från ungefär där våra hus slutar i söderläget (av våra privata skäl)
.

Skissen är utformad utifrån att vi bygger carporten som tillbyggnad (max 1st) och friggebod som friggebod eller attefallshus. fristående från varandra alltså. (gammalt i ljusblått, nytt i mörkblått)
Carporten skulle alltså befinna sig en bra bit från gatan, och vi har tagit fram ett förslag som grannarna gillar.
Trots att det skiljer ca 100 år mellan våra hus är de ganska lika i form (putsad fastad och 1,5 plans) och då passar inte befintlig blaffa till 70-tals åbäke längre.

Kan inte lägga carporten någon annan stans egentligen, för nära gatan eller annan kommunal mark. Nu vet jag om minst en eller två ombyggnader i absolut närtid (senaste året) som gjorts, och i princip alla tomter i byn har sina carports inom 4,5 m från tomtgränsen , så även i vår detaljplan (som bara omfattar 4 fastigheterna som gränsar till min) och detaljplanen för samhället i sin helhet som inte heller har undantaget.

Jag vill helst inte bygga carporten som friggebod, och friggeboden som attefallshus då jag ev. vill sätta upp ett växthus senare. Men går det inte så...
 
  • Tomtskiss med markeringar för befintliga byggnader och planerad carport samt förråd med måttangivelser och avstånd till tomtgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.