A
Hej

Jag har haft en läcka i taket som innebär utrivning av hela badrummet, ordförande tog muntligt in entrepenör på totalentrepenad som har rivit ut, torkat och skrivit protokoll/fuktmätt. Jag förutsatte att dom skulle ta allt sedan tar jag det som inte ska gå på fastighetsförsäkringen till mitt försäkringsbolag.

Det går till ungefär så här, jag skickar mail, får inget svar, pratar muntligen med styrelsen som säger att dom inte blandar sig i försäkrings ärenden eller det är mellan mig och mitt försäkringsbolag, det har inneburit många eskaleringar mot mitt försäkringsbolag som har återkopplat att det är föreningen som ansvarar för att utreda skadeorsak, ansvarig part, bekosta sedan det som inte går på fastighetsförsäkringen belastar ansvarig part som tar det till sitt försäkringsbolag. Mitt försäkringsbolag säger ytterligare att enligt stadgarna ska jag inte betala någonting alls. Hantverkarna har fått stopp från mig då föreningen har sagt nej till fakturering från dom då jag knappast vågar stå med såpass stora summor som mitt försäkringsbolag kanske inte tar.

Det är ett avloppsrör i mitt innertak från ovanliggande lägenhet som har sprungit läck i samband med hemma renovering av ovanstående lägenhet, avloppsröret var ej fackmannamässigt utfört och tillhör föreningens ansvarsområde, han säger att han inte har rört det. Hur får jag igång detta så att jag inte står med byxorna nere? Kan jag ålägga föreningen att åtgärda detta?

Kan jag kräva in någon form av kompensation då jag anser att dom gör fel, min avgift är superlåg så den lär knappast kännas eller få igång någonting. Badrummet är alltså utrivet och har varit det i 6veckor nu utan att något arbete pågår

Mår inte speciellt bra över detta heller, gillar inte konflikter och hälsan är inte superbra så jag står inte precis på mig när jag diskutterar med dom, tyvärr men tycker inte att det ska behövas och vill gärna ha bra relationer med föreningen.
 
Redigerat av moderator:
Föreningen är normalt ansvarig för att riva, torka ut, och bygga upp igen till färdigt för tätskikt. Tätskikt och ytskikt ligger normalt på ditt ansvar. Beroende på ålder och färsäkring kan din bostadsrättsförsäkring ta delar av kostnaden för tät och ytskikt.
 
De skador som uppstått hos dig ligger på dig eller ditt försäkringsbolag, oavsett vad skadan beror på eller vem som orsakat den. Det är bara om man kan påvisa att någon (ex. föreningen eller grannen) varit oaktsam/vårdslös som ansvaret hamnar på den part som orsakat skadan.

Det finns ett undantag, och det är om en tappvattenledning som föreningen har ansvar för läcker. Då är föreningen ansvarig oavsett om någon varit vårdslös.

Nu är det tänkbart att den icke fackmannamässiga ledningen är en fråga om vårdslöshet, men bevisbördan är svår.

Sedan blir man ju lite nyfiken på den exakta skadeorsaken. Om det skedde i samband med renovering en våning upp, men ändå berodde på att ledningen inte var fackmannamässigt utförd, låter konstigt. På vilket sätt var den inte fackmannamässig?

Ditt försäkringsbolag har en lite märklig inställning, vilket bolag är det?

Du har ett avtal med ditt försäkringsbolag, det är inte ditt problem om föreningen inte gör som försäkringsbolaget anser att de skall göra. Utan ditt bolag skall utreda om skadan hos dig är ersättningsbar inom din försäkring. Om bolaget sedan anser att ngn. annan är ersättningsskyldig så får bolaget kräva den personen eller föreningen.
 
O
Verkar inte som fb har koll på br.
Även om avloppsrören är brf ansvar. Innebär inte det att de ska ersätta ytskikt och tätskikt. Brf ska stå för utrivning och upptorkning. Sen hamnar det på den drabbade medlemmen att återställa. Där kommer då fb in.
Men resonemanget från fb är lustig. De vet att det handlar om avloppsrör som läcker.
Från ett badrum ovanför...
 
A
T Tosse skrev:
Föreningen är normalt ansvarig för att riva, torka ut, och bygga upp igen till färdigt för tätskikt. Tätskikt och ytskikt ligger normalt på ditt ansvar. Beroende på ålder och färsäkring kan din bostadsrättsförsäkring ta delar av kostnaden för tät och ytskikt.
Enligt försäkringsbolaget så stog det i stadgarna att allting ligger på föreningen, får be försäkringsbolaget att motivera det skriftligt.


H hempularen skrev:
De skador som uppstått hos dig ligger på dig eller ditt försäkringsbolag, oavsett vad skadan beror på eller vem som orsakat den. Det är bara om man kan påvisa att någon (ex. föreningen eller grannen) varit oaktsam/vårdslös som ansvaret hamnar på den part som orsakat skadan.

Det finns ett undantag, och det är om en tappvattenledning som föreningen har ansvar för läcker. Då är föreningen ansvarig oavsett om någon varit vårdslös.

Nu är det tänkbart att den icke fackmannamässiga ledningen är en fråga om vårdslöshet, men bevisbördan är svår.

Sedan blir man ju lite nyfiken på den exakta skadeorsaken. Om det skedde i samband med renovering en våning upp, men ändå berodde på att ledningen inte var fackmannamässigt utförd, låter konstigt. På vilket sätt var den inte fackmannamässig?

Ditt försäkringsbolag har en lite märklig inställning, vilket bolag är det?

Du har ett avtal med ditt försäkringsbolag, det är inte ditt problem om föreningen inte gör som försäkringsbolaget anser att de skall göra. Utan ditt bolag skall utreda om skadan hos dig är ersättningsbar inom din försäkring. Om bolaget sedan anser att ngn. annan är ersättningsskyldig så får bolaget kräva den personen eller föreningen.
Avloppsrör handfat i golvet det var ett kopparrör, med ett till kopparrör som satt löst i kopparöret som gick ner i mitt tak som sedan anslöt till ett gjutjärnsrör, då relining gjordes för 10-15år sedan så är kopparrören itsatta efter det, ingen part känner sig ansvarig för den installationen. Misstanken är att när han har bilat så har då det röret då något sätt lossnat då det läckte rätt mycket (han har själv sagt att han tyckte att det var konstigt att det var 2 rör i ett rör innan han anslöt) , man har nu åtgärdat det med ett plaströr i kopparröret då hans golv redan är gjutet.

Det är if

O Odjuret skrev:
Verkar inte som fb har koll på br.
Även om avloppsrören är brf ansvar. Innebär inte det att de ska ersätta ytskikt och tätskikt. Brf ska stå för utrivning och upptorkning. Sen hamnar det på den drabbade medlemmen att återställa. Där kommer då fb in.
Men resonemanget från fb är lustig. De vet att det handlar om avloppsrör som läcker.
Från ett badrum ovanför...
Se ovanstående svar

Tack för input önskar verkligen inte konflikter med föreningen och om det ska gå på mitt försäkringsbolag får jag försöka stå på mig den vägen men vet inte riktigt hur.
 
Redigerat av moderator:
På försäkringsbolaget finns det en kundombudsman, det är första överprövningsinstansen.

Din skadereglerare uppträder inte professionellt. Men sedan beror det lite på vilka villkor du har i din försäkring. Det är tänkbart att du inte har skydd för vattenskada från angränsande lägenhet. Hos vissa bolag behöver man ha bostadsrättstillägget för att ha det skyddet.
 
elfor12 skrev:
Enligt försäkringsbolaget så stog det i stadgarna att allting ligger på föreningen, får be försäkringsbolaget att motivera det skriftligt.
Det låter otroligt att föreningen skulle ansvara för lägenheternas ytskikt. Finns föreningens stadgar på nätet?

Vem är beställare av det arbete som gjorts hittills? Är jobbet i bjälklag och avloppsrör klart?
 
Det gäller vid läckage från tappvattenledning. Brukar inte stå i stadgar, men i bostadsrättslagen.
 
A
H hempularen skrev:
På försäkringsbolaget finns det en kundombudsman, det är första överprövningsinstansen.

Din skadereglerare uppträder inte professionellt. Men sedan beror det lite på vilka villkor du har i din försäkring. Det är tänkbart att du inte har skydd för vattenskada från angränsande lägenhet. Hos vissa bolag behöver man ha bostadsrättstillägget för att ha det skyddet.
Jag har bostadsrättstillägg, får avväga överprövning

Z ZipLock skrev:
Det låter otroligt att föreningen skulle ansvara för lägenheternas ytskikt. Finns föreningens stadgar på nätet?

Vem är beställare av det arbete som gjorts hittills? Är jobbet i bjälklag och avloppsrör klart?
Stadgar: https://drive.google.com/open?id=1U4m9pCSrK_NW8eEpeGYvuE-OjqPDndYF
Ordförande tog in entrepenören på totalentrepenad muntligt men jag tror inte att dom själva ser det på det sättet, vice ordf har frågat mig om jag har valt entrepenör i efterhand. Bjälklag, uttorkning, avloppsrör är färdigt övrigt har jag stoppat i väntan på någon form av klarhet vad som gäller.
 
Jag ögnade igenom stadgarna, de ser rätt standardmässiga ut. Och jag ser inget som tyder på att föreningen skulle ansvara för skadan.
 
A
H hempularen skrev:
Jag ögnade igenom stadgarna, de ser rätt standardmässiga ut. Och jag ser inget som tyder på att föreningen skulle ansvara för skadan.
Suck jäkla försäkringsskit jag får gå med blåslampa på försäkringsbolaget, tror du att försäkringsbolaget kommer att reagera på den felaktiga rör, i rör installationen avloppet, jag är mest orolig att det inte går på någon försäkring, men man kanske tar höjd för sånt i brf tillägg.
 
Ditt bolag borde hantera dina problem. Och sedan kräva ersättning från de som de anser att ska betala. Det är ju lite för att slippa dessa bråk som man har försäkring.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Ditt bolag borde hantera dina problem. Och sedan kräva ersättning från de som de anser att ska betala. Det är ju lite för att slippa dessa bråk som man har försäkring.
Hittils har if motiverat det med att det går på fastighetsförsäkringen sedan ska resterande krävas på mig via föreningen, här slipper vi också dessa bråk. I övrigt har jag bara fått tyckande och då det var en såpass felaktig installation i föreningens rör kan jag tycka att jag borde få en motivering från föreningen om det nu är så som du säger.
 
Men om någon kör på min bil så är det den som kört på mig som ska stå för ersättningen. Men jag kan ändå ta allt via mitt försäkringsbolag. Jag tycker att det borde vara på samma sätt här.
 
D Daniel 109 skrev:
Men om någon kör på min bil så är det den som kört på mig som ska stå för ersättningen. Men jag kan ändå ta allt via mitt försäkringsbolag. Jag tycker att det borde vara på samma sätt här.
Problemet är beviskraven i dessa fall. I princip måste grannen filma när han gör sitt fuskjobb och sedan skriva under ett erkännande för att det ska gå att kräva honom på ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.