Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Tack för alla svar!

Men jag börjar få kalla fötter då det är svårt att uppskatta kostnaden på nedervåningen och vi samtidigt behöver dränera, byta tak på huset och garaget, kolla över fönster, göra de två badrummen, tvättstugan är original och ser inte allt för fräsch ut och även kolla över köket som verkar vara lite hemmabygge. :-/
Huset är billigt men för den pengen vi behöver renovera/sanera för så blir det dyrt. Så dyrt att det är lockande att köpa ett dyrt hus direkt i bättre skick men kanske med sämre läge.
Huset är 38 år men allt är i originalskick och dags att fixa till.
Låter ungefär som vårt hus, börja med en besiktning som sagt. Om taket behövs bytas börja där sen tog det oss ungefär 10 år att fixa det övriga, vi hade ungefär samma lista = hela huset, haha. Vi har några fönster kvar och kanske något element. Värst av allt är ändå att dränera om gör bort det tidigt också så har du ett kul altanprojekt att se fram emot senare.

Sen om besiktningen säger mögel i suterängdelen bör det gå först som sagt. Om det är mer källare en suteräng går det ju att riva bort och klinkra men det blir kallt om fötterna.
 
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Tack för alla svar! :heart:

Självklart skulle vi ta in en egen besiktningsman inför ett ev, köp och speciellt en djupare undersökning om rötan. :-/ Att tomten sluttar och det är lite tomt på baksidan gör inget då det är lite mer tomt på framsidan som är plan. Gräset får klippas i sidled men de är bara några meter.

Men jag börjar få kalla fötter då det är svårt att uppskatta kostnaden på nedervåningen och vi samtidigt behöver dränera, byta tak på huset och garaget, kolla över fönster, göra de två badrummen, tvättstugan är original och ser inte allt för fräsch ut och även kolla över köket som verkar vara lite hemmabygge. :-/
Huset är billigt men för den pengen vi behöver renovera/sanera för så blir det dyrt. Så dyrt att det är lockande att köpa ett dyrt hus direkt i bättre skick men kanske med sämre läge.
Huset är 38 år men allt är i originalskick och dags att fixa till.

Vad kostar det att lägga in ventilerat golv? Får man bort allt som är farligt då eller måste man få bort det som är röta?
Jag bor också i souterräng, fördelen är ju att det blir mindre risk för fukt. Men, då måste du få bort allt organiskt och typ all förvaring nära ytterväggarna. Det där med ventilerat golv funkar nog, men låter omständigt. Jag löste det med klinker på hela golvet, kakel på vissa väggar och sockelfärg på resterande väggar.
 
Fairlane
Anledningen till att du inte behöver göra tvättstuga eller badrum är att det inte är uppreglat med trä under. Vår tvättstuga har betonggolv och det är lugnt. Det är om du lägger träreglar på betongen för att sen lägga golv som du får problem då trät kommer ruttna av fukten från betongen.
I badrum och bastuutrymme har du inte heller trägolv utan klinker eller matta.
 
All respekt för Fruktsallads farhågor och frågor. Hen/du har hittat rätt, detta forum kommer att bli din trygga famn under en eventuell renovering.
För mig är det första inlägget, på ett nästan existentiellt plan, i första hand ett exempel på hur olika vi tänker.
Jag, till exempel, hade blivit helt exalterad över att ha hittat ett hus, tydligen billigt, i ett drömläge - och dessutom orenoverat så att jag själv får sätta tänderna i det och forma mitt ideala boende.
Förmodligen hade jag blivit så till mig att jag "glömt" att ta dit en besiktningsman, bagatelliserat problemen och bara sett de positiva faktorerna.
Så skall man naturligtvis inte göra, så grattis till ett nyktert och analytiskt sinnelag. (Och, tycker jag mig ana, ett för detta forum ovanligt ointresse för att pula själv)
För mig är läget den stora frågan. Hur bra ett hus än är... Bor man ointressant kan man aldrig fixa det. Allt annat går att ordna.
Lycka till!
 
  • Gilla
Fruktsallad och 2 till
  • Laddar…
Vi köpte ett suteränghus för ca 15 år sedan och besiktningsmannen lyckades pruta 100000kr på det redan uppgjorda priset på grund av att huset som var byggt i början av 70 talet saknade dränering. Vi dränerade sedan om för ca 80000kr och rev ut allt gammalt trä i källaren och fick ett jättefint uthyrningsrum!
 
Fruktsallad
Anledningen till att jag är så realistisk även om det är ett drömhus är att vi har kollat på väldigt många hus och lärt oss vad vi ska kika efter. Man lär sig under tiden helt enkelt och man lär sig att inte lyssna för mycket på mäklaren som helst framhäver det fina nylagda trägolvet golvet i källaren när vi vet att det kanske inte ens får ligga kvar för vi måste riva ut det mesta för att inte bli sjuka.
Vi har även medicinska och tidsmässiga orsaker till att det inte är görbart med dålig inomhusmiljö eller stora projekt som kräver oändliga renoveringar. Vi har renoverat mycket i vår nuvarande bostad och vet var våra gränser går och vad vi mäktar med själva med tanke på familj, ekonomi, arbetstider och mentala hälsa :crysmile: Ska vi köpa så måste vi få in renoveringar i ekonomin redan från början och detta hus är det hus som kräver mest renoveringar av alla vi har kollat på. Allt är original och i dåligt eller halvbra skick. Det blir dyrt att anlita hantverkare till så många stora jobb under kort tid. Nu försöker jag skaffa mig en bild av vad det skulle kunna kosta och vad det innebär från folk som redan har rivit ut hela källarvåningen.:)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Svar från mig som är besiktningsman (Godkänd SBR):
Angående platta på mark: Detta är fel benämning. Grundläggningsmetoden är källare. Detta innebär dock att en betongplatta gjutits mot underlaget. Jag har aldrig sett ett suterränghus på plintar... så det "urk:et" kan du glömma. Det är helt normalt.

Angående fuktkvot 18%: Har det funkat länge funkar det normalt ett tag till. Det är inte så att vid 16 % är allt ok och vid 19% rasar huset. Om mätningen är gjord på sommaren får man alltid högre fuktkvot i källarplanet än på vintern på grund av viss kondensbildning i den (sommartid) kallare källaren än utomhusklimatet. Jag gillar inte att besiktningsmän håller på och mäter fuktkvot då de allra flesta saknar kunskap om att tolka resultatet och förmedla ett avvägt svar till kunden. Sålunda: Låt inte 18% fuktkvot i några stackars träbitar hindra dig från att köpa ditt hus.

Sedan kan man göra livet oändligt mycket enklare för sig än att fundera på uppreglade golv, fuktsäkra konstruktioner och andra typer av ventilerade speciallösningar som har fått toppbetyg på något testinstitut - nämligen: Acceptera att det finns fukt i källaren i äldre hus och att INTE använda organiskt material (läs: TRÄ) i källarplanet överhuvudtaget. Lägg klinkers direkt på betongplattan utan tätskikt och riv bort utreglade väggkonstruktioner på källarväggarna, putsa och måla med silikatfärg och vips har man en konstruktion nära nog immun mot vatten. Lev med några tusen mer i uppvärmningskostnad per år. Strunta i golvvärme - på ett äldre hus blir energiåtgången för hög då isoleringen nedåt brukar vara dålig. Lägg på en vanlig matta och stöd hantverket i mellanöstern. Håll källaren uppvärmd hela året och speciellt på sommaren. Ventilera källaren väl mellan oktober och april och använd en avfuktare i källaren mellan maj och september.

Först när man gjort ovan föreslagna åtgärder - och då detta inte funkar - åtgärdar man dräneringen.

Vh
Anders Björk
Ekström Byggteknik AB
 
  • Gilla
raspen86 och 11 till
  • Laddar…
Fruktsallad
A AndersBjörk skrev:
Svar från mig som är besiktningsman (Godkänd SBR):
Wow vilket svar! Vilket underbart svar från någon som kan och som kan råda.
Jag är så lyrisk nu att jag behöver läsa ett par gånger till för att låta det sjunka in. :)
Tack så bara den!! :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.