Hej,

Jag tittar lite på bänkskiva till vårt beställda kök och blir förvånad över att det finns så många som levererar marmor till priser man tror knappt är sanna.

Jag har fått priser från följande leverantörer:
Interfönster AB
Stenskivor.se
Nobleteam AB
Agelito
Femman Natursten
Kitchenrock
A&O Marmor

Problemet är att det finns få referenser och priserna varierar något oerhört, från 10 500kr till 38 000kr.

Har någon erfarenhet av dessa ovan? Eller av annan leverantör?

Vi hade från början tänkt köra laminat, men när marmor verkar ligga i samma pris så vill man ju iallafall undersöka möjligheten.

Laminatskivan vi kollat på kostar ca 14 000kr.

Tips någon?
 
L
En riktig långbänk ni ska ha då , Laminat EX 14 000 / 1000 = 14 m bänk , då blir priserna därefter , men svårt val , samt marmor är poröst och kan missfärgas lätt av div som kommer på ytan
 
Nej det är bara ett vanligt L-kök där ena bänken blir 3515x600 och den andra 1700x600. Det är nog diskhon som gör att priset sticker på laminaten för 14 000kr, va lite otydlig där.
 
Marmor är poröst och ser mest fint ut på bild som ovan sagt, även dagens superduper Nano behandling tycker jag kräver för mkt underhåll.
Ett bra alternativ är granit.
Mycket hårdare kompaktare och ljusår tåligare för "kafferingar" än marmorn generellt.
 
Rekommenderar granit om ni ska ha sten. Marmor är ganska känsligt.
 
Z Zango skrev:
Rekommenderar granit om ni ska ha sten. Marmor är ganska känsligt.
Men vit Carrara-marmor är ju oändligt vacker!
man får väl vara lite försiktig och använda underlägg/skärbrädor.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men vit Carrara-marmor är ju oändligt vacker!
man får väl vara lite försiktig och använda underlägg/skärbrädor.
Håller med till 100%, om man torkar upp allt och inte lämnat disken på över natten för då sitter fläckarna där
 
Sten.se har en bra info om bla, marmor.

Marmor och kalksten har karbonatmineral (kalcit) som huvudmineral och båda stensorterna har likartade tekniska egenskaper. Marmor och kalksten är båda känsliga för syror som kan etsa och ge märken i stenen. Syror finns i t.ex sura rengöringsmedel, fruktjuice, vin etc. Kolsyra är ett annat ämne som kan etsa stenen. I t.ex en grogg är det inte alkoholen som gör märken utan det är kolsyran eller fruktsyran i det man blandat med. Syrorna påverkar dock inte stenens hållfasthet, utan orsakar enbart kosmetiska skador. Är man medveten om och accepterar riskerna för fläckbildning, kan även dessa stensorter vara bra material för köks- och badrumsbänkar. För övrig inredning i miljöer utan kemiska risker, som t.ex fönsterbänkar är marmor och kalksten ett utmärkt material.

Problemet oftast är att man själv vet om att det är känsligt, men att en besökare inte vet.
 
Vi ar haft en marmorbänkskiva i fem år nu, och är fortfarande glada och nöjda med det beslutet. Då kompletteras den med en rostfri bänk runt diskhon, men vi är å andra sidan inte så där speciellt ordningssamma av oss. :) Man ska tänka sig för lite med citron och vinäger, men det blir mest lite matta fläckar som syns i vissa vinklar.
 
Men frågan är väl varför en skiva kan kosta 15 000 kronor på ett ställe och 45 000 kr på ett annat ställe, jag blir inte riktigt klok..

Men det står och väger emellan laminat, marmor och Silestone så vi får väl se vart det landar
 
Då den stora kostnaden på stenskivor är bearbetningen av skivan och beroende på i vilket land det ska betalas ut lön så påverkar det priset till kunden väldigt mycket.
 
Hej, jag väcker liv i denna tråd igen.

Vilka leverantörer hade de billigaste priserna? Om du minns alltså så här förra år senare?
 
Hej,

vi har carrara i vårt kök och kommer ha det i nästa också. Oslagbart vackert. Det är första fläcken som syns sen blir det patina. Nu ska vi flytta till en ny lägenhet och kommer ha carrara under köket också. Efter 5 år som köksbänk ser man inte fläckar utan det blir en del av marmorn. Jag har behandlat stenen med såpa och gör det typ två ggr om året annars torkar jag bara med trasa. Ville inte ha en massa medel där jag ska laga mat. Runt hällen torkar jag av med en svamp och yes och där syns ingen skillnad. Vi får jämt beröm för hur fin skivan är. Det är dessutom riktigt härligt att baka på marmor.

Vi använde oss av Andrews granite och kommer göra det i nya lägenheten också. Tycker priset är bra och även servicen.
 
Vi kör marmor, och är mycket nöjda. Visst, man får tänka sig lite för vad det gäller spill osv, men har inte upplevt varken det eller de skador/fläckar vi har lyckats åstadkomma som ett problem.

Vi jämförde också priserna från flertalet leverantörer och landade i att beställa från vår lokala leverantör, Sten&Marmor i Linköping. Genom att visa upp offerterna från de olika online-firmorna kunde vi pruta några tusenlappar. Inte helt prismatchat, men det kändes bra att använda en lokal firma som kom och mätte samt levererade monterade skivan själva. Skulle man stå med en skiva som känns lite ”sådär” i kvalitet när typ DHL levererade misstänker jag att det skulle kunna bli en del tråkiga diskussioner. (minns att Sten är ett naturmaterial, och det alltid kommer finnas vissa ojämnheter och sprickbildningar osv)
 
Jag hade Carrara i första bostade, aldrig igen. Fläckar så fort man tittade på den och repor så fort man nuddade. Kunde knappt laga mat för man var rädd för tomatsåsfläckar, kunde inte ha fest för man var rädd för vinfläckar. Hade aldrig rekomenderat någon att köpa en Carrara skiva.

näsat boende tog vid granit. Älskar funktionen, tar fan allt. Har misshandlat den rejält både kemisk och fysiskt och det är inte en enda fläck eller märke. Verkligen imonerande, verkligen "hårt om sten" :)

Tredje bostaden blir det nog en kompositsten som liknar kalksten (kalkstenen är ju lika känslig som Marmorn och det går tvärbort).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.