Vi bor på en hörntomt med mycket trafik på de två sidor som vetter mot vägen. Huset är en klassisk vit villa med två våningar. På grund av all trafik och nyfikna blickar vill jag sätta upp ett staket/ plank/ spaljé längs tomtgränsen mot vägen men maken är orolig för att det skulle se instängt ut. Jag hävdar motsatsen eftersom jag inte vill ha ett helt tätt plank utan ett med liggande (smal) panel med ungefär 50 % luft mellan bitarna.

Vad tycker ni om mitt förslag, bu eller bä?
Bilderna är tagna från insidan av huset.
 
  • Vy från insidan av en vit villa mot en hörntomt med trafik och öppen gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klassisk vit villa med två våningar vid hörntomt med trafikerad väg, synlig från trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thujahäcken ni planterat växer ju ganska snabbt, så det tar nog inte så många år innan den ger ett ordentligt insynsskydd. Jag skulle nog också vilja rama in altanen lite, för att få lite mer rumskänsla och inte bli så ödsligt. Över berghällen skulle jag nog uppskatta utsikten lite mer och inte vilja skärma av för mycket, men det beror ju också på hur nyfikna folk är...
 
Jag hade nog väntat på att tujorna skulle växa upp, nu när de ändå är planterade liksom. Vid berget så hade jag nog satsat på enskilda buskar/låga träd så att det känns luftigt och man fortfarande ser berget. Lite beroende på var er tomtgräns går förstås? Går ju att sätta ut stora krukor med växter också om man vill ha på något på/i anslutning till berget.

Men som @fredrik.johansson skriver här ovan så tycker jag också att altanen behöver lite inramning (och insynsskydd). Ni kanske kan sätta en fin spalje i ena kortänden plus hörnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.