Vi har nu blivit ägare till lägenheten vi tidigare hyrde och nu renoveras det som aldrig för i vårt hus. Sambon och jag har dock inte gjort något än, då vi tänkte spara pengarna och lägga dem på ett framtida hus i stället.
Nu har vi ändå blivit sugna på att hitta på något här hemma och det verkar vara köket som får bli vårt offer.
Problemet är att vi inte har så mycket pengar att röra oss med och vi kan sträcka oss till att kakla om och/eller möjligtvis byta ut bänkskiva och vask.
Skulle ändå vilja ha tips och inspiration på åtgärder som får vårt kök att se trevligare ut, men till en inte allt för stor kostnad. Här följer två bilder på vårt kök som der ser ut idag.
Resize_of_koketliten1.1.jpg
Vanligt standard-hyreslägenhets-kök :-/
Resize_of_koketliten2.jpg
Det väldigt vackra kaklet ;)

Tack på förhand...
 
Är det en riktig "budgetrenovering" ni är ute efter så föreslår jag, byt handtag på köksluckorna kanske avlånga rostfria eller nåt liknande, (vad är det för träslag i luckorna eg.?? de ser ju riktigt fina ut :)) och byt kaklet till nåt fräschare och fräckare (mosaik kanske ;)) byt ut den där lysrörsarmaturen till spottar under överskåpen (kostar inga jättesummor) men låt den långa diskbänken vara kvar, det är "inne" igen med såna där långa, gammeldags diskbänkar ;D, alternativet annars är ju att köpa ny bänkskiva och välja en underlimmad ho men då drar priset snabbt iväg, så jag skulle personligen låta den vara kvar.
Måla väggarna i någon ljus ton (ser orange ut på bilden men det kanske inte stämmer?) gör ev. en fondvägg om ni har någon plats i köket som passar, kostar inget extra men ger en fin effekt.
Golvet syns dåligt på bilden, men är det OK så låt det vara, annars lägg in tex. laminatgolv alt. plastmatta i någon roligare form/färg (också ganska små pengar)
Komplettera sen med någon kul gångmatta framför diskbänken och lite passande asessoarer tex. rullgardin som tar upp färgerna tex. i mosaiken.
Blir säkert riktigt snyggt för en hyfsat liten peng :) ;)

//Christina.

*EDIT* Bryt hela det där genomgående "brunoranga" intrycket (som det ser ut på bilderna iaf.) med någon/några klarare, kallare, ljusare men matchande nyanser på ffa. kakel och asessoarer, tänk på det även när det gäller golv och väggfärg, dvs. så att köksluckorna står för "värmen" och resten kontrasterar för att på det sättet få ett fräschare intryck av hela köket.
 
Tack för snabbt svar... :D
Spottar över bänken låter intressant, men hur bygger man dit dem? Finns det "distanser" att sätta dem i, för man kan ju inte fräsa in dem i skåpets undersida väl (lite för tunnt material där) och hur gömmer man kablage och transformator?
Visst, luckorna är väl ganska fina och i bra skick... Det är Marbodal från -85 typ... Och det där med handtagen är ingen dum idé. Vi satte själv, i ren desperation, dit de som sitter där nu, men vid eftertanke ser de lite fjuttiga ut...
Fondvägg är det inte läge för, då rummet är väldigt långsmalt... Tapeterna är endast ett par år gamla och fräscha i en färg som sambon min har valt, så de får nog stanna ett tag till. De har kanske en lite svår färg att välja kakel till, men med lite tålamod kanske det går att hitta...
Golvet är en vanlig plastmatta, modell kork. Inte så spännande och det skulle väl inte vara något problem att byta ut.
Det är kanske lite nya färger som krävs, jag ska prata med min käresta om det...
Här följer ännu en bild på köket från dörren sett. Rakt fram ser man burspråket ut mot gågatan.
Resize_of_kokethel.jpg

Ursäkta röran, förresten...
 
Det första jag skulle göra är att måla kakel vitt/ljust. Billigare och snabbare än kakla om. Vit kommer att reflektera mer ljus för arbetsytan. Gardiner gör alltid stor skillnad i ett rum ;). Att byta handtag är en bra idee ;) men gör inget med luckorna -dom är tidslösa och fina :D
lycka till!
gaia
 
Kanske fel forum, men hur målar man kakel? Vad använder man för färg och hur blir fogarna? Maskerar man fogarna?
Gardiner har vi skippat för att få in så mycket ljus som möjligt... Dessutom är det svårt att sätta gardiner i vinkel som man ser på bilden.
 
Det kakel som jag såg på TV målades över fogarna också :-/. Det finns specjella grundfärger/ färger till det i färgbutiker, har jag för mej. Om ni ska sälja inom snarr framtid så kanske är det en fördel att inte lägga för mycket jobb och pengar på något som nästa ägare kanske ändå inte uppskattar?
Caffe-gardiner? Man fäster dom i fönsterramen på den nedre delen av fönster med gardinvajer? Såna spetsgardiner som man ser på kontinenten? I alla fall en annorlunda stil än den man är van vid bara för att avvika ifrån standarden?Lite mer mysigt? Går att öppna fönster obehindrat. Förbipasserande kan inte se vad du har på talriken ;) men du kan se dom ;D. Bara en idee ;)
gaia
 
Tycker faktiskt att du har ett utmärkt läge för fondvägg dvs. väggen längst ner i köket med fönstren ;)
Men gillar ni tapeten så låt den vara kvar. Det var bara ett förslag som inte kostar "skjortan" men ändå är effektfullt.
Fast jag "envisas" ;) och tror ändå att ni skulle få ett kanonkök för billiga pengar om ni ändrade färgskalan, den där gula väggfärgen, träets gula ton (i köksluckorna), gulbrunt kakel, gul-brun kork-o-plastmatta, det blir liiite mycket ;) och nån dramatisk skillnad av intrycket i köket får ni dessvärre inte med att bara byta handtag och golv spec. inte om ni väljer nåt med träutseende. Plocka bort av det gul-beige-bruna istället.
Konsten är just att med ett minimum av pengar göra det så attraktivt som möjligt för så många som möjligt spec. om ni har konverterat till bostadsrätt för då har ni ju verkligen möjlighet att få utväxling på de satsade slantarna, fast man ska ju naturligtvis gilla det själv också ;D ;)

//Christina.

*EDIT* Glömde.... ang spottar så är det enklast att använda antingen utanpåliggande "puckar" med tex. rostfri/alukant alt. finns "triangelformade" spotar i samma material som monteras längst in mot vägg, kablage och trafo "gömmer" du i överskåpet, ta gärna en variant med touchdimmer så blir du inte beroende av strömbrytare.
 
Här kommer ett tips ang. färg för att måla kakel, man kan ju alltid pröva och se vad det blir för resultat, alternativet att riva bort och kakla om finns ju alltid kvar ;)
http://www.kungsfarg.se/bad/kakel emaljfarg.htm

MVH/Christina.
 
Hej. Spottar istället för lysrör som någon föreslog är en utmärkt idé. Billigast har du på Clas Ohlson (finns i 2- eller 3-pack), distansringar medföljer. Sätt en list i underkant/framkant på skåpen i samma material som luckorna. Bakom denna list kan du sedan gömma kablarna. Istället för att måla kaklet så föreslår jag att du köper en skiva i ett stycke i samma material som skåpsluckorna (t.ex. IKEA eller liknande) och sedan får den sågad i mått så att den täcker hela väggen från diskbänh till undersidan på skåpen. Limma skivan direkt på kaklet med sättlim, sätt en list i ovankant och silikona i underkant. Vi har gjort detta och är väldigt nöjda. Vi var precis i samma situation som ni för ett år sedan och känner igen beslutsvåndan. Inte lägga för mycket på lägenheten och samtidigt försöka att hålla den någorlunda fräsch. Skulle vara kul att få reda på vad ni bestämmer er för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.