Vi ska lägga ett obehandlat parkettgolv/lamellgolv i köket, och sedan måla det med linoljefärg. Jag har målat en del med linoljefärg tidigare (Ottossons och Allbäcks), men känner mig osäker på vad som är bäst till just golv avseende kanske främst torktid. Det tar ju ett tag efter färgen torkat på ytan, innan den är genomhärdad.

Föredrar eg Allbäcks, som verkar vara den absolut ”renaste” linoljefärgen, utan zink och helt lösningsmedelsfri. Men just i detta fall, måste/vill vi ha den som torkar snabbast. Vilket ju beror på ett antal faktorer, jag vet =) Men om man skulle jämföra Allbäcks och Engwall & Claessons, vilken torkar snabbast vid samma förutsättningar?

Har läst i en tidigare tråd här på sidan (https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-linoljefaerg-aer-baest.151546/) att en person upplevde att Allbäcks kunde bli fläckig på rent trä, men fungerade jättebra på redan målade ytor. Eftersom det är en trären yta vi ska måla, blir jag lite tveksam. Gillar dock inte att Engwall & Claesson har system med "grundfärg + täckfärg", deras 2 grundalternativ = det ena innehåller lösningsmedlet nafta och det andra är en vattenburen alkydgrundfärg? Känns väldigt skumt alltså.

Det man kan göra är ju att strunta i E&C's grundfärg och köra 2-3 strykningar med "täckfärgen" antar jag. Eller vad säger ni? En sak som talar till E&C's fördel är att de inte tar ut någon extra avgift för att bryta vilken kulör som helst. Allbäcks har ett antal förutbestämda kulörer, men vill man ha något annat, en specialkulör, tas en brytningsavgift/arbetskostnad ut på 1000 SEK + moms. Lite väl saftigt kan jag tycka?

Ska själv ha en vit färg till väggar i samma rum (S0300 eller S0500 tror jag), samt en gråblå till golvet. Allbäcks har bara S0300 som standard. Det skulle bli rätt så mkt dyrare att beställa båda kulörerna via Allbäcks, då jag tror att jag skulle behöva ta den gråblå som specialkulör. Dessutom har inte Allbäcks 5 liters, vilket jag tror att den vita behövs i... Svårt detta! Men det verkar ju som det lutar åt E&C trots allt...


Är det någon som har nån mer erfarenhet som hen kan bidra med? Skulle bli enormt tacksam!
 
varför lägga en parkett och sedan måla? är den ovanligt ful i sig?
 
H Hermes skrev:
varför lägga en parkett och sedan måla? är den ovanligt ful i sig?
Därför att jag vill ha kontroll över ytskiktet, med tanke på att det är stor skillnad på vad olika oljor, lacker eller färger innehåller.

Nu vill jag ju måla med linoljefärg, som kan målas helt utan något lösningsmedel. ALLA material emitterar till omgivningen, olika mkt beroende på vad det är. Och då vill iaf inte jag ha ett golv som är behandlat med lösningsmedel.

Hade helst velat lägga massivt trägolv, men det får inte bygga för mkt på höjden plus att golvet ska läggas på befintligt betonggolv. Därför blir det istället formstabil obehandlad lamellparkett. Limmad förvisso, men det näst bästa alternativet efter massivt #hermes.
 
man behöver inte grunda med linoljefärg. Det man kan göra är ju att späda den lite och stryka ännu tunnare en gång bara och få en bra grund.
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
man behöver inte grunda med linoljefärg. Det man kan göra är ju att späda den lite och stryka ännu tunnare en gång bara och få en bra grund.
Tack för tipset! Har också insett att väggspacklet kommer suga en del och har funderat på vad som kan bli bäst samt enklast att göra! Var i kontakt med Ottossons och Byggfabriken idag. Tredje alternativet förutom ovan uppräknade. Det dom i princip sa var att jag har två alternativ;

1) grunda med ren kokt linolja eller späda linoljefärg med mkt kokt linolja i första strykningen, för att mätta underlaget, eller

2) grunda med en emulsionsfärg som är linoljebaserad

Vilket tror du är bäst?
ENKLAST är ju att grunda med emulsionsfärg tänker jag, då behöver man inte ens blanda nåt själv...
 
L
Hej, jag vill inte vara tjatig om det är så att parketten redan är spikad (pun intended) - men jag har också svårt att förstå varför ni inte bara kan ta ett tunt massivt trägolv? Det bygger ju inte mer (ibland tom lite mindre)? Och nu vet jag ju om det beror på något annat som t ex dörrtrösklarnas höjd - men inte ens ett kraftigare trägolv bygger ju särskilt mycket annars.
 
Måla inte med Allbäck! Både pga av priset för att bryta kulören men framför allt för att den inte härdar snabbt nog! Tog 2 månader för mig!!! Har en diskussion här på BH som jag inte lyckats länka till... Sök på allbäck så ser du kanske.
 
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Hej, jag vill inte vara tjatig om det är så att parketten redan är spikad (pun intended) - men jag har också svårt att förstå varför ni inte bara kan ta ett tunt massivt trägolv? Det bygger ju inte mer (ibland tom lite mindre)? Och nu vet jag ju om det beror på något annat som t ex dörrtrösklarnas höjd - men inte ens ett kraftigare trägolv bygger ju särskilt mycket annars.
Jo det gör det, eftersom man måste ha nåt att spika i också, ett underlag, som jag har fått höra inte rekommenderas vara tunnare än 10 mm skiva tex masonit. Vill inte använda spånskiva då det typ är bara lim i dom. Vill inte heller limma massiva trägolvet av samma anledning. Så med det tunnaste massiva trägolvet, vilket är 14-15 mm, plus underlag 10 mm, blir det ju 24-25 mm. Med ett parkettgolv som är 14-15 mm blir det inte mer än ca 16-17 mm med lumppapp / fuktspärrsfilm under. Det är ganska stor skillnad.

Det rekommenderas inte att skruva ett så tunt massivt trägolv direkt i betong, dessutom fanns det inte några passande skruvar till det tunna golvet. Har varit i kontakt med Baseco.
 
*ha nåt att skruva i också*
 
L
eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Jo det gör det, eftersom man måste ha nåt att spika i också, ett underlag, som jag har fått höra inte rekommenderas vara tunnare än 10 mm skiva tex masonit. Vill inte använda spånskiva då det typ är bara lim i dom. Vill inte heller limma massiva trägolvet av samma anledning. Så med det tunnaste massiva trägolvet, vilket är 14-15 mm, plus underlag 10 mm, blir det ju 24-25 mm. Med ett parkettgolv som är 14-15 mm blir det inte mer än ca 16-17 mm med lumppapp / fuktspärrsfilm under. Det är ganska stor skillnad.

Det rekommenderas inte att skruva ett så tunt massivt trägolv direkt i betong, dessutom fanns det inte några passande skruvar till det tunna golvet. Har varit i kontakt med Baseco.
Tänkte mer flytande golv - men det beror ju lite på hur stort rummet är om det ska bli bra.
 
L Lärospånet skrev:
Tänkte mer flytande golv - men det beror ju lite på hur stort rummet är om det ska bli bra.
Men det går ju inte att lägga massivt flytande, om man inte skruvar i skivor under och att skivorna då fungerar som flytande, eller limmar det? Förstår inte hur du menar?
 
L
Jo du måste ju limma golvet - men inte i undergolvet - bara limma bräderna i varandra.
 
L Lärospånet skrev:
Jo du måste ju limma golvet - men inte i undergolvet - bara limma bräderna i varandra.
Men vill inte limma, därför det alternativet går bort :)
 
Rummet är hyfsat fyrkantigt, ca 12 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.