Ja jag lusläste också all dokumentation innan jag la beställningen.

Jag har 1200mm långa 200mm dia flexdämpare som anslutning mellan aggregat och ytterväggsgaller.

Minns inte exakt nu, men den luftvolymen som återväxlas var kring 1% med min installation. Och den siffran känner jag mig trygg med, den är väl ungefär densamma i roterande, även med renblåsningszon..

Sen att den växlar flödet över lamellpaketen gör att merparten av den smuts som går in blåses sen ut igen.

Lamellpaketen som utgör vvx består av ett paket med veckade aluminiumplåt och väger uppskattningsvis 10kg styck.

Det finns inte så mycket att läsa på nätet om erfarenheter av kammarvärmeväxlare, så jag är lika nyfiken som er :)
 
Jag är oxå nyfiken, hur är det när spjällen körs? växlar dom på typ en halvsekund eller tar det några sekunder för dem att växla läge? någon nämnde att förr i tiden så "smällde" spjällen vilket tyder på att dom växlar fort. blir det några tryckstötar? inga "lock i öronen"?
 
Det lilla jag testkört och lyssnat vid donen i källaren så hörs inget av spjällväxlingen.
Växlingen tar ca 1 sekund.

Hittade en bild från när jag nyss baxat upp aggregatet på kallvinden:

DSC_0970.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser på datumet att det var 6e december.. Så det är väl på tiden med uppstart nu :surprised:

Är det bara dräglig temperatur för jobb på vinden i morgon så ska jag nog bli färdig med systemet (y)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Första don på plats, kan nog komma en redovisning ikväll :)

DSC_1061.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har aggregatet snurrat ett tag och jag kan utvärdera lite.

1: I min värld så är en skiva markisolering inte nån gammal mineralull utan xps/eps.. :mad: :surprised:

Så jag har ett litet stomljud i vardagsrummet som jag räknar med att det försvinner när jag bytt underlaget.

2: Spjällväxlingen är inget som fortplantas i systemet, ja förutom den lilla stomresonans som (än så länge)hörs i vardagsrummet.

Alla tilluftsdonen är knäpptysta (y)

Det enda frånluftsdon som spjällväxlingen kan höras i är i badrummet på entréplanet.
Och då endast mitt i natten när allt annat är tyst.
Det är inga dunsar eller smällar, utan man kan höra att lufthastigheten ändras över donet vid spjällväxlingen.

Men det är ett ickeproblem då det inte är hörbart normalt.

3: Blev bara ett don i vardagsrummet, men det blev inga problem med det höga luftflödet, knäpptyst! (y)

4: Har inte isolerat rören på vinden ännu.. Och inte kört någon värme i källaren, så frånluften är inte så varm..

Men ändå:


LCD-display på ett ventilationssystem visar texten "Värmeåtervinning" och "Verkningsgrad 87.9".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kontrollpanel för ett värmesystem som visar temperaturvärden med uteluftstemperatur på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



LCD-display på en reglerenhet som visar tilluftstemperatur med värden för önskat och faktiskt värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ventilationsaggregat med display som visar frånluftstemperatur värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Blir spännande att se sen när jag isolerat rören och ställt flödena korrekt..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Spännande när någon testar "ny" teknik... Återkoppla gärna efter ett år eller så med tanke på nersmutsningen av kanaler.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Den konstruktör jag pratat med säger att det är oviktigt om man väljer från eller tilluft i klädkammare, huvudsaken att det ventileras.
Och Initialt blev det tilluft för att få någorlunda balanserade flöden. men.. tänk att det alltid finns ett men :D

En tankevurpa gjorde att jag räknade fram alldeles för högt flöde i det ventilerade golvet i källaren..
På ritningen är det 2x8 liter frånluft i golvet, det faktiska behovet visade sig vara 2x2.5 liter..

Så nu har jag ändrat mig till att välja frånluft i klädkammaren igen.
Det ger två fördelar gentemot tilluft:
1: jag får större förvaringsyta på vinden på gaveln då jag slipper sticket tvärs över sov3 å klk.
2: Klädkammaren ligger i syd och med frånluft så trycker jag inte in den värmen i sov3 (y)
Man ska ha frånluft i frd oklädkammare o kök
 
Ser inte att det skulle göra någon skillnad om man väljer från- eller tilluft i förråd och klädkammare.

Välj det som är mest praktiskt, eller balanserar flödena bäst.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ser inte att det skulle göra någon skillnad om man väljer från- eller tilluft i förråd och klädkammare.

Välj det som är mest praktiskt, eller balanserar flödena bäst.
Det är för att inte odörer ska sprida sig i hela huset
 
K kruset skrev:
Det är för att inte odörer ska sprida sig i hela huset
Odörer från en klädkammare?
Tänker du på otvättade strumper och underkläder då? De kan ju förvaras i tvättstugan.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Ropia Ropia skrev:
Spännande när någon testar "ny" teknik... Återkoppla gärna efter ett år eller så med tanke på nersmutsningen av kanaler.
Kantermaggregaten finns väl fortfarande? X-well försvann i början på 90-talet och dagens leksaksaggregat typ Marley,flexit roomie,vento A50,pax eos mfl. har samma princip. X-well hade växlarpaket som var 3 m långa och dessa krävde lite kraftigare fläktar som under nån sekund i spjällskiftningen när båda fläktarna jobbade direkt ut på tilluftssidan, kunde ge störande tryckstötar.Filter sitter det naturligtvis även om det är kammarväxlare.
 
Alltid kul att läsa om er som kommit längre än mig i FTX Projelten, är i fasen att projektera...
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
I morse, när jag vacklade upp vid 6-tiden, stod det FIL i FTX-aggregatets display.
OK, dags att byta filter alltså.
Så jag stängde av fläktarna (egentligen onödigt) tog ut de gamla filtren, satte in nya och startade aggregatet igen.
Det tog kanske fem minuter, och behöver göras ca två gånger per år.

Skönt att ha aggregatet nere i tvättstugan, så man slipper krypa upp på vinden så här en decembernatt :)
 
Ropia Ropia skrev:
gärna efter ett år eller så
Bytte filter och passade på att ta lite kort på värmeväxlaren:

Ovanifrån
Värmeväxlare med aluminiumspjäll i ram, synliga pollen, fotograferad ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från sidan
Aluminium värmeväxlare med vågiga skivor, synligt damm och pollen, i behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


In mot spjället
Värmeväxlare med sporadiska pollen syns i aluminiumkonstruktionen, taget inifrån enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sporadiska pollen, men inte smutsiga direkt.
Kraftig aluminium så det är bara lyfta ur och spola rent med högtrycken (y)

Men jag kände inte att dom behövde rengöras ännu.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det torde vara minimal skillnad på fuktåtervinningen om man har roterande växlare eller kammare, det mesta av fukten måste följa med in igen för att det inte ska bildas frost i aggregatet. Roterande FTX har inte nått avlopp som skulle kunna ta hand om ev vatten.
Har man kommit till rätta med "tryckstötarna" som tidigare uppstod när spjällen växlade läge? En av orsakerna till att dom försvann ur marknaden var det svaga dova "dunket" som fortplantade sig i ventilationsrören . Det var inte högt men fullt hörbart om det var tyst i huset. En annan orsak till att dom försvann var att spjällen och den mekanism som styrde spjällen tenderade att ge opp efter några år. Det blir ju många växlingar av spjälläget under ett år.
Har haft en Kantherm i 43 år, som i princip fungerat utan problem. Ej märkt av ”dunket” från spjället. Bytt spjällhus 1 ggr och fläktmotorer 2 ggr. Installerad utan kondensavledning. Lite rost i anslutande kanaler, men ej noterat fukt i underliggande isolering. Funderar på att byta aggregat till roterande växlare, typ Östberg, men blir tveksam till drift problem med rotorers och motorlager. Undrar varför inte fler medlemmar reagerar på det myckna arbetet och problem med driften av ftx med roterande vvx.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.