Hej! Jag har haft hjälp av detta forum många gånger, nästan alla frågor är ställda och svar finns på nästan allt, men jag har tänkt lite speciellt. (man kan hoppa till sista stycket för frågorna och slippa läsa om bakgrund etc.

Jag har i dagsläget ett parhus (enplan) som sitter ihop i garaget, jag har bytt allt från yttertak till golv och flyttat väggar och håller på med att göra i ordning badrum och trädgård nu, troligen blir vi klara med allt före maj. Så jag har börjat snegla på mitt nästa projekt, ett drömprojekt! Planlösningen på huset som det ser ut idag skulle bara kunna låta mig bygga ut garaget någon meter bakåt och designmässigt skulle det skära sig med grannen och jag har alltid drömt om ett garage stort nog för bil OCH leksaker, helst 40-50m2, billyft och allt annat man drömmer om.

En vän har betongfabrik och jag får betongen till nästan självkostnadspris, jag kan dumpa schaktmassorna gratis på en närliggande gård och behöver bara betala 600kr per container med leverans och hämtning. Jag har varit i kontakt med de som har kablar i marken och allt vatten/fjärrvärme/el är draget på tomgränsen mellan garagen, och enligt någon karta över berggrunder ska det vara ca 6m till berg över hela tomten och en del till runt om.

Det jag främst behöver är hjälp och idéer på konstruktion, tanken är att dränera ordentligt, till någon kista och sedan pumpa det ifrån den. Gjuta en ordentlig platta med klack för att kunna hålla väggarna, jag har inte bestämt mig för om det blir gjutna väggar, färdiga delar eller bygga med någon Leca liknande system med isolering. vad tycker ni? Jag har tänkt att använda Peva 45 till taket och gjuta på det och sedan toppa med grus. låter ganska okomplicerat. MEN(!) Jag vill kunna ställa bilen på, och även sänka ner den genom taker med hjälp av en 4 eller 2 pelarlyft och en platta som agerar takbjälklag i uppfällt läge, Lite "batcave" men i teorin inte så svart om man ändå bygger, Jag har även tänkt att ha en trappa ner från garderoben bredvid sovrummet (genom husets platta) och en reservutgång till växthuset.

Mycket text blev det men har planerat detta ett tag, det jag har lite funderingar på är:

Hur går det att gräva igenom/bredvid husets platta? Huset är halvteglat med träpanel från underkant av fönster och upp på gjuten platta.

Betongbjälklag till pelarlyften i 2,8x5,2m skulle landa på över 3ton med armering och hade hellre landat på <1 ton och ett trä/stål bjälklag men osäker på konstruktion. Tänkt ha en 5 tons lyft för marginal

Vad har jag missat?
 
  • Ritad planlösning av ett hus med markerad garageutbyggnad, orangery, och inredda rum inklusive trappa till en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lite problem med att förstå planritningen. Var är husets huvudentré? Är det bara ett rum och kök plus WC och bad? Hur kommer man in i det nya garaget? Vad är poängen med att sänka ner bilen i källaren? Rita gärna en sektion genom hela tomten.
 
Tomten går uppifrån det gröna till grannens garage och från trätrallen till höger till slutet på det gråa till vänster. Entrén är ner till vänster. Rågade visst måla dörren i fel lager men den är där egentligen, toaletterna är de halvcirklarna, det är ett stort badrum och en liten toalett, emellan där finns det lite utrymmen för fjärrvärme och stor pump för att förse huset med luftburen golvvärme (original ide från 54) men ja egentligen är det inte så många rum med ca 70% av huvudhuset som ett rum sen är det lite förråd, tvättstuga och garage i garagedelen, huset är byggt med självbärande takstolar så vi har inga bärande väggar. Och inga barn. Tanken med att ha tänka ner bilen i källaren är att jag inte har den utomhus eller kallt på vintern alls, och använder jag en 2pelarlyft så kan jag flytta armarna från bjälklaget till under bilen och kunna lyfta precis som garage fast under bar himmel. Nu är det ju inte vardagsbilarna som ska stå nere i källaren utan 2 mc, gokart, snöskoter och en Caddy Mk1 r36. Tanken är att kunna ta trappan från garderoben, eller åka ner med bilen och om allt skiter sig så finns det en extra gång ut till växthuset. för man bör alltid ha mer en en utgång om det nu skulle ta sig någonstans när man svetsar något nytt.
 
Är både biorummet och det nedsänkta garaget under mark så att du kör på biorummets tak?
 
ja exakt, har räknat på en budget på ca 200 000, väntar på offert på grävningen och sen ska jag räkna lite på åtgång när jag har bestämt vägg material, har även mailat en leverantör av Peva 45 som sa att spännvidden på 4m och belastningen av en bil inte skulle vara några problem
 
Jag är inte den som vill avstyra vågade projekt, men här finns några utmaningar. Jag utgår från att du har en förstående hustru... Jag skulle vilja ta några steg tillbaka och ifrågasätta upplägget i stort. Vore det inte bättre att lägga bion längst in istället och nå garaget via en ramp? Lösningen med en sänkbar del av ett bjälklag är problematisk eftersom den fasta delen, oberoende av byggsätt, kräver någon form av stöd längs öppningens kanter. Sedan är det nog inte helt enkelt att få öppningens kanter täta.

Under vissa förutsättningar skulle du kanske kunna få skyddsrumsbidrag dessutom.
 
Jag skulle hellre köra på en stor saxlyft med hela ytan i plåt. För väger bjälklaget 3 ton som du säger o köra en för 5 ton så klarar du dig med minsta marginal mot en vanlig bil som väger i runda slängar 1.7ton.

Om du egentligen ha nån nytta av att kunna hissa ner bilen så skulle du ha ett golv som fälls fram så du inte har ett stort hål ner. Tror det kommer krävas staket isf för risk att ramla ner o slå sig.

Riktigt dyra kåkar brukar kunna ha såna här lösningar men då är de miljoner det kostar att konstruera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.