En bekant till mig har fått ett fönsterproblem i sin BRF, huset är från 50-talet och helrenoverat på 90-talet då fönster och fasad byttes. Några år efter han hade flyttat in såg han att en trälist under badrumsfönstret hade börjar ruttna. Han tog bort den och såg att vatten trängt in under fönstret och en träregel under borde bytas. Han kontaktade föreningen som först var lite kallsinnig att göra någonting, men efter ett år föreslog föreningen att han skulle skriva på ett avtal där han tog på sig alla tänkbara kostnader i samband med att föreningen skulle byta fönstret. Han har kontaktat sitt försäkringsbolag som inte vill säga något, eller bistå med råd i förväg. Jag tycker att avtalet är för dåligt eftersom en del av kostnaderna borde vara föreningens. t.ex. om den putsade fasaden på utsidan skadas vid bytet. egentligen tycker jag inte heller att fönstret behöver bytas, däremot regeln under. Fönstret sitter ovanför badkaret, och det troligaste är att det är duchvatten som trängt in. Min bekant är villig att ta en del av kostnaden, men vill gärna veta i förväg hur mycket hans del skulle bli.
Så här efteråt inser han att han borde ha bytt listen och målat över den utan kontakt med föreningen, för nu har det växt till en infekterad fråga. föreningen tycker att han har varit oansvarig som har duschat utan att skydda fönstret. (efter han uppmärksammat problemet har fönstret skyddats av en plast, så det är torrt nu) Vilka möjligheter har föreningen att tvinga honom till ett fönsterbyte på hans bekostnad? Borde hans hemförsäkring hjälpa honom med kostnaden? Får han ens byta regeln under själv? den är ju i väggen och borde vara föreningens? byta listen borde han få göra själv, men nu när frågan växt är nog inte det tillräckligt.
 
J
Är det inte själva fönsterkarmens undre del som är rutten? Den borde i vilket fall följa med att byta vid ett fönsterbyte i vilket fall tycker jag. Man borde kunna såga karmen med en sticksåg och bryta loss den utan att skada fasaden utanför. Lite knivigare att få dit ett ny karm utan att skada putsen, men lite bruk och ny färg är väl knappast den stora delen. Jag kan väl till viss del hålla med styreslen om att det är ganska oansvarigt att duscha direkt mot ett träfönster. Den typen av lösningar är gjorda för gamla tidens sätt att bada i badkaret. Sedan är det ju så att man som brf-medlem är en del av sin förening, och det lönar sig inte att sopa problemen under mattan.
 
Det kanske syns bättre på den här bilden, det är fönsterkarm, isolering och sedan en regel under. Det är nog försent för att fixa till det, det måste nog till ett avtal om hur kostnader ska fördelas
 
J
Ok, ja nu ser man lite bättre. Ok, tråkigt när det blir så. Be att få ut stadgarna, där man ser vem som ansvarar för vad. Tyvärr kanske eventuell oaktsamhet kan spela in, men jag tror kanppast att själva regeln/brädan i sig spelar någon större roll prismässigt, utan det är fönsterkarmen som behöver sågas sönder för att bytas. I vår förening bytte vi ett källarfönster, och ett treglas med karm kostade 6000 kr + 4000 montering, plus moms. Då putsade snickaren runt karmen efteråt också.
 
Det verkar lite långsökt att han skulle bli ansvarig för den skadan. Och OM han blir det så borde ansvarsmomentet i hemförsäkringen täcka. Det kan vara en fördel om han har "bostadsrättstillägget" i sin hemförsäkring.

Jag skulle nog föreslå att han sätter en list över skadan, ser till att i fortsättningen skydda mot vatteninträngning (kanske med en silikonfog mellan listen och den horisontella ytan).

Om föreningen vill åtgärda skadan under listen, så får de göra det, och sedan blir det upp till föreningen att försöka få honom att betala. Så länge han vill att det åtgärdas så kan föreningen säga: Visst, bara du betalar. Om han sätter en list över, och hindrar ytterligare fukttillförsel, så är han inte vårdslös, och bör inte kunna bli ytterligare skadeståndsskyldig. Och det är som sagt långsökt att han skulle kunna bli ansvarig för den befintliga skadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.