tommib tommib skrev:
Eh... Det är en sån jag har. På övervåningen. Dit jag inte vill ha tjuvar. Om de snor stereon rör mig inte i ryggen men jag vill inte ha folk på övervåningen.
Är den laglig/godkänd att säljas och installeras i Sverige?
 
Tråden Städad
Fokusera på ämnet och inget annat
/Mats
Moderator
 
Det är ju ganska troligt att den är annars hade nog expert inte önskat ställa upp på det dör inslaget i TV4 kan man ju tänka. ;).

På tidigare arbetsplatser har det funnits sådan utrustning i vissa utrymmen. Det var inte kul när man råkade dra det larmet...
 
  • Gilla
trampare
  • Laddar…
K Kane skrev:
Visonic Powermaster-10 G2.
Köpte från Protexus i Strömstad, kanonnöjd med servicen.
Nu är det färdiginstallerat och driftsatt. Gick väldigt smidigt och Visonic-Go appen igång. Falck (ingick 3 månaders provabb.) ringde 2 minuter efter jag satt i batteriet i centralenheten vid installationen och undrade vad jag höll på med......
7 magnetkontakter, 3 kameradetektorer, 2 brandvarnare, utesiren och touchpanel i systemet. 2 av magnetkontakterna sitter i garaget på ca 25 meters avstånd.
 
tommib
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Är den laglig/godkänd att säljas och installeras i Sverige?
Ja. Om du tittar på Indusecs hemsida så hittar du exempel på installation i bostäder. Jag hade väl knappast skyltat här med att jag installerar olaglig utrustning i hemmet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju ganska troligt att den är annars hade nog expert inte önskat ställa upp på det dör inslaget i TV4 kan man ju tänka. ;).

På tidigare arbetsplatser har det funnits sådan utrustning i vissa utrymmen. Det var inte kul när man råkade dra det larmet...
Den kan ju vara ok för företag att använda, men inte för privatpersoner ;)

Nej, det t förstår jag verkligen.
 
hahalj
Så, larm beställt. Valet föll på Tyroz X-50 och uppfyller mina krav på konfiguration och styrning via mobilapp/WiFi samt utlösta larm fås via push och/eller SMS dvs oberoende av husets el och internetkoppling.

Har tänkt om lite vad gäller sensorer, källaren får nu bara magnetsensorer på dörrar samtidigt som det fysiska skyddet på dörrar och fönster förstärks ytterligare. Entrévåningen får rörelsedetektorer som täcker i princip alla ytor, samt kameror. Övervåning får rörelsedetektorer enbart. Friggebod får också förstärkt fysiskt inbrottsskydd och magnetsensorer.
Utomhussirén stryks tillsvidare, enbart inomhussirén placerad på entréplan.
Larmets skalskydd tänker jag nu omfattar enbart källarens magnetsensorer. På entréplan med ytterdörr och hallfönster etc finns redan diverse fysiska inbrottsskydd. Skulle någon försöka sig på att ta sig in när vi är hemma och inlåsta räknar jag med att någon hör och/eller vaknar och kan trycka på larmknappen.
Man kan möjligen fundera på att komplettera med vibrationssensorer på entrévåningens fönster, kanske det räcker med en per fönsterkarm (med två fönsterbågar), men det får vi se. Eventuellt också ytterligare nån magnetsensor på entrédörren.
Men vi börjar så här så får vi se.
 
hahalj hahalj skrev:
Så, larm beställt. Valet föll på Tyroz X-50 och uppfyller mina krav på konfiguration och styrning via mobilapp/WiFi samt utlösta larm fås via push och/eller SMS dvs oberoende av husets el och internetkoppling.

Har tänkt om lite vad gäller sensorer, källaren får nu bara magnetsensorer på dörrar samtidigt som det fysiska skyddet på dörrar och fönster förstärks ytterligare. Entrévåningen får rörelsedetektorer som täcker i princip alla ytor, samt kameror. Övervåning får rörelsedetektorer enbart. Friggebod får också förstärkt fysiskt inbrottsskydd och magnetsensorer.
Utomhussirén stryks tillsvidare, enbart inomhussirén placerad på entréplan.
Larmets skalskydd tänker jag nu omfattar enbart källarens magnetsensorer. På entréplan med ytterdörr och hallfönster etc finns redan diverse fysiska inbrottsskydd. Skulle någon försöka sig på att ta sig in när vi är hemma och inlåsta räknar jag med att någon hör och/eller vaknar och kan trycka på larmknappen.
Man kan möjligen fundera på att komplettera med vibrationssensorer på entrévåningens fönster, kanske det räcker med en per fönsterkarm (med två fönsterbågar), men det får vi se. Eventuellt också ytterligare nån magnetsensor på entrédörren.
Men vi börjar så här så får vi se.
Kul! Grattis :) Får jag fråga vad kalaset gick loss på? Har larmet batteribackup (med tanke på att du räknar med att få notifiering även om både nät och el ligger nere)?
 
hahalj
Knappt 7000. Inbyggt laddningsbart batteri med backuptid upp till 15 timmar.
 
Var köper du larmet och är det "klassat"?
 
hahalj hahalj skrev:
Knappt 7000. Inbyggt laddningsbart batteri med backuptid upp till 15 timmar.
Det känns ändå som ett ganska rimligt pris, och juste backuptid. Om jag förstod det rätt så är det inga abonnemang eller annat, och inga som fluktar i kamerorna.
 
hahalj
13th Marine 13th Marine skrev:
Var köper du larmet och är det "klassat"?
Det är inte klassat av SSF om det är det du menar, så nej, försäkringsbolaget godkänner det säkert inte. Men det ingår inte i mina krav.

Inköpsställe: använd google, finns bara en leverantör i Sverige som säljer detta vad jag vet.
 
hahalj
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det känns ändå som ett ganska rimligt pris, och juste backuptid. Om jag förstod det rätt så är det inga abonnemang eller annat, och inga som fluktar i kamerorna.
Inga krav på abonnemang, men går att ansluta till larmcentral om man vill.
 
hahalj hahalj skrev:
Inga krav på abonnemang, men går att ansluta till larmcentral om man vill.
Det är ju juste. Valmöjligheter gillas.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Det är inte klassat av SSF om det är det du menar, så nej, försäkringsbolaget godkänner det säkert inte. Men det ingår inte i mina krav.

Inköpsställe: använd google, finns bara en leverantör i Sverige som säljer detta vad jag vet.
Det var det jag undrade.

Det är klart jag kan googla, men hur ska jag veta var du köper det? Du kanske hittade en bra leverantör i utlandet? För övrigt säljer både fyndiq och larmhem larmet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.