hsd
Jag har en cejn-vinda med blå slang sen 10 år sedan och den är fortfarande smidig
 
Alltgår Alltgår skrev:
Ingen som provat Essves PU-slang Superflex? 10 m 6.5x10 för 399:- är väl ok, det ingår ju en (något dyrare) säkerhetskoppling . [bild]
Det där verkar vara mer eller mindre samma som Biltema har ju? -40 grader och PU-slang. färgen är något annat men den är matt och man ser armeringen.

Jag var först positivt inställt till den men nu sist var den inte kul att rulla ihop. Den är ju följsam när man använder den men när den ska rullas ihop så blir det jobbigt. Försöker man rulla upp den på armen så vill den gärna snurra sig och därmed bildar den INTE en fin rund cirkel. Misstänker dock att väldigt många slangar gör så, även den finaste slangen vi har i trädgården gör så faktiskt.

Ska man bara blåsa rent eller pumpa däck så tror jag att en tunnare slang är trevligare efter som upprullningen troligen blir klart snabbare.
 
S snowjim skrev:
Det där verkar vara mer eller mindre samma som Biltema har ju? -40 grader och PU-slang. färgen är något annat men den är matt och man ser armeringen.

Jag var först positivt inställt till den men nu sist var den inte kul att rulla ihop. Den är ju följsam när man använder den men när den ska rullas ihop så blir det jobbigt. Försöker man rulla upp den på armen så vill den gärna snurra sig och därmed bildar den INTE en fin rund cirkel. Misstänker dock att väldigt många slangar gör så, även den finaste slangen vi har i trädgården gör så faktiskt.

Ska man bara blåsa rent eller pumpa däck så tror jag att en tunnare slang är trevligare efter som upprullningen troligen blir klart snabbare.
Biltemas slang är PVC, Essves PU. Om det nu gör någon skillnad..
 
S snowjim skrev:
Det där verkar vara mer eller mindre samma som Biltema har ju? -40 grader och PU-slang. färgen är något annat men den är matt och man ser armeringen.

Jag var först positivt inställt till den men nu sist var den inte kul att rulla ihop. Den är ju följsam när man använder den men när den ska rullas ihop så blir det jobbigt. Försöker man rulla upp den på armen så vill den gärna snurra sig och därmed bildar den INTE en fin rund cirkel. Misstänker dock att väldigt många slangar gör så, även den finaste slangen vi har i trädgården gör så faktiskt.

Ska man bara blåsa rent eller pumpa däck så tror jag att en tunnare slang är trevligare efter som upprullningen troligen blir klart snabbare.
En vinda är kanske vägen man ska gå... Och då är det väl riktig kvalitet som gäller antar jag. Lite jobbigt att pröjsa 2 K för en Cejn bara...

Cejn har en 9 m 6.5x10 för 1995:- och en 10 m 8x12 för samma pengar, men i den sistnämnda ingår nippel, koppling och blåspistol. Den tunna den lilla slangvindan är däremot nätt alltså, tar inte mycket plats. Bör väl funka bra för renblåsning och pumpning, som är mina tillämpningsområden.. Fyra Cejn-slangvindor i olika storlekar för byggbruk med slangar delvis utrullade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltgår Alltgår skrev:
Biltemas slang är PVC, Essves PU. Om det nu gör någon skillnad..
 
richardtenggren
Kör på en vinda, bättre att gråta en gång än två ;)
Jag har iaf 16 meters versionen med 8 x 12 mm slang :)

Snowjim gillar lågpris ;)
Min Essve-slang är då otroligt följsam utan tryck, absolut inga problem att linda upp den.
 
Alltgår Alltgår skrev:
Ingen som provat Essves PU-slang Superflex? 10 m 6.5x10 för 399:- är väl ok, det ingår ju en (något dyrare) säkerhetskoppling . [bild]
Har en likadan men tyckte aldrig om den. Visst den är betydligt bättre än allt billigt skit och den lägger sig platt på marken.
Problemet kommer när man ska rulla ihop den, har du den trycksatt så är den skit tråkig. Det märks tydligt att den expanderar när man sätter tryck.

Gentemot Flexzilla och Cejns slang så är de betydligt trevligare.
 
devizion devizion skrev:
Har en likadan men tyckte aldrig om den. Visst den är betydligt bättre än allt billigt skit och den lägger sig platt på marken.
Problemet kommer när man ska rulla ihop den, har du den trycksatt så är den skit tråkig. Det märks tydligt att den expanderar när man sätter tryck.

Gentemot Flexzilla och Cejns slang så är de betydligt trevligare.
Ok. Mycket som talar för Cejn helt enkelt.
Hittade den här hos Verktygsboden. VÄLDIGT lik Cejns vinda... Pela=Verktygsbodens egna märke (Kina?). 695:- för 12 m 6.5x10 PU-slang. Däremot en helt sjuk fraktkostnad på 250 kr! Vinda med 12 meter röd PU-slang och svart handtag, märkt med PELA och CE.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Då finns en på jula, 299:-....
 
Lite OT men fick hem min nya kompressor idag. Marknadsförd som "tyst". Kan lugnt säga att jag instämmer med det påståendet. Man störs inte alls av ljudet. Det kan vara lite svårt att förhålla sig till ljudnivån så här på film. Därför lägger jag upp en snutt på vår lilla Nespressomaskin också, som referens :)

 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 3 till
  • Laddar…
Beställde en 25 fots (~7.6 m) 1/4" Flexzilla, som jag sätter Cejnprylar på. Har köpt en 4 m Cejn spiralslang också, som komplement och förlängning vid behov...
 
Alltgår Alltgår skrev:
Beställde en 25 fots (~7.6 m) 1/4" Flexzilla, som jag sätter Cejnprylar på. Har köpt en 4 m Cejn spiralslang också, som komplement och förlängning vid behov...
Ifrån Amazon.com?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Snowjim gillar lågpris ;)
Min Essve-slang är då otroligt följsam utan tryck, absolut inga problem att linda upp den.
Haha, helt rätt! Många skryter med hur mycket pengar de slänger på grejer de köper, jag blir mer imponerad när man betalar mindre för något som är mer än tillräckligt. Jag brukar vilja hitta den där perfekta gränsen där man känner att produkten räcker mer än väl och priset var dessutom rimligt eller rakt av riktigt bra. Just inom bygg, verktyg o.s.v har jag märkt att man kan tjäna ganska stora pengar på att tänka på det viset, jag som privatperson har uppenbarligen inte samma krav på produkter som företagare har.

Men visst, jag kan mycket väl betala till lite extra för att förenkla ett annars tidskrävande eller jobbigt jobb. Ex så kan jag betala 2000 kr för en elektrisk spikpistol för jag är värdelös på att spika lister, men som privatperson är jag inte redo att lägga 4000-8000 kr efter som jag inte gör det varje dag.

Varför betala mer än vad jag behöver? :)
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Biltemas slang är PVC, Essves PU. Om det nu gör någon skillnad..
Helt rätt! Jag läste uppenbarligen fel! PU verkar dock inte alltid vara lösningen på krångliga slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.