Hej!
Vi har ambitionen att renovera och bygga i vårt hus utan lim och plast. Detta har vuxit fram under tidens gång och dessa valen har tyvärr inte funnits med från början, men man kan ju göra så gott man kan framöver tänker vi...

Så nu när hallen har fått nya väggar med träfiberisolering, ångbroms i papp och råspont under gipsskivorna så ska även golvet få så naturliga material som möjligt.

Haken är att jag inte hittar någon info eller sett/läst någon som har gjort såhär som jag tänker. Byggvaruhusen har inget annat svar än golvspån, så där får man ingen hjälp...

Det som är största oron är om golvmaterialet håller? Natursten marmor 10mm

Bifogar en skiss med två vyer på hur jag tänkte göra. Skiss över ett golvlager med etiketter: furubräda, gipsskiva, marmorgolv, reglar och träfiberisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla tankar och idéer mottages! :)
 
Man kan ju exempelvis jämföra med LKs förläggning med glespanel som är ett av deras alternativ med natursten/klinker. De använder 28 mm glespanel istället för din 25 mm panel, dock mindre bredd. Sen 18 mm golvspånskiva som du saknar. Sen golvgips precis som du fast de hellimmar den mot spånskivan. Golvspånet+limmad gips i extra styvhet men å andra sidan kan denna förläggning göras på bjälklag med cc600 och du har cc300.

En liten jämförelse bara men utan slutsats om du uppnår samma styvhet :) Men jag tror inte att du är så fel på det.
 
B bmw_ixen skrev:
Vi har ambitionen att renovera och bygga i vårt hus utan lim och plast
Vad är det för material i golvvärmeslangarna menar du?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det för material i golvvärmeslangarna menar du?
Gristarmar. Eko alltså :)
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Gristarmar. Eko alltså :)
Hoppsan!
Såg mera ut som elefant-aortor :confused:
 
Hmm. Jo det är ju plast i slangarna. Någonstans får man ju dra gränsen... :)
 
Finns det alternativ?
 
Om jag förstår dina skisser rätt ligger golvvärmerören mellan de 25 mm tjocka brädorna (som en bred glspanel) och vilar på golvreglarna och isoleringen. Detta känns inte som en bra lösning. Min erfarenhet av sten på golvgips är att den senare bör vara limmad mot sitt underlag för att stenens fogar inte skall släppa.

En alternativ konstruktion skulle kunna vara att gjuta en tunn betongplatta med golvvärmerör och sätta stenen direkt på denna. Det kommer att bygga lite mer på höjden men inte så mycket.
 
Ja det är som du skriver en bred glespanel. Tanken är att det ska vara aluminium värmefördelningsplåtar på glespanelen och såklart. Det blev bara för pilligt att rita in det också... Och har man 16mm slang så ska det vara 20cm mellan slangarna om jag förstår allt rätt.
De flesta rekommendationerna jag sett när det gäller golvspån är att gipset ligger ovanpå golvvärmeslangen, så varför skulle det vara fel

En tunn betongplatta låter intressant. Har du någon beskrivning/tanke på vilka material och dimensioner du tänker på?
Om man tänker 300mm cc på reglar och sen gjuta in slang fastsatt i armeringsnät. Vad skulle man ha som "form" på reglarna?

För jag tänker att "formen" i princip inte behöver ha betydelsen av att vara bärande i konstruktionen, utan bara hålla betongen på plats...
Så nått som är billigt men håller/tål att hällas betong på.
Och om man väljer detta alternativet så skulle man ju kunna gå ner i slangdimension för att minska bygghöjden...
 
Redigerat:
Eller kan du kanske behålla glesen och skruva värmeplåtarna, sen gjuta/flytspackla uppe på det? Behövs någon tätning intill väggarna där du har vändningar dock. Är du riktigt jäklig lägger du spontade brädor heltäckande först och fräser själv spår för GV, sen gjuter uppepå. Då blir det tätt för gjutning samt att du får viss samverkan mellan brädorna. Fräsmomentet ger kanske lite extra jobb men det går fint.
 
Plastfritt alternativ :)
Schematisk bild som visar ett värmesystem i ett hus med utrymmen för varm luftcirkulation och eldstad för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns faktiskt även golvvärmerör av koppar eller rostfritt stål.
 
Jag har inte sagt att det är fel med gips ovanpå golvvärmerören, en träkonstruktion kräver gips under stenen. Däremot bör den vara limmad för att stenens fogar skall hålla.

Hur man formsätter en betongplatta beror på hur stor höjd du förfogar över. Du kan göra som Bernieberg föreslår, starta med ett spontat trägolv. Ett alternativ är med formplywood som du fäller in mellan golvreglarna. Kommer du åt konstruktionen underifrån, kan du ta bort formen efteråt. Förr hette det att betongplattor i hus skulle vara minst 6 cm tjocka, men det har hänt en del på detta område. Det bästa är att prata med en betongtillverkare. Man bör kanske kontrollräkna att bjälklaget tål den extra lasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.