Vi vill köpa ett hus men fick veta att det kan ha fuskbyggts av polska byggarbetare. Grannar som bor bredvid säger att huset är byggt med en så kallad rysk grund som kan spricka vid låga temperaturer. Vet ni något om det? Jag har aldrig hört tallas om begreppet "rysk grund". Huset är helt nytt och man vill verkligen inte råka ut för sprickor i grunden det första man gör när man flyttar in. Invändigt är det mycket hög kvalité på material...
 
Om det är rent nytt, måste det finnas papper på det,
 
Har inte hört begreppet.

Kan du inte ta reda på vad grannarna observerat med i detalj?
Det kanske bara är detta att det är byggt av polacker som grannarna reagerat på?

Vilken typ av grund handlar det om, platta på mark, krypgrund osv?
 
Tråkigt att utländska byggare alltid förknippas med fuskbygge.
 
H hempularen skrev:
Har inte hört begreppet.

Kan du inte ta reda på vad grannarna observerat med i detalj?
Det kanske bara är detta att det är byggt av polacker som grannarna reagerat på?

Vilken typ av grund handlar det om, platta på mark, krypgrund osv?
På fredag ska min kollega träffa grannar och jag bad att ta reda mer.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tråkigt att utländska byggare alltid förknippas med fuskbygge.
Jag tror inte att utländska byggare är sämre än svenska. Det är i första hand ägaren som beställer hur jobbet ska utföras.
 
H hempularen skrev:
Har inte hört begreppet.

Kan du inte ta reda på vad grannarna observerat med i detalj?
Det kanske bara är detta att det är byggt av polacker som grannarna reagerat på?

Vilken typ av grund handlar det om, platta på mark, krypgrund osv?
Det är en platta som jag förstått men jag har inte sett några papper än.
 
De gångerna jag har hört talas om "rysk grund" har det alltid varit frågan om att lägga träsyllen direkt på marken utan någon grund överhuvudtaget...... men så illa är det väl inte i ditt hus;)

Enligt morfar som var vid fronten någonstans bortom Svir i fortsättningskriget så var många av husen i Ryssland timrade direkt på marken.
 
  • Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
Googling ger en enda träff på begreppet - den här tråden.

En gissning är att de menar fuskbygge. Kanske en tunnare skriva betong utan isolering under? Svårt att kontrollera utan att göra hål i plattan, om det inte går att få tag på pålitliga ritningar.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Svårt att kontrollera utan att göra hål i plattan, om det inte går att få tag på pålitliga ritningar.
Och även om ritningarna är exemplariska kan det ju vara fusk under ytan...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och även om ritningarna är exemplariska kan det ju vara fusk under ytan...
Absolut, men med ritningar ser man iallafall var man ska borra :)
 
Ritningar?..... sämre sortens firmor använder inte konstruktionsritningar...... och skulle de finnas så följs de inte.
 
K
Rysk grund som inte tål kyla?
Märkligt att ett land som Ryssland, nästan ökänt för sina kalla vintrar inte kan bygga en grund som tål kyla.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Det är mer logisk att besikta huset än att fråga grannarna.
Hade de sett hur grunden är byggd då skulle de inte kalla den för Rysk utan förklarat vad som var felet.
Det luktar som avundsjuka grannar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vid normalt husbygge är byggherren så intresserad att det tas massor av kort i alla skeden. Och så finns kvalitetsansvariga med motsvarande papper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.