L
henke_benke skrev:
då får fastighetsskötaren ta det. (y)
Det är ju jag och jag kommer vara annorstädes alltför ofta ... fastigheten är inte stor nog för att kunna anlita fastighetsskötare. Fast det kanske finns bra fastighetsskötarfirmor man kan anlita på timbasis - mycket att kolla upp...
 
H
L Lärospånet skrev:
Det är ju jag och jag kommer vara annorstädes alltför ofta ... fastigheten är inte stor nog för att kunna anlita fastighetsskötare. Fast det kanske finns bra fastighetsskötarfirmor man kan anlita på timbasis - mycket att kolla upp...
vad säger fastighetsägaren då? vill denne ha massa mattor?
 
L
henke_benke skrev:
vad säger fastighetsägaren då? vill denne ha massa mattor?
Det är helt upp till mig att hitta bästa lösningen :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
L Lärospånet skrev:
Det är helt upp till mig att hitta bästa lösningen :)
då blir mot kostnad förmodligen.och det va litet hus.
tror du fastighets ägaren går med på gräva ner markvärme eller lägga på mattor.
många tusentals kr mot kostnaden av en med skyffel/sop och grus ;)
 
L
henke_benke skrev:
då blir mot kostnad förmodligen.och det va litet hus.
tror du fastighets ägaren går med på gräva ner markvärme eller lägga på mattor.
många tusentals kr mot kostnaden av en med skyffel/sop och grus ;)
Jag har fria händer, men jag tänker ju inte heller göra något dåraktigt - är ju därför jag rådgör med alla kloka här :) Sen är jag intresserad av den här tekniken rent allmänt - för tillämpningar också på andra platser än just denna. Men som sagt, viktigt just här är att alltid kunna hålla högsta standard i kombination med viss automatisering.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
mexitegel mexitegel skrev:
@henke_benke: TS är fastighetsägaren ;)
henke_benke skrev:
då får fastighetsskötaren ta det. (y)
L Lärospånet skrev:
Det är ju jag och jag kommer vara annorstädes alltför ofta ... fastigheten är inte stor nog för att kunna anlita fastighetsskötare. Fast det kanske finns bra fastighetsskötarfirmor man kan anlita på timbasis - mycket att kolla upp...
tolkar det som fastighetsskötare
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Minns min ungdom i Göteborg.
Då var Valand en naturlig träffpunkt för unga som skulle ut och busa på lördagskvällen,
dvs korsningen mellan Vasagatan och Avenyn.

Där lade man värmeslingor under asfalten i 60-talets hybris.
Lite av en parentes i tråden förstås, men det värms fortfarande upp en hel del markyta på offentliga platser i städer i Sverige.

Jag vet att i Västerås hade man 2013 ungefär 142 000 kvadratmeter markvärmda gatu- och torgytor, och det har utökats sedan dess, efter att ha minskat ett tag innan dess. Nu har man inriktningen att ingen markvärmd yta tas bort, medan det däremot byggs det till markvärme här och där, även utanför city.

Se exempelvis: http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/fler-gator-utanfor-city-varms-upp
 
O ordain skrev:
Lite av en parentes i tråden förstås, men det värms fortfarande upp en hel del markyta på offentliga platser i städer i Sverige.

Jag vet att i Västerås hade man 2013 ungefär 142 000 kvadratmeter markvärmda gatu- och torgytor, och det har utökats sedan dess, efter att ha minskat ett tag innan dess. Nu har man inriktningen att ingen markvärmd yta tas bort, medan det däremot byggs det till markvärme här och där, även utanför city.

Se exempelvis: [länk]
Och I Piteå har man gågatan (Sveriges första!) uppvärmd vintertid.
 
L Liteavvarje skrev:
Ett Ex 15m2 a 100W 7/24 = 1500W X24 ) 252KW /vecka X 30dag = 7560KW /mån X ca 1,25kr /kw = 9500 / mån driftkostnad , något mindre med termostatstyrning , men landar nog på en 7000kr /mån
Ta inte illa upp men du har multiplicerat med både 7, 24 och 30 det blir 7 månader.
men per månad blir det
24 timmar 7 dagar 4 veckor eller
24 timmar 30 dagar
Dvs 1,5 kW * 24 = 36 kWh per dag
36 kWh * 30 = 1080 kWh per månad
1,25kr /kw enligt exempel blir
1080 * 1,25 = 1350 kr/månad
Med termostat enligt exempel
995 kr/månad
 
L
O ordain skrev:
Lite av en parentes i tråden förstås, men det värms fortfarande upp en hel del markyta på offentliga platser i städer i Sverige.

Jag vet att i Västerås hade man 2013 ungefär 142 000 kvadratmeter markvärmda gatu- och torgytor, och det har utökats sedan dess, efter att ha minskat ett tag innan dess. Nu har man inriktningen att ingen markvärmd yta tas bort, medan det däremot byggs det till markvärme här och där, även utanför city.

Se exempelvis: [länk]
Kul läsning - ja tror också att vi kommer se mer och mer av detta framöver!
 
L
Appendix Appendix skrev:
Och I Piteå har man gågatan (Sveriges första!) uppvärmd vintertid.
Där ser man!
 
L
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
Ta inte illa upp men du har multiplicerat med både 7, 24 och 30 det blir 7 månader.
men per månad blir det
24 timmar 7 dagar 4 veckor eller
24 timmar 30 dagar
Dvs 1,5 kW * 24 = 36 kWh per dag
36 kWh * 30 = 1080 kWh per månad
1,25kr /kw enligt exempel blir
1080 * 1,25 = 1350 kr/månad
Med termostat enligt exempel
995 kr/månad
Det låter ju mer hemult får jag säga.
 
O ordain skrev:
Lite av en parentes i tråden förstås, men det värms fortfarande upp en hel del markyta på offentliga platser i städer i Sverige.
Kul att höra!
Och uppe i norr kanske det är motiverat för att minska antalet ben- och höftledsbrott.
 
Smälta snön är en sak - smältvattnet ska bort också. På ena jobbet har vi några trappor med markvärme. De är ju förvisso isfria och fina, men vad hjälper det när folk ständigt och jämt ramlar och slår sig på svallisen strax nedanför.

På andra jobbet bygger vi just nu nytt. Där ville vi skippa markvärme utanför garageportarna av samma skäl - det är för mycket problem med is strax utanför den värmda ytan. Och när det snöar ordentligt så får man oframkomlig snösörja utanför portarna istället för vanlig snö som man endera lätt skottar bort eller bara kör igenom.

I Uppsala har de ganska mycket markvärme i centrum. Samma problem där - en bit ner på alla tvärgator är det endera snömos eller isgata.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.