Jag har äntligen fått bergvärme i kåken och tänkte därför sälja min luft-luftpump.
En kompis till mig är nämligen intresserad av att få köpa den eftersom att han har direktverkande el idag.

Pumpen installerades i början av oktober 2016 så den är med andra ord bara nåt drygt år gammal.
Modellen är en Toshiba polar 25 supreme.

Priset när jag köpte den var 11 120:-

Enligt kvittot har jag ju fem års garanti dessutom, går det att fixa så att den jag säljer pumpen till får ta över garantin om den bara demonteras och installeras av en fackman?

Men i alla fall, hur mycket bör jag kunna få för pumpen?
 
Redigerat:
Beror lite på installationskostnad och garantier.

Halva priset kanske?
 
Vem står för nedmonteringen?
 
Har en nymonterad mitsubishi och där gäller bara garantin på huset den installerades på.
 
P Pumba skrev:
Vem står för nedmonteringen?
Jag tror att en aktoriserad montör måste sköta om det där för att garantin ska finnas kvar och då lär det nog bli billigast om det är samma firma som gör både nedmonteringen och installationen på det nya stället. Därför skulle jag nog säga att köparen får betala detta.
 
S shomakie skrev:
Har en nymonterad mitsubishi och där gäller bara garantin på huset den installerades på.
Det kanske är värt att kolla upp det då.
 
H Holmspel skrev:
Beror lite på installationskostnad och garantier.

Halva priset kanske?
Jag hade nog hoppats på att få lite mer än så dock, typ 60 - 75% av nypriset eftersom att den har suttit där så pass kort tid men vi får se vad fler svarar så får jag väl ta ut något genomsnitt av det sen.
 
A
Då nedmontering och nyuppsättning är relativt kostsamt i sammanhanget, får man nog vara glad om man får nått för en begagnad pump.
Nu är ju denna nästan ny och ett premium märke så därmed attraktiv
Men frågan är ju just garantin kanske bättre för köparen att lägga till lite peningar till en ny?
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Fråga vad han vill betala för att köpa den "på vägg". Sen får du väga det mot att kunna ha den som AC på sommaren.

Demontering och montering är nog inte helt billigt när det bara får sälja timmar tyvärr
 
Tror inte montering är så stor kostnad. Vi installerade bergvärme och monterade ned vår gamla pump. Det tog inte 15 minuter och han som gjorde det sa att det inte ens var värt att fakturera för administrationen med rot-avdraget skulle bli dyrare.
Har dock aldrig installerat en pump (än, den gamla ska upp i verkstaden) men i lokaltidningen har de annonser på pump inkl installation för 5000 kr inget premiummärke men ändå. Men kolla upp det med de som installerade.
Dessutom behöver ju en ny pump också installeras. Men begagnade saker faller ju i pris så mer än hälften är nog svårt att få ut tyvärr. Gäller nog generellt för prylar idag.
 
A
L Lane skrev:
Tror inte montering är så stor kostnad. Vi installerade bergvärme och monterade ned vår gamla pump. Det tog inte 15 minuter och han som gjorde det sa att det inte ens var värt att fakturera för administrationen med rot-avdraget skulle bli dyrare.
Har dock aldrig installerat en pump (än, den gamla ska upp i verkstaden) men i lokaltidningen har de annonser på pump inkl installation för 5000 kr inget premiummärke men ändå. Men kolla upp det med de som installerade.
Dessutom behöver ju en ny pump också installeras. Men begagnade saker faller ju i pris så mer än hälften är nog svårt att få ut tyvärr. Gäller nog generellt för prylar idag.
Klart att de inte specade nedmonteringen då de tog ut allt med råge på bergvärmeinstallationen.
 
Skulle behållt den som AC, inte mycket pengar att tjäna på den i alla fal.
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Räkna med minimum 3 timmar ink resa för en uppmontering, timpris för en kylare brukar ligga på ca 7-900 kr plus moms beroende på var i landet du bor. Är det bara ut genom vägg och inklädning i kanal går det ganska smutt men längre rördragning inkl rörkanaler mm genom t.ex ett rum in i nästa så kan det fort dra iväg i tid. Likaså om man stöter på en regel eller likande man ska igenom.

Mvh en kylare
 
Jag bor i ett betonghus och ledningarna går bara ut genom väggen. Alltså utedelen är precis utanför.
Kompisen som vill köpa den bor i ett trähus men även han tror jag har tänkt sig att sätta utedelen precis utanför vardagsrummet där innedelen ska sitta.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle behållt den som AC, inte mycket pengar att tjäna på den i alla fal.
Jag är sugen på att ta kyla från borrhålet istället på sommaren. Lär bli billigare på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.