Är det någon som kan tipsa här eller mha någon länk om enkla steg-för-steg-instruktioner om hur man applicerar olika finnish på snickrade möbler?
Helst med produkter och verktyg som finns tillgängliga i svenska byggvaruhandlare (typ Fredells)

Jag har jobbat lite med Osmo där resultatet blev ok men jag skulle vilja bli bättre.

En annan typ av finnish jag skulle vilja lära mig att applicera är riktigt blanka/speglande/lackade träytor, typ för smyckesskrin.
Gärna finnishar som inte kräver en lackverkstad. :)

Tack!
 
Här är ett tips när det gäller att applicera olja från Bob Flexner, guru på området:
http://news.thefinishingstore.com/i...o-avoid-a-lot-of-wood-prep-with-oil-finishes/
Han skriver ungefär detsamma här:
http://www.popularwoodworking.com/article/rub_to_create_a_great_finish

Notera det han skriver om sandpappret, US #600 motsvarar ungefär P1200 som vi har här.

Än så länge kan jag egentligen inte uttala mig om resultatet, jag har just lagt ett första lager olja enligt ovanstående på några lådfronter till verkstaden (d.v.s. en okritisk applikation där jag kan kosta på mig att testa lite). Men istället för sandpapper så tänkte jag använda Mirlon Total P1500 från Mirka som jag inbillar mig kommer att bli trevligare att jobba in oljan med jämfört med sandpapper.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fiberduk-mirka-mirlon-total-115x230mm-vf1500-grå
http://www.slojd-detaljer.se/katego...l/slippapper--duk/slipduk-pid3908#Description

Sedan så tänkte jag testa att avsluta med ett lager Renaissance vax som jag tycker verkar intressant.
http://www.slojd-detaljer.se/katego...handling-lim/olja-vax/renaissance-wax-pid1636

Jag får försöka komma ihåg att återkomma om några veckor när jag förhoppningsvis har ett resultat.

När det gäller oljan så hade jag egentligen tänkt köra på Danish Oil men den jag hade hemma var gammal och härsken så jag provar med en burk Kineskisk träolja (Tung olja) från Biltema. Kan ju vara kul att se hur resultatet blir med en budget olja.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
En fråga till: Jag ser en hel del videos från USA om Polyurethane. Vad är vår motsvarighet?
 
Polyuretanlack eller PU-lack, ytterligare en sak jag inte hunnit prova ännu.
 
inte lätt ämne det här. Men jag har ett super tips. Ytbehandla alltid först på en provbit
 
  • Gilla
DarrenB och 2 till
  • Laddar…
Vill man ha det slätt är det enklast att slipa och polera i efterhand, sjukt svårt att få det spegelblankt med sprayen över en stor yta
 
jac jac skrev:
Här är ett tips när det gäller att applicera olja från Bob Flexner, guru på området:
[länk]
Han skriver ungefär detsamma här:
[länk]

Notera det han skriver om sandpappret, US #600 motsvarar ungefär P1200 som vi har här.

Än så länge kan jag egentligen inte uttala mig om resultatet, jag har just lagt ett första lager olja enligt ovanstående på några lådfronter till verkstaden (d.v.s. en okritisk applikation där jag kan kosta på mig att testa lite). Men istället för sandpapper så tänkte jag använda Mirlon Total P1500 från Mirka som jag inbillar mig kommer att bli trevligare att jobba in oljan med jämfört med sandpapper.
[länk]
[länk]

Sedan så tänkte jag testa att avsluta med ett lager Renaissance vax som jag tycker verkar intressant.
[länk]

Jag får försöka komma ihåg att återkomma om några veckor när jag förhoppningsvis har ett resultat.

När det gäller oljan så hade jag egentligen tänkt köra på Danish Oil men den jag hade hemma var gammal och härsken så jag provar med en burk Kineskisk träolja (Tung olja) från Biltema. Kan ju vara kul att se hur resultatet blir med en budget olja.
Efter att häromdagen haft förmånen att kunna inspektera nämnda lådfronter på nära håll kan jag konstatera att ytbehandlingen blev av högsta klass. Berätta gärna mer utförligt om hur du gjorde och bilder tack. Blev en riktigt bra yta!
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Efter att häromdagen haft förmånen att kunna inspektera nämnda lådfronter på nära håll kan jag konstatera att ytbehandlingen blev av högsta klass. Berätta gärna mer utförligt om hur du gjorde och bilder tack. Blev en riktigt bra yta!
Tack så mycket och ursäkta sent svar. Jag lyckades inte hålla svaret kort så det tog lite tid att skriva. ;)

Kul att du gillade ytan, jag är ganska nöjd själv även om arbetsinsatsen kanske var något överdriven för ändamålet. Det gäller alltså 16 stycken lådfonter till fyra hurtsar i verkstaden tillverkade av 18 mm limträskivor i furu. Storleken på fronterna varierar ungefär mellan ca 800 - 1100 mm i bredd och ca 100 - 250 mm i höjd (har inte exakta måtten i huvudet). Tyvärr så blev det inte några bilder tagna under arbetet. Jag tror faktiskt att det kan bli svårt att få till några bilder som visar resultatet ordentligt nu när fronterna är monterade men jag ska se om jag kan hinna göra ett försök de närmaste dagarna.

Hur lyckades du hitta det gamla inlägget förresten? Har du suttit och laddat om sidan under ett års tid i väntan på resultatet?

Jag försöker beskriva processen så gott det går nedan. Metoden är huvudsakligen baserad på en artikel av Bob Flexner som är en guru på området:
http://www.popularwoodworking.com/article/rub_to_create_a_great_finish
Se avsnittet under "Oil Finishes".

Notera också hans kommentar angående skillnaden mellan hur kornstorleken anges enligt amerikansk eller europeisk standard.
Här finns f.ö. en utmärkt tabell:
http://straightrazorplace.com/attac...micron-conversion-grit-comparison-5-17-09.pdf


Jag slipade först upp till korn 240 och oljade sedan med kinesisk träolja från Biltema. Som jag skrev i det förra inlägget så hade jag först tänkt använda Danish Oil men eftersom jag inte snabbt och lätt kunde få tag på en ny burk och det gällde en ganska okritisk tillämpning så tänkte jag att det kunde vara intressant och testa Biltemas olja för att se hur den står sig. Naturligtvis gick jag inte bara iväg och spontanköpte en burk utan jag läste och jämförde ett antal MSDS blad och innehållsförteckningar först. (I vanlig ordning så hade det gått betydligt fortare att beställa en ny burk Danish Oil från valfri leverantör.) Efter vad jag kunde komma fram till så verkar det vara ungefär samma soppa oavsett märke. Biltemas olja var faktiskt en av dem som verkade minst utspädd.

Första varvet olja la jag på med pensel, i detta steget handlar det bara om att mätta träet så gott det går innan oljan börjar härda så det är mest frågan om att hålla ytan våt i ca 20 minuter. För att arbeta in oljan i nästa steg så använde jag Mirkas Mirlon Total 1500 som är en slipduk med kornstorlek 1500. Jag tror jag råkade köpa min på K-Rauta men den verkar finnas lite varstans. Tanken med slipduken var att den även fungerar som en svamp eller en tjock trasa och kan därmed hålla endel olja till skillnad från vanligt våtslippapper. Det visade sig att Mirlon duken var väldigt trevlig att arbeta med. Den rekommenderas starkt och jag kommer att köra med denna framöver. (Som alternativ har jag sett tips om våtslippapper P1200 eller vit skurnylon.)

  1. Slipa i steg upp till kornstorlek P240. Jag tror jag använde något i stil med 80, 100, 120, 180, 240.
  2. Torka av ytan med en fuktig trasa för att bli av med allt slipdamm och eventuella slipkorn.
  3. Lägg på olja och håll ytan våt i 10-20 minuter beroende på temperatur (oljan får inte börja klibba).
  4. Torka bort ALL överflödig olja och låt torka/härda över natten.
  5. Lägg på olja igen med hjälp av Mirlonduken. Slipa i fiberriktningen och håll ytan våt i 10-20 minuter som i steg 1.
  6. Torka bort ALL överflödig olja och låt torka/härda över natten.
  7. Upprepa steg 5 och 6 tre gånger. (Två upprepningar kan räcka, mer än tre upprepningar ger troligen ingen ytterligare förbättring.)

Notera att när man torkat av ytan i steg 2 så reser sig antagligen fibrerna en aning. Detta kan man bortse ifrån eftersom dessa slipas ner med slipduken i steg 5. Det finns alltså ingen anledning att slipa separat ytterligare en gång för att hantera fiberresningen. Se också till att ytan torkar ordentligt mellan steg 2 och 3. Jag tror inte det är bra att olja en vattenfuktad yta.

KOM IHÅG: svampar, trasor, mirlondukar osv. som är indränkta med olja kan självantända och måste tas omhand på lämpligt sätt. Själv så har jag en eldstad på tomten där jag lägger mina och tänder på under kontrollerade former. Alternativt så kan de läggas i vatten ett tag för att sedan kramas ur lätt och läggas i en väl tillsluten plastpåse som kan slängas i soporna.

Då var själva ojebehandlingen klar. Ovanstående metod kan troligtvis användas med framgång oavsett vilken typ av olja som används. Redan här är jag väldigt nöjd med resultatet och skulle mycket väl kunna ha nöjt mig med detta. Jag kommer även fortsättningsvis att använda mig av denna arbetsgången när något ska ytbehandlas med olja.


Men jag ville ju som sagt testa hur ytan blir när man även lägger på Renaissance vax. Detta är ett färglöst vax som ska appliceras riktigt tunt. Jag gjorde så att jag la på ett väldigt tunt lager med hjälp av en trasa och sedan så efterpolerade jag med excenterslipen och polervlies, detta upprepades tre gånger.

  1. För att vara på säkra sidan, låt oljan torka/härda ett par dagar.
  2. Lägg på ett tunnt lager Renaissance vax med en trasa.
  3. Polera med maskin
  4. Upprepa steg 2 och 3 ytterligare två gånger.

Det blev ingen jättestor effekt av vaxet men jag tycker ytan fick en något jämnare lyster och ett aningen större djup. I mitt fall så gällde det ju behandling av limträskivor i furu men jag kan tänka mig att effekten är större på ett något "exklusivare" träslag. Det som jag däremot framför allt noterade är känslan. Vaxet gör att ytan känns mjuk och nästan lite fet utan att vara smetig. Hur pass bra det håller i längden får väl framtiden utvisa men jag tror vaxet gör att ytan blir mer smutsavvisande än med enbart olja. Enligt reklamen så är ju Renaissance vax framtagen speciellt för konservering av museiföremål så någon bevarande effekt skulle den ju kunna ha.


Materiallista

Får se om det blir några bilder framöver...
 
  • Gilla
johjen och 11 till
  • Laddar…
Wohoo, vilket toppeninlägg Jac! Klart värt att sitta och trycka F5 i 12 månader för:)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
Toppeninlägg! Ska provas.
Hur tänker du med olika oljor (tex danish oil)? Själv använder jag i princip bara linolja och ibland Osmo vaxolja om jag vill ha en tåligare yta. Finns det förresten någon uppenbar orsak att inte använda Osmo med din metod?
 
Metoden jag beskriver ovan skulle jag vilja påstå gäller alla icke-filmbildande oljor, så även Danish Oil. D.v.s där syftet är att oljan skall tränga ner i trät utan att bilda en film på ytan som är fallet med t.ex. lack och även hårdvaxolja. Danish Oil är väl liksom hårdvaxoljan lite av en hybrid eftersom den, om jag förstått saken rätt, innehåller en viss del polyuretan. Men Danish Oil bildar inte någon film på samma sätt som hårdvaxoljan gör utan tanken är att den ska tränga ner helt i trät precis som "rena" oljor (därav att överskottet ska torkas bort).

Jag har alltså inte använt riktigt samma metod med Osmo. Den är ju som sagt lite annorlunda eftersom den faktiskt ska bilda en hård film på ytan. Jag tror därför inte att det fungerar att lägga på nästa lager med slipning. Tanken med att slipa oljan våt är ju att porerna fylls med lite fint slipdamm som sedan binds när ojan härdar. Detta gör att ytan blir jämnare och därmed blankare. De partiklar som inte fastnar i porerna försvinner ju när överskottsoljan torkas bort. Gör man på samma sätt med Osmo där man inte torkar bort något överskott så är det nog stor risk att ytan blir knottrig istället.

När det gäller Osmo så har jag i princip följt tillverkarens rekommendation att slipa upp till korn 180 eller 240 för att sedan lägga på två till fyra TUNNA lager Osmo. Efter att ha lagt på ett lager så får det torka över natten och sedan mellanslipar jag med Abralon P500 innan jag lägger på nästa lager. Det räcker att dra försiktigt för hand ett par gånger över ytan i fiberriktningen med slipduken. Syftet med mellanslipningen är endast att bli av med eventuella damm- eller slipkorn som kan göra ytan knottrig, inte att slipa bort hela ytfilmen igen.

Det är också viktigt att torka av ytan noga efter varje mellanslipning så det inte ligger kvar något slipdamm. Missar man detta så får man en knottrig yta när man lägger på nästa lager. En lätt fuktig Wettexduk borde fungera bra även här, själv brukar jag använda klibbduk från Biltema för att inte riskera fiberresning i detta läget. När det gäller Osmo och andra filmbildande ytbehandlingar, t.ex. lack, så får man klara av eventuell fiberresning i samband med slipningen innan första lagret läggs på.

För att lägga på Osmo så har jag oftast använt samma luddfria trasor som nämnts ovan. Biltema, Jula och CO har alla likartade dukar. Senast använde jag nog faktiskt en pensel från Osmo som hängde ovanför Osmo burkarna i färgaffären. Det var en ganska tät pensel av naturborst (= dyr) vilket nog är nödvändigt för att den ska kunna hålla tillräckligt med olja och ändå tillåta ett väldigt tunnt lager. Fördelen med att använda en trasa är att det är mycket lättare att lägga på ett lager som är tillräckligt tunt. Fördelen med penseln är att, framför allt när det gäller större ytor, man hinner gå över hela ytan innan hårdvaxoljan börjar torka. Men som sagt, det ska vara ett tunnt och jämnt lager.

Återigen VIKTIGT: Även Osmo och andra hårdvaxoljor kan självantända så lämna inga använda trasor i en hög på golvet eller i papperskorgen.
 
  • Gilla
johjen och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
och bilder tack
Nu har jag blivit färdig att ladda upp några bilder också men som jag misstänkte så framgår inte ytan speciellt bra. Men om det finns några gulnad-furu fetishister så bjuder jag på dessa...

En gedigen furubyrå med synliga kvistar och silverfärgade handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en furuplanka med tydliga årsringar och slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panel av gulnad furu med synliga ådringar och metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.