J
Har kollat runt lite och Knipex verkar vara ett bra märke för tänger.

Jag har titta på de olika modellerna och funderar på 0302180. Tror att den kromade 0305180 är lite onödig för hemmabruk.

Multi-component grips verkar ge ett mer stabilt och grepp vänligt intryck.

Vad tycker ni?
 
Vadå? Nöjer du dig med EN? :)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Har kollat runt lite och Knipex verkar vara ett bra märke för tänger.

Jag har titta på de olika modellerna och funderar på 0302180. Tror att den kromade 0305180 är lite onödig för hemmabruk.

Multi-component grips verkar ge ett mer stabilt och grepp vänligt intryck.

Vad tycker ni?
På knipexcobran har jag kört både de tunna och det tjocka ergonomiska handtaget. Klart att det blå tjocka handtaget är mycket skönare :)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vad ska man ha denna tång till ?? Jag skruvar, mekar, snickrar dagligen, och har gjort i 40 år. Jag äger en sjuk mängd tänger, varav en hel del är kombinationstänger, men det är nått jag typ aldrig använder.
En liten Knipex polygrip och en avbitartång är vad man behöver i fickan, det löser 99% av allt knipande,
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Isakare Isakare skrev:
Vad ska man ha denna tång till ?? Jag skruvar, mekar, snickrar dagligen, och har gjort i 40 år. Jag äger en sjuk mängd tänger, varav en hel del är kombinationstänger, men det är nått jag typ aldrig använder.
En liten Knipex polygrip och en avbitartång är vad man behöver i fickan, det löser 99% av allt knipande,
Enligt https://www.byggahus.se/renovera/bra-grunduppsttning-verktyg:

  • Diverse tänger - Börja med en kombinationstång, d.v.s. flacktång och avbitare i samma tång. Komplettera vid behov med exempelvis en polygriptång för att greppa om större saker, en hovtång för att dra ut spik samt en sidavbitare för att klippa tråd, buntband och liknande.
 
richardtenggren
Jag föredrar de röda tunna handtagen, den ergonomiska är bara klumpiga.

Men en kombinationstång känns som en dålig kombination bara, köp en cobra eller polygrip och en sidavbitare.
Jag har nog ingen kombinationstång heller, men min farmor har en tror jag ;)
 
Bästa och billigaste stället att beställa Knipex ifrån?
 
J
richardtenggren richardtenggren skrev:
Men en kombinationstång känns som en dålig kombination bara, köp en cobra eller polygrip och en sidavbitare.
vad är skillnaden mellan en cobra och polygrip?
 
richardtenggren
Någon får rätta mig om jag har fel, men min definition är:
Polygrip:
En Cobra tång med svart och röda handtag och en justerbar öppningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cobra:
Cobra tång med röda handtag och låsmekanism öppen mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så cobran är väl en variant på den klassiska polygripen men med en annan låsning.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Då är det en Cobra och avbitare man behöver.
 
Sandvikens är betydligt trevligare att jobba med än knipex
 
Bäst priser från Tyskland. Kolla amazon.de, där blir det gratis frakt också om du köper ett par tänger. Lyxade själv till det med denna nyligen. Inte dum alls. Knipex sidavbitartång med röda och blå handtag liggande på en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Bäst priser från Tyskland. Kolla amazon.de, där blir det gratis frakt också om du köper ett par tänger. Lyxade själv till det med denna nyligen. Inte dum alls. [bild]
Visste inte att kraftavbitarna fanns med återfjädrande.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Någon får rätta mig om jag har fel, men min definition är:
Polygrip:
[bild]
Cobra:
[bild]

Så cobran är väl en variant på den klassiska polygripen men med en annan låsning.
Cobra är så mycket bättre än den klassiska polygripen. Jag har tre Cobra i olika storlekar och har skänkt bort mina klassiska polygriper till släkt och vänner.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
richardtenggren
Z ZipLock skrev:
Cobra är så mycket bättre än den klassiska polygripen. Jag har tre Cobra i olika storlekar och har skänkt bort mina klassiska polygriper till släkt och vänner.
Tror det är tycke och smak, som allt annat. Vet att min far föredrar en traditionell polygrip då den är mer snabbjusterad.
Jag har den minsta, den största och troligen någon där emellan.

Traditionell polygrip med röda handtag bredvid en vit smartphone på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.