Hallå, tänkte bygga en mindre vägghängd tv-möbel med två skjutluckor. 110 cm bred, 30 hög, 20 djup. Är ute efter nån form av tunna skenor för luckorna. Var får man tag på såna? För nog borde det väl behövas för att det ska glida bra?

Några tips annars på vad man kan använda för skivor till luckorna? Digitalboxen verkar iallafall släppa igenom fjärrsignalen genom det mesta. Stommen bygger jag troligen i 18mm limfog som lackas vit.

Nåt sånt här var tanken:
Vit vägghängd tv-möbel med skjutluckor och kopparglasade ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(från:
https://www.rum21.se/sv/artiklar/vogue-mediabank-136-vit.html?nosto=productpage-nosto-5)
 
L
Kolla in på secend hand , myrorna , och andra , det kan finnas något som passar , bara plocka av benen och hänga upp , och inga stora priser heller
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Hmm, visst, men här har vi så specifika önskemål om mått etc. Annars hade jag kunnat handla Ikea Bestå som dock är lite för hög, lite för lång och har vanliga luckor (funkar iofs). Vill ju också få använda nya bordssågen, överhandsfräsen etc :)
 
Funkar plast för dig? Jag anar att det är styrning och friktionshämmande yta du vill åt?

Varför inte en billig självhäftande kabelkanal från Biltema eller liknande lågprisaffär?,släng locket och använd bottendelen som skenor...
 
  • Gilla
fulkopplaren och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju som en bra idé. Frågan är om man inte behöver en avdelare dock om luckorna ska löpa i samma spår. Vill ju inte ha för tjocka luckor, helst inte mer än typ 8mm per lucka.
 
Två i bredd såklart.

Hittar du inget som passar får du starta tillverkning; Alko-listen. Det klingar fint det ;)
 
  • Gilla
Tobias P och 2 till
  • Laddar…
Detta är inte något särdeles vackert bygge men kan kanske ge några ideer. Ett skåp i verkstaden, luckan är gjord av en bit överbliven täcksida till ett IKEA kök (ca 13 mm MDF)
Skåplucka av MDF med aluminiumremsa i verkstad, glidfötter och frästa spår i botten och topp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I botten har jag fräst ett spår för luckan och bottnat med en aluminiumremsa:
Vit kökslucka med fräst spår vid botten och aluminiumskena i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I toppen har jag bara ett fräst spår så att luckan får styrning i kanterna, luckan rör inte vid "taket":
Närplan av ett hemmagjort skåp med MDF-lucka glidande på en vit aluminiumremsa i botten, visar fräst spår och övergång mellan material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I underkanten av luckan borrade jag några hål och tryckte i ett antal "glidfötter":
Vita plastglidfötter på MDF-skiva bredvid ett fräst spår och en aluminiumremsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glidfötterna är egentligen täcklock till skruvar som jag hittade i Hornbachs "godishylla".

Eftersom du ska ha två luckor så tänker jag mig att du gör på motsvarande sätt men i topp och botten sätter du en T-aluminiumprofil. Jag tycker det borde gå att hitta något med passande dimensioner.

EDIT: Glömde lägga till att luckan glider hur bra som helst med plasten mot aluminiumskenan i botten även om miljön är lite dammig.
 
  • Gilla
Livliv och 2 till
  • Laddar…
Helt perfekt, klockrena tips... Nu finns det inga ursäkter, bara börja bygga, kul! :D
 
  • Gilla
DanielL
  • Laddar…
Till luckorna - nån som vet var man kan hitta 4 eller 6 mm plyfa eller mdf? Verkar inte vara lagervara på de vanliga ställena direkt.

Och kanten på plyfan, borde vara svårt att få den fin (målas iofs) - här kan jag troligen inte sätta nån list där. 48 tänders klingan till trots tror jag att just plywood med sina lager blir ojämn.

Edit: Hittade björkplywood: https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/tra-metallslojd/virke-faner-naver/bjorkplywood-7084
 
Redigerat:
A Alko skrev:
Till luckorna - nån som vet var man kan hitta 4 eller 6 mm plyfa eller mdf? Verkar inte vara lagervara på de vanliga ställena direkt.

Och kanten på plyfan, borde vara svårt att få den fin (målas iofs) - här kan jag troligen inte sätta nån list där. 48 tänders klingan till trots tror jag att just plywood med sina lager blir ojämn.

Edit: Hittade björkplywood: [länk]
Jag är ganska övertygad om att 3 eller 4mm björkplywood är av bananform. Har aldrig sett så tunn plywood hålla sig platt utan hjälp. 6mm MDF är mer formstabil och den är väl standard på många byggvaruhus?
 
Ja, jag har 12 mm liggande som kunde användas till skateboard-ramper :rolleyes:
Tänkte kolla upp den poppel-plywood de hade på Slöjd-detaljer, men att det ser rakt ut i butiken säger väl inget om hur det ser ut efter ett år hemma.

Drar mig lite bara för att köpa 2440-mm skivor när jag behöver 1/2 m2...Och verkar trots allt inte gå att få tag på i de vanliga butikerna.
 
A Alko skrev:
Hallå, tänkte bygga en mindre vägghängd tv-möbel med två skjutluckor. 110 cm bred, 30 hög, 20 djup. Är ute efter nån form av tunna skenor för luckorna. Var får man tag på såna? För nog borde det väl behövas för att det ska glida bra?

Några tips annars på vad man kan använda för skivor till luckorna? Digitalboxen verkar iallafall släppa igenom fjärrsignalen genom det mesta. Stommen bygger jag troligen i 18mm limfog som lackas vit.

Nåt sånt här var tanken:
[bild]

(från:
[länk])
Om man inte kan fräsa spår och söker en budgetvariant, sök på u-profil ("u profil" eller "dubbel u profil") + plast, aluminium etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.