Då jag var fyra år fick jag egen såg av pappa. En ryggsåg. Sedan gick jag loss på slyet i backen. Största trädet jag fällde var en asp på 6 eller 7 cm i diameter.
Jag var väl 5 eller 6 år då jag fick en billig fogsvans.
Kring 8 eller 9 då jag fick egen kniv.
Kring 12 år då jag fick egen yxa.

Sedan har det bara fortsatt;-)
 
  • Gilla
Joniblom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det stora planhyvlar och grävmaskiner etc som är leksakerna ..? ;)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
När mina tvillinggrabbar fyllde tre så byggde vi verktygslådor efter modell ur boken "Castor snickrar" av Lars Klinting tillsammans.
http://www.larsklinting.se/sv/books/castor/castor-snickrar
De fick en varsin grunduppsättning med verktyg som jag samlat ihop ur det där krafset som alltid brukar ligga i botten när man köper lådor med verktyg på auktioner eller loppisar. Halvdana skruvmejslar, klumpiga skiftnycklar, universaltänger och sådant. Användbara grejer, men inget förstahandsval för en själv.

Det är alltid väldigt viktigt att deras verktygslådor kommer med när jag ska göra något jobb, och de är mycket stolta när jag då och då ber att få låna ett verktyg av dom.

Jag räknar med att verktyg får bli en återkommande present varje år, med bättre och mer avancerade verktyg vart efter åren går. I år när de fyllde fyra blev det varsin vinkelhake och torpedvattenpass av enkel modell från byggmax. Verktyg med någon form av egg får nog vänta något år till.

Jag har förresten kvar en gammal Bahco såg, ser ut som dagens PrizeCut 300, som jag själv fick i femårsåldern. Den har väl satt sina jack i fingrarna, men inget som inte gått att laga med plåster.

 
  • Gilla
Snål-Jocke och 7 till
  • Laddar…
nikasp
Låg senast igår och läste Castor för hundrade gången med lilltjejen. Någon slags samling med 1) Castor snickrar 2) Odlar bönor och 3) Lagar punka (på cykel). Hon som är 2,5 är helt inne och kan nu de flesta verktygen och har koll på tumstock, vinkelhake och vad som är spik eller skruv. Kul med en bok som inte dumförklarar eller förenklar så såg heter fogsvans i boken och punkalagning förklaras grundligt med solution, laglappar, ventiler och allt. Mycket bra bok tycker farsan! :)
Tänkte snickra den där verktygslådan tillsammans med henne snart. Lillkillen fyller ett nästa vecka så han får vänta ett tag.
 
  • Gilla
PNO
  • Laddar…
Castor snickrar och Castor bakar har mina tvillingar också gillat, riktigt bra böcker!
De har nu en snickarbänk i pysselrummet i anslutning till verkstaden och i nioårspresent ska de nu få en https://www.jula.se/catalog/verktyg...tationara-sagar/kontursagar/kontursag-002650/. Hittills har de klarat sig med vanlig figursåg eller dragsåg (eller mig). Men ofta tar deras tålamod slut innan de sågat klart spillbrädorna de bygger sina dockmöbler av så jag tänker att en sån såg kan hjälpa utan att de riskerar fingrarna. Har en förhoppning om att den inte ska vara allt för högljud.

En annan bra present till barn i den åldern är en rejäl limpistol, den hjälper också kreativiteten tack vare att de inte behöver vänta på torkning. Och ja, de bränner sig ibland men det är inte farligt. Pistolen har vi på en 30-minuterstimer så det inte gör något när de glömmer stänga av den :)
 
  • Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det stora planhyvlar och grävmaskiner etc som är leksakerna ..? ;)
Nej de är nyttoföremål........ men jag släpade nyligen hem en liten kipphyvel..... den väger bara omkring 800 kilo.... den kan räknas som leksak:cool:
 
FreQa FreQa skrev:
Är inte ryggen i vägen när man kapar brädor?
Är den sågen med rygg ett bättre val?
 
Idag har jag testat hammare med barnen. En billig skithammare från Jem & fix som väger ca 230 g (8oz) och min Miki som jag fick som barn, den väger strax över 400 g (ca 14oz). Den använder jag fortfarande då och då, smidigt med en mindre hammare ibland.

Till dottern på två och ett halvt år passade den mindre bättre, till sonen på fyra och ett halvt var den större enklare.

Bahco har en hammare på 370 g (13 oz) så jag tänkte satsa på en sån. Finns hos slöjddetaljer, men de har även en från S-D tools för halva priset. Någon som har testat en sån och har koll på kvaliteten? Billigt är trevligt, men jag vill inte vara dumsnål, den ska ju förhoppningsvis användas i många år.
 
FreQa FreQa skrev:
Är inte ryggen i vägen när man kapar brädor?
Jo, det är den på större bitar. Men de kan väl börja med små?
 
Fogsvans funkar bra när man är 2.5 år Barn håller i en avstängd motorsåg i en verkstad, leksakssåg övas med av barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorsågen får dock vänta, trots stort intresse...
Barn i skyddshjälm och reflexbyxor håller en leksaksmotorsåg framför en container.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Andreas
 
  • Gilla
Valkyr och 2 till
  • Laddar…
G
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.