Skidstahus fr 2005 så jag anser att det är relativt "nytt".
Efter ha glömt bort vinden nått år så va jag upp i slutet av september o kolla. Allt såg bra ut vad jag kunde se.
Nu hade vi typ en snöstorm för tre veckor sedan o ytterligare en i torsdags. I fredags så börja jag höra ett konstigt ljud i trappen. Visade sig droppa vatten från taket i halltrappen ner på en plastpåse(därav ljudet). Panik!!!!
Upp på vindan o stora takstolen som höger sida vinkelränna till takkupan sitter mot ör helt blöt. Vattnet har runnit utmed takstolen ner på plasten ut genom nått litet häftstifthål skulle jag tro o ut genom ett kvisthål i takpanelen o ner i trappen. Som ni ser på bilderna så är det ju inge mycket vatten o bara lite svartaktigt trä på innertakpanelen. Man kan se lite fukt upp mot ttakplasten på andra sidan takstolen o lite på den intilliggande men absolut mest där vinkelränna sitter . syns på bilderna att takstolen är blöt. La jag handen mot vart handen blöt,inte bara fuktig.
Jag drar en snabb amatörsnickar-slutsats att det drevar in snö i vinkeln mot takkupan. Brukar alltid lika betydligt mer snö just där jämnfört med resten av hustaket.
Lösning? Hur torkar jag upp fukten innanför plasten o äre nån som har en tanke på andra anledningar till detta?
Tanken är att skruva loss plåttaket till sommars o försöka täta mot vinkelränna på nått sätt. Det sitter insektsnät i takfoten så tror inte det borde kunna komma därifrån

Vind med synlig fukt på träpaneltak och våt isolering, möjlig snöinträngning nära takstolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage på träbjälke och isolering i vind med synliga fuktspår och droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isolering och våta träbjälkar synliga efter vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med isolering och läckage, vatten droppar på trägolv nära plastslangar och gult kabelskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blöt träbjälke på vinden med synlig fukt och lätt mörkfärgning, indikerar eventuell vattenskada vid vinkelränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med våta träbjälkar och isolering, tecken på vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatten skadad takstol på vinden, med fuktfläckar och isolering synlig, samt en blå kofot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskada på träbjälke och takplast med fuktmärken och två ventilationsgaller på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiörbild som visar blött trä och fuktfläck på takpanel med synliga ventileringsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggahus.se går inte hitta på tapatalk.....stämmer det?
 
  • Vindskada med blöt takstol och isolering, svarta fläckar på trä, tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va nyss upp igen o skulle skotta tillbaka lösullen o inspektera. Fukten under plasten mot takpanelen är ju självklart kvar men takstolarna är ,ja inte torr men betydligt mindre fuktiga än igår.....jättestor skillnad.
 
Egendomligt nog inträffar alltid den här typen av problem när vädret är som sämst... Du har en yttertakskonstruktion utan råspont, vilket är mycket vanligt idag, men som i mina ögon ändå är en budgetlösning. Jag kan inte tänka mig något alternativ till att stoppa läckaget genast, även om det troligen kräver någon form av provisorium, t.ex. täcka allt med en riktig presenning. Sedan gäller det att se till att allt inomhus torkar upp.
 
  • Gilla
whitewheels
  • Laddar…
Min far byggde en takkupa i det hus jag är uppväxt i. Första snöstormen på vintern efter försäljningen ringde de och var förskräckta - det rann vatten från vinden ner i takkuperummet. Pappa dit fort och konstaterade att snön yrt in och lagt sig på vinden. När det sen blev plusgrader smälte snön. De hade tur och var hemma. En annan granne med samma konstruktion var inte hemma och han fick skador på två våningsplan. Det var fler grannar som fick samma problem den snöstormen. Jag minns den väl, det var kallt och mikrostora snökorn yrde över allt.

Med andra ord - en gång ingen gång. Händer det igen så åtgärda felet.

Och du, hus från 2005 är inte nytt längre, det är nästan 13 år....
 
  • Gilla
whitewheels
  • Laddar…
Jo visst det är 12 år gammalt men räknas ändå som en modern byggnad (tycker jag iaf) jämnfört med te x svågerns hus fr 1945
Jo plast som undertak har jag förstått är ett budgetalternativ...... men det går snabbt att lägga :S
Javisst,absolut sämts väder,kallt blåsigt o halt.

Tänkte förbereda en av mina gopros o ställa upp på timelaps när nästa storm kommer. Den som är hemma får tvärgå upp o tända bygglampa o slå på kamera då borde man kunna lokalisera "läckan" någorlunda....förhoppningsvis.

Men till det brådskande problemet. Hur torkar jag upp innerpanelen? Vill ju inte kapa o riva innertaket. Skära upp plasten.....torka,sen tejpa som en galning??!

Har ju läst en del både här o på andra ställen att fuktiga takstolar är inte alls ovanligt på vintern med extra stor kondensrisk. Tänkte mest på andra halvan av takstolen som var fuktigt längst upp mot plasten.....har aldrig lagt märke till de förut
 
  • Gilla
Caroline Wahlqvist
  • Laddar…
Jag tror att kombinationen vävbaserat "undertak" och takkupa är särskilt problematisk.

1 Fukt mellan plast och takpanel på vindsbjälklagets undersida: Om takpanelen är behandlad med en diffusionsöppen färg, så borde fukten torka ut neråt. I annat fall (t.ex. akrylatfärg på panelen) måste du nog skära upp plasten och torka fack för fack och därefter lägga ny plast mellan takbjälkarna.

2 Fukt mellan takväv och takstolarnas högben: Pröva att köra med värmefläkt på vinden och se om det hjälper. Så länge träet kan andas neråt så är nog risken liten för allvarligare skador, även om det inte kommer att se snyggt ut.
 
  • Gilla
Morkl och 1 till
  • Laddar…
whitewheels whitewheels skrev:
Men till det brådskande problemet. Hur torkar jag upp innerpanelen? Vill ju inte kapa o riva innertaket. Skära upp plasten.....torka,sen tejpa som en galning??!
Nej, skär inte hål i plasten, då blir det nog bara värre.

Hur torka upp? Värmare och/eller avfuktare.
 
  • Gilla
whitewheels
  • Laddar…
typ ett tunnt lager vitlasyr på innertakspanelen......de är väl diffutionsöppen färg....elr?
Om jag ska skära i plasten o lägga ny måste jag ju riva innertaket för o få dit hel plast igen......
 
Ha lite is i magen och avvakta uttorkningen. Om du måste ta bort plasten och lägga ny måste det göras uppifrån.
 
  • Gilla
whitewheels
  • Laddar…
Ja,tänkte det. Hålla koll nu under vintern på vind osså köra med avfuktare i trappen typ,så ser man om det börjar torka
 
S
Tycker du kan ta det litelugnt :) det går givetvis att skära upp plasten och laga med avsedd tejp. Hade inte det gått hade det varit helt galet att bygga hus på det viset.

Vill man vara snuskigt noga överlappar man plasten rejält, sen sågar till lite läkt som man lägger i en fyrkant runt hålet o skruvar fast med skruv som inte är så lång att den går igen takpanelen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.