Har ett extrautrymme där oljetanken stått tidigare som är under tak men "utanför" huset. Murade väggar och murat tak men just nu sand på golvet. Har tänkt använda detta till förrådsutrymme i framtiden. Har dock ett problem med kondens. För tillfället finns ingen värme och det blir framförallt vintertid kallt och fuktigt vilket också skapar kondens i taket. När detta sedan fryser under december och januari finns risk att det får betongen att vittra sönder. Har provat olika metoder men inte riktigt kommit fram till vad som fungerar bäst och vad som drar minst energi. Som jag ser det går det antingen att lösa med avfuktare eller ett element. Båda drar ström, frågan är vilket som är att rekomendera. Tacksam för alla tips.
 
L
Hej, jag skulle nog ändå köra med värme för att driva ut fukten ur väggarna och hindra ny från att tränga in. Avfuktare är ju lite mer som att ta en alvedon mot symptom på något annat. Med det sagt kanske du behöver avfuktare att stötta upp med i alla fall åtminstone i början för att bli av med den fukt som redan trängt in - beror lite på hur stort du har och hur fuktigt det hunnit bli. Sen borde du nog täppa till golvet med någon form av markplast/matta för att förhindra att fukt stiger ur marken.
 
Jag skulle nog gräva ur golvet lite för att sedan gjuta en platta, eller så skulle jag öppna upp så att det ventilerar ordentligt.
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle nog gräva ur golvet lite för att sedan gjuta en platta, eller så skulle jag öppna upp så att det ventilerar ordentligt.
Att fixa golvet ordentligt är ju absolut bästa lösningen om TS har möjlighet.
 
En luftavfuktare ska vara det mest energisnåla sättet, men om det blir kallt så krävs väl en särskild typ av avfuktare som klarar att avfukta i kyla. Kan kanske göra investeringen så dyr att det med råge täcker 25 års merförbrukning av el för ett litet elelement jmft m elförbrukn av avfuktare?
 
Claes Sörmland
Kanske en sorbtionsavfuktare som ju fungerar även vid låga temperaturer? De drar dessutom ett par hundra watt så de värmer utrymmet lite. Jag kör en sådan sorbtionsavfuktare från Mitsubishi i den gamla potatiskällaren för tvättorkning. De första veckorna torkade jag ut väggar och golv men nu finns ingen fukt att tala om kvar. Spillvärmen håller utrymmet över nollan även när det är som kallast.

Sorbtionsavfuktaren Qlima DD108 finns för kring 2000 kr när man googlar.
 
L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske en sorbtionsavfuktare som ju fungerar även vid låga temperaturer? De drar dessutom ett par hundra watt så de värmer utrymmet lite. Jag kör en sådan sorbtionsavfuktare från Mitsubishi i den gamla potatiskällaren för tvättorkning. De första veckorna torkade jag ut väggar och golv men nu finns ingen fukt att tala om kvar. Spillvärmen håller utrymmet över nollan även när det är som kallast.

Sorbtionsavfuktaren Qlima DD108 finns för kring 2000 kr när man googlar.
Ska man ha avfuktare är mitt intryck att sorbtion är det överlägset bästa.
 
Målet är att någon gång i framtiden få dit ett rejält golv. dock har det redan gått några år sedan projektet påbörjades och med allt annat som hela tiden får högre prio så går det långsamt. jag är dock medveten om detta och jobbar därför på en plan b fram till den dag jag får alldeles för mycket fritid över. Det som hänt hittills är dels att jag installerat en solarventi på utsidan som åtminstone sommartid blåser in lite varm luft och skapar lite cirkulation, upplevde en stor föräbättring efter detta.. Sen har jag haft en torrsugsbil på besök som fick ut några kubik då takhöjden ännu är i lägsta laget. Tyvärr var avståndet för bilen lite för långt och han fick inte ut så mycket som planerat. Dessutom finns det ganska många stora stenar så jag håller på att få ner i flyttbara stycken med hjälp av snigeldynamit. Nackdelen med att det försvann några kubik var nog att grundvattennivån hamnade närmre ytan, vid stora regnväder har det börjat fylla på lite underifrån som dränkpump fått pumpa ut. Väggen skyddar ju något men temperaturen är väl i snitt ca 10 grader varmare än utetempen så minusgraderna är nog där i januari. Just nu har det stått en kupevärmare på senaste dygnen för att torka ut lite. Kanske skulle kombinera med avfuktaren? Just det ja, oljetanken som stod där från början är ju ute sedan några år tillbaka.
 
hur bör jag göra för att plattan ska konstrueras enligt konstens alla regler? Om jag just nu har den takhöjd jag vill ha, ska jag gräva ur ytterligare en halvmeter? Lägga singel/makadam/dränering, sen frigolit och sen gjuta platta på detta? hur tjockt av respektive material. Blev förvånad när jag råkade ta hål på den 70 år gamla orginalplattan, den var bara ett par cm tjock, hade förväntat mig typ 10-15 cm allafall. Nu verkar jag ju nått ner till grundvattennivå, vad bör jag tänka på där så jag leder bort all fukt? Verkar som det går diverse rör från stuprör och liknande kors och tvärs under huset, är det safe att ha dem kvar, eller bör man bygga någon luckkonstruktion så att det går att komma åt för service senare? För den som funderar kan jag också nämna att jag på djupaste stället just nu är ca 2 meter under marknivån. Men resten av huset har källare på samma nivå så det borde inte påverka så mycket.
 
Låter ju inte som ngn lysande idé att gjuta platta med så hög grundvattennivå.
Dränering verkar vara behövligt, men om det går rör för dagvatten fr stuprören så kan det ju vara de som dränker marken, om de inte är i bra skick, eller om det är stopp i frånflödet ngn annanstans.
 
några tips på i vilken ände man börjar för att göra om och göra rätt den här gången? Huset är byggt 54 och dräneringen är antagligen lika gammal. Om man behöver hjälp från någon fackman, vad letar man efter, antar att det inte är rörmokaren som har koll på detta..

Med tanke på att källaren redan ligger på samma nivå i övrigt så kan det väl inte bli så mycket sämre att förlänge plattan från källaren ett par meter till?
 
Som redan sagts, bättre att isolera/göra en grund, avfuktare är åtgärda symptomen istället för felet..
 
För att få fler förslag/idéer så posta om dränering, då når du nog de flesta som har kunskap om det.
Glöm inte bilder, och övriga data och förutsättningar. Ju bättre du specificerar förutsättningarna och slutmålet, desto bättre råd kan du få.

Jag tror att du behöver reda ut var vattnet kommer från, och om dränering och dagvatten fungerar. Att gjuta in gamla rör med okänd funktion och status känns inte så bra. Liksom att gjuta platta på olämplig mark, dvs vattensjuk. Det är möjligt att det går, men om något är en riskkonstruktion så måste det vara att bygga på vattensjuk mark. Kanske fungerar bra i början, men vad händer med olika skyddsskikt (vattentäta?) om man måste ner igenom plattan för t ex rörreparationer?

Efter att du fått lite mer feedback så var inte rädd för att backa ett steg och ifrågasätt om den relativt givna lösningen att nyttja detta befintliga bonusutrymme till funktion x kanske kan/bör ändras om det visar sig bli en krävande/omfattande/dyr lösning för några få m2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.