Efter 2 år blev de äntligen av att installera FTX ventilation !

Nytt FTX ventilationsrör installerat på isolerad vinden med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En såg och gul tumstock på en grå platta med isoleringsmaterial i bakgrunden vid installation av FTX ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av FTX-ventilationssystem på vinden med synliga rör och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad FTX ventilationsventil på en vit takyta, nära en tänd taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad FTX-ventilation i ett vindutrymme med isolering och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål för ventilation genom isolerade väggar med synliga ventilationsrör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt FTX ventilationssystem installerat i ett vindutrymme med isolering och synliga kanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Reglage upp en plattform för aggregatet.

Stående 45x95.
22 mm golvspånskiva, 13 mm gips och 100 mm markisolerings skiva.

Go lösulls vind och krypa runt i.
 
Du tejpar väl inte ihop spiro-rören?
 
  • Gilla
Skrot-Nisse
  • Laddar…
Varför skulle det inte fungera att tejpa ?
 
L largab skrev:
Varför skulle det inte fungera att tejpa ?
Bara tejp är ingen bra lösning.
Alla skarvar skall skruvas alternativt popnitas för att det inte skall finnas risk att dem delar på sig någon gång i framtiden (mest troligt den dagen man rensar kanalerna).
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
A
Silvertejp känns inte som att det håller i särskilt många år heller..?
 
  • Gilla
Skrot-Nisse och 1 till
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Bara tejp är ingen bra lösning.
Alla skarvar skall skruvas alternativt popnitas för att det inte skall finnas risk att dem delar på sig någon gång i framtiden
Håller med, men visst är det lite lustigt att vid avloppsrör räcker det att packningarna "håller ihop" skarvarna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Håller med, men visst är det lite lustigt att vid avloppsrör räcker det att packningarna "håller ihop" skarvarna.
Mja, om rören inte grävs ned eller gjuts in ska de ju klamras så att de inte glider isär. Med risk för att glida isär från topic också :)
 
  • Gilla
KarlEmil
  • Laddar…
Nej din tejpas inte, alla skarvar dras ihop med 3 skruv var.

Vet inte om tejpen är nödvändig, Soliduct som rekomendera att tejpa all skarvar efter man dragit i skruv för extra tätning.. onödigt?
 
Redigerat:
Jag rev nyligen 45 år gamla ventilationsför med tejpade skarvar. Det satt som berget.

Men en annan sak. Jag har problem med att mitt FTX-system sprider lukter i huset. Ätr det vanligt. Jag har alltså en rotationsväxlare (Heru 130). Själva poängen med ventilation är ju att man vill ha in friskluft i sovrummet tex. Inte lukt från toaletten.
 
B
Vi har ingen luktspridning. LTR-3
 
Rotationsvärmeväxlare ger ett visst återflöde av begagnad inneluft, men det ska väl vara rätt minimalt har jag fått för mig?
Däremot vet jag att luft från skorsten, imkanal/fläktkanal, avloppsventilation, samt avluft fr FTX naturligtvis kan sugas in i friskluftintaget. Beror på var de olika utloppen sitter i förhållande till inloppet och hur vindarna går. Även t ex vädertyp. Stilla gråväder kan t ex ge en nedtryckande effekt på rök från skorsten.
 
Mitt heru 130 verkar återcirkulera ganska mycket luft. Med tanke på hur effektivt det sprider lukter så måste det ju vara så. Och då kan man ju undra hur det är med värmeåtervinneingen. Det är klart att det blir bra återvinning om den återcirkulerar varm luft direkt.

Den är luftspridnigen är så pass problematisk att jag kopplar ur väremåtervinnengen på sommaren.

Det enda som är bra är att när jag tex städar toa så luktar det hux flux ajax i hela huset. Det sprider sig direkt :)
 
Hm, det låter som om något inte är som det ska i anläggningen. Tycker mig ha förstått att många här på forat har Heru rotationsväxlare. Har aldrig hört ngn nämna denna typ av problem.

Eller har du friskluftsintag och avluftsutblås jämte varandra?
 
Just nu tar jag inluften på kallvind. Utblås utpå taket. Relationen mellan trycken i de två kamrarna i aggregatet borde ju vara sådan att eventuellt läckage går över till luften som lämnar huset.

Men korskontamineringen försvinner alltså så fort jag stänger av den roterade värmeväxlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.