Hej!

Vi skall ha garantibesiktning på vårt hus efter jul och tänkte höra om någon här har några kloka uppslag till varför jag har sån klåda i ögonen i det nybyggda huset.

Två-plans villa byggd 2016. Trästomma. Ventilerad, putsad fasad. Mekanisk frånlyft. Kallvind med lösull.

Har sedan vi flyttade in för nu snart två år sedan besvärats av klåda i ögonen, framförallt på morgonen. Vi har alla sovrum på ovanvåningen. Min fru har samma, om än mindre, bekymmer, medan barnen verkar rätt besvärsfria. Inga övriga symptom. Ventilationen är bra (mätt). Inga allergier i övrigt, och både nya sängar och sängkläder har inte gjort någon skillnad.

Har väl tänkt att det beror på lite irritation av alla ämnen i nybyggd hus, men när besvären inte velat ge med sig har jag funderat på om det är något annat. Som sagt inga fel på huset ui övrigt. Bra ventilation och luktar ej konstigt (luktar "nytt" / av trä). Det som slog mig vara häromdagen när jag tittade upp på vinden (för att kolla lösullen där), så började det klia riktigt intensivt och av samma karaktär, så jag börjar misstänka att det är något där jag reagerar på. Såg torrt och fint ut överallt, ingen påväxt.

Kan jag reagera på isoleringen, och i så fall varför? Tycker inte det verkar vara något större läckage från vinden (man kan antyda lite kall luft som kommer in där) men borde väl knappast vara tillräckligt för att ge de här symtomen. Någon som har någon ide? Är det något speciellt jag kan / bör ta upp på garantibesiktningen? Något fel som kan göra att det blir så här?
 
Skall tillägga att på vinden tittade jag endast, dvs jag kröp ej runt och rörde i isoleringen, men likväl samma ögonklåda som jag får på ovanvåningen i övrigt.
 
K
Är det sten, glas eller någon annan typ av lösull på vinden?
 
Jag tror det är mineralull. Ser ut och känns ungefär som bomullstussar. Finns ett intyg att det är lagt korrekt också.
 
L
Vad är det för skivor i tak och väggar , spån avger formaldehyd och känns inte men finns där ,
kan bli något med ögonen , hört på håll
 
Har ni kanske ändrat vanor med läsplattor/tablets?
 
L Liteavvarje skrev:
Vad är det för skivor i tak och väggar , spån avger formaldehyd och känns inte men finns där ,
kan bli något med ögonen , hört på håll
Gipsskivor i väggar och någon form av masonitliknande i taket (lågemitterande). Också funderat på formaldehyd men tänkte det borde avta efter nästan två år...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har ni kanske ändrat vanor med läsplattor/tablets?
Bra poäng. Kan säkert bidraga, men besvären försvinner snabbt på jobbet där det är betydligt mer skärm. Också bättre vid natt på hotell etc så verkar relatetat till huset.
 
L
V Vixen skrev:
Gipsskivor i väggar och någon form av masonitliknande i taket (lågemitterande). Också funderat på formaldehyd men tänkte det borde avta efter nästan två år...
Är väl spån i golvet , men vad ligger ovanpå
 
"Kan jag reagera på isoleringen, och i så fall varför? Tycker inte det verkar vara något större läckage från vinden (man kan antyda lite kall luft som kommer in där) men borde väl knappast vara tillräckligt för att ge de här symtomen."
Drar det in luft från vinden... genom takluckan?
Det ska det inte göra på ett nytt hus.
Både glasullsdamm och tillsatsämnen kan irritera ögonen. Borde iofs irritera luftvägarna mer kan man tycka.

Annars finns det ju mängder med olika kemikalier i ett normalt nybyggt hus, som alla emitterar det ena och det andra. Kan mkt väl vara en kombination av flera ämnen.
 
L Liteavvarje skrev:
Är väl spån i golvet , men vad ligger ovanpå
Någon form av skivor, därefter träparkettgolv.
 
Oldboy Oldboy skrev:
"Kan jag reagera på isoleringen, och i så fall varför? Tycker inte det verkar vara något större läckage från vinden (man kan antyda lite kall luft som kommer in där) men borde väl knappast vara tillräckligt för att ge de här symtomen."
Drar det in luft från vinden... genom takluckan?
Det ska det inte göra på ett nytt hus.
Både glasullsdamm och tillsatsämnen kan irritera ögonen. Borde iofs irritera luftvägarna mer kan man tycka.

Annars finns det ju mängder med olika kemikalier i ett normalt nybyggt hus, som alla emitterar det ena och det andra. Kan mkt väl vara en kombination av flera ämnen.
Det är verkligen inget stort läckage, men sätter man handen mot hörnen av vindsluckan känner man att det är lite, lite kalldrag på någon cm av handen. Kan prova att täta och se om det har någon betydelse. Inte sett någon isolering nere i huset.

Jag har också tänkt som du, massa kemikalier ihop och jag som tydligen är känslig för något. Tänkte dock att det borde vara obetydliga koncentrationer nu efter två år och dessutom med bra ventilation. Var just min reaktion på vinden som fick mig att fundera på ev. källa därifrån.
 
Testa sov på nedervåningen och se om det är skillnad - det är nästan alltid olika tryck på neder resp ovanvåningen i tvåplanshus hur bra ventilationen än är. Har ni kamin så använd den, det hjälper till att vädra huset lite extra med skorstensverkan. Plus snåla inte med värmen, ha hög värme på i alla rum ett tag så hjälper det ventilationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har också ögonklåda på morgonen sedan många år - åldersfenomen säger läkare, torra ögon helt enkelt, möjligen viss allergi. Det blir bättre några dagar när jag tvättat kuddarna. Det har blivit värre allt eftersom behovet av läsglasögon har ökat.

Har givetvis ingen aning om om det har något som helst samband med era besvär - vårt hus är inte nybyggt. vårt sovrum byggdes/renoverades för ca 20 år sedan.
 
Det är inte ventilationen som är "för bra" så ni får torra ögon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.