Jag har sedan ett par veckor haft ett problem i min kamin med att det läckt ut vatten på toppen av kaminen (under täljstensplattan).

Tätningen runt botten av röret (glasfibersnöre + pannkitt) har spruckit sönder, jag kunde peta loss gamla bitar. Det läcker alltså vatten mellan rökröret och kaminens stos, ut på omgivande metall.

Jag ser oxå lite högre upp på rökröret (röret lutar 45 grader där) i en skarv att det läcker några droppar ut genom en skarv där.

Jag har ej använt kaminen på hela hösten, och egentligen inte förändrat något runt den.

Vad jag kan tänka mig är att små rörelser i mitt trähus har fått skorsten att röra sig lite och spräcka packningen. (Skorsten sitter ju fast i tak, kaminen står på golvet).

Det vatten som läcker ut i skarven tycker jag är lite väl mycket för att vara normal kondens på insidan av röret. Kan dock inte förstå varför det plötsligt skulle börja läcka in i skorstensröret (det är isolerat från en meter innan genomföring till toppen). Det här vattnet borde ju isåfall landat någonstans på kaminens insida - vilket jag ej sett.

Stoppade i en isoleringsbit i skorstensmynning - för att blockera luftflöde. Det har dock fortsatt att komma droppar genom skarven.

Frågor:

- Vad kan förklara vattnet på rörets insida? (Jag funderade på om luft från inomhus läcker in genom trasig glasfiberpackning, och då kyls av och kondenserar.)

- Om det finns rörelse i taket gentemot golvet (en masa trä emellan) så borde man ha en flexibel fog (pannkitt stenhårt). Vad vore möjligt? (Högtemperatursilikon, kopparpasta,...)?

Bifogar en bild på skarven (det syns bara lite blött där - jag torkar ju bort det regelbundet nu).
 
  • Skarven mellan kaminröret och plattan med synlig spricka och vattenläckage, rost och tätningsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Inte bara vid regn , då är det kondensvatten som kommer genom röret eller på utsidan ,
utsidan brukar inte kondensera om det inte är kallt i röret och varmt på utsidan ,
Det kan även vara någon form av drag upp mot vinden mellan skorsten och isolering från bostaden , röret upp är kallt och varm luft går upp , summa = kondens på utsidan som rinner ner
 
Kondens verkar var på insidan. Det läcker ut i skarvarna.
 
L
Då kondens rinner på insidan finns det ett självdrag upp till himlen .
Skarvarna på en plåtis är ju så att röret nerifrån ska gå in i nästa som sätts på , för att röken går uppåt och gå förbi skarven .
Det blir då att vatten kommer rinna ner mellan i skarven och komma ut på utsidan , och visa sig längst ner
 
Är mynningen väderskyddad så inget regn eller snö kan komma in?

Om det är skyddat så måste det vara varm/fuktig inomhusluft som går upp i pipan och kyls av / kondenserar i toppen.

Antingen stoppa luftläckaget, eller öka det så att pipan blir varmare längre upp. Det första alt är naturligtvis att föredra, om man inte lider av dålig ventilation förstås.
 
Som flera andra redan sagt, kondens från den fuktiga inomhusluften som kondenserar i röret, alternativt regn/snö som kommer ner i pipan.

Alternativ
1: täta luftflöde bättre.
2: testa att täta sämre.
3: Elda mera?
4: plocka ner skarvarna och täta upp skarvarna med eldfast kitt och band. så att kondensvattnet rinner ner i kaminen istället för ut i skarvarna.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är mynningen väderskyddad så inget regn eller snö kan komma in?

Om det är skyddat så måste det vara varm/fuktig inomhusluft som går upp i pipan och kyls av / kondenserar i toppen.

Antingen stoppa luftläckaget, eller öka det så att pipan blir varmare längre upp. Det första alt är naturligtvis att föredra, om man inte lider av dålig ventilation förstås.
Mynningen är skyddad (runt litet "tak" på topp av skorsten). Jag stack oxå i en stor isolertuss för att hindra luftflöde.

Jag ska leta efter luftläcka (förutom trasig packning vid stos).
 
Vad är det för fabrikat på skorstenen? Hur ser den ut på utsidan av huset?
 
L Liteavvarje skrev:
Då kondens rinner på insidan finns det ett självdrag upp till himlen .
Skarvarna på en plåtis är ju så att röret nerifrån ska gå in i nästa som sätts på , för att röken går uppåt och gå förbi skarven .
Det blir då att vatten kommer rinna ner mellan i skarven och komma ut på utsidan , och visa sig längst ner
Tvärtom
 
L
E exerg skrev:
Tvärtom
Visa hur det ser , för det är lite fel det säger
 
L
E exerg skrev:
[länk]
Skorstensrören är utkragade i överänden för att ev kondensvatten inte ska ta sig ut i skarven.
Enligt din länk är det så på det fabrikatet och jag tittat runt lite , finns tydligen flera sätt , både invändig och utvändig anslutning på rör uppifrån , men om man tänker vilken väg röken ska gå ut, förbi en skarv , så är väl rätt väg smalt upptill och röret uppåt träs utanför så skarven inte kan läcka , när det drar i skorstenen , då kan kondens rinna in i skarven och ut på röret nedanför
På vedpannor så går röret in i det övre för att inte läcka gaser ., iaf dom jag har sett , kan även vara annat montage men inte sett det
Båda montagesätten fungerar säkert :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.