Hej,
Mitt hus ligger i utkanten av ett villaområde och ganska högt upp från vägarna runt omkring.
Har ca 50-70 meter från tomtgräns till hus.
Huset har liggande dubbelspontad träpanel och går i smuts-vit ton.

Eftersom det är mycket mörkt uppe vid huset tänkte jag sätta fasadbelysning men har ingen erfarenhet av det så söker tips (huset är i två plan)
Tänkte eventuellt på sådana som lyser både upp och ner att sätta på fasaden - är det bästa lösningen tror ni?
finns det lågspänningsalternativ så man lättare kan dra kablarna? (Tänkte dra dom i luftspalten och sedan under vattbrädan till uttaget..
Tips?
 
L
Enligt min mening är fasadbelysning främst för att lyfta fram en byggnad ur mörket = ren effekt. Om du i själva verket vill ha en praktisk belysning som hjälper dig att se utanför huset när mörkret fallit, skulle jag välja mer traditionell belysning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
En armatur i stil med skomakarlampa gör sig väldigt bra och ger bra ljus med spridning ,
men du vill ha något med klenspänning , 12Volt
Då kan du sätta något i den här stilen , finns flera varianter och kulörer

Vägglampa i skomakarstil med rostfärgad arm och klar glaskupa, märkt för E27 sockel och 12V, IP44-klassificering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


www.ledgiganten.se/e27-led-till-12-volt-3378.html
Och ledlampa 12V E27 normalsockel , finns i olika watt
 
  • Vägglampa i skomakarstil med rostfärgad arm och klar kupol, E27, IP44.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
L Liteavvarje skrev:
En armatur i stil med skomakarlampa gör sig väldigt bra och ger bra ljus med spridning ,
men du vill ha något med klenspänning , 12Volt
Då kan du sätta något i den här stilen , finns flera varianter och kulörer

[bild]

www.ledgiganten.se/e27-led-till-12-volt-3378.html
Och ledlampa 12V E27 normalsockel , finns i olika watt
Det var bra exempel på vad jag menade med traditionell belysning - men kan även se mer modern ut i designen. Vad jag lite "vänder mig emot" är att lysa upp själva fasaden snarare än gångar, trappor och övriga ytor utanför byggnaden. Var och en gör som han/hon vill så klart - inte konstigt om man är stolt över sitt hus - men i mina ögon passar sådan fasadbelysande armatur bäst på t ex kulturhistoriska byggnader som vissa kyrkor, slott och herresäten - eller museer där man ju ofta ser det.

Bara för att förtydliga - jag har naturligtvis inget emot armaturer som fästs på fasaden i sig. Hoppas det framkommer.
 
L
Nu för tiden ska det vara upp och nedljus som sitter och lyser som ljuskäglor på ytterväggarna runt om huset , det blir liksom lite av reklampelare då , för min del inget som jag vill ha .
Däremot något som sitter i takfoten och ger ett softljus över hela fasaden utan strimlor , det ska vara ett heltäckande ljus då , det kan vara snyggt
När det gäller ljus på vissa ställen ska det finnas men inte synas någon ljuskälla , ljuset ska upplevas som en rymd och inte som någon form av spothligts
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vit modern villa upplyst av LED-lampor från Malmbergs med skymningshimmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här gjorde jag på mitt hus
Malmbergs lampor från Hornbach. LED med 220V.
Bytte en på garantin då den började flimra efter ett halvår.
 
  • Gilla
Simba16
  • Laddar…
Håller fullständigt med dem här ovan som förespråkar "traditionell" belysning.
Alltså ljus so lyser upp gång- och körvägar, trappor och liknande.

Så här gjorde jag, Alfred från Clas O. De brukar ha höstkampanjer då de säljs för 99 kr/st:
9081262997534.jpg
Naturligtvis med LED-lampor i. Har nu fyra stycken på huset, två - tre stycken till skall upp på stall och garage.
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Jag ogillar starkt lampor som har en bländande effekt!

Lampor som har en ljusspridning neråt är ganska trevliga, speciellt om ljuskällan är i midjehöjd det ger en bra upplusning av gångar etc. Utan att blända. I övrigt fungerar även infällda spottar i takfoten.
Neråtriktad utebelysning på garage med mild ljusspridning i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ljuskälla i midjehöjd menar jag neråtriktade lampor i stolpar eller t.ex infälld ledljuslist i räcken
 
Kolla lightson.se
Installerade deras ”Spectrum”-lampor som fasadbelysning och blev rysligt nöjd.
Hade en modell från Clas Ohlson innan men dessa höll inte många år.
Den nya från Lightson kändes gedigen.
 
  • Gilla
prichard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.