Hej alla! Älskar detta forum för det finns alltid så kunnigt och behjälpligt folk här!

Jag kommer ev att köpa ett billigt hus på underbart läge från 1926. Huset har hussvamp, som visserligen är besprutad och "under kontroll", ev till och med död, men hussvamp är ju alltid hussvamp och det angripna virket är inte borttaget. Svampen har suttit i källartaket under köket och hela våningen där måste slås ut och byggas på nytt. Skulle tippa att det rör sig om en yta på ca 20kvm max. Inklusive 1m friskt virke på alla kanter. Resterande källare har inte svamp. Vad kan detta tänkas kosta? Jag kan inte göra det själv, men hjälper gärna till om det finns enklare moment.

Då huset är så pass billigt hoppas jag att det ska vara värt besväret. Eller kan en sådan kostnad skena i väg? Andra upplysningar och tips välkomnas också!
 
L
Hej, du säger att "hela våningen" vid köket måste bytas - du menar alltså att det inte räcker att ta bort brädtaket i källaren under köket - utan att svampen tagit sig in i trossbotten och kökets golv/undergolv? Har du haft någon där för att kika? Vore tex bra att till att börja med titta under/ovan källartakets bräder för att kolla läget innanför. Om det bara gäller riva bort takbräderna och ersätta med friska, är det ju inget jättejobb.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jag förstår det som att det har gått igenom till tossbotten, tyvärr. Att rubbet måste bort. Vet inte om källarväggen har klarat sig. Jag ska dit på onsdag och kolla. Något särskilt jag ska kolla efter/tänka på?
 
L
Är den lösa bräder , ( brukar vara det på så gamla hus och kanske tidningspapper som underlag för spån, koks eller torv ) ,mellan golvbjälkarna så är det bara att lyfta och skjuta dom i sidled och titta hur det ser ut , ta med ficklampa , men pass på det kan komma ner mycket
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Om jag förtydligar min fråga, så menar jag kort och gott vad ett mellanbjälklag kostar per kvm och vad hantverkarna tar för det på ett ungefär? Samt ev rivningen.
 
L
Svårt att säga , då det beror på hur mycket som e,v, måste bytas , d,v,s åtgärdspaket , ingen som vet i dag , men vad ett helt nytt bjälklag kan kosta , kan nog någon här säga ca på , sen tillkommer rivning
 
L
Tänk på att hela köket med allt vad det innebär (vattenledningar, avloppsrör och möjligen viss el) måste rivas ut om det är så att bjälklaget måste bort. Plus nytt köksgolv in.Försök få med dig besiktningskunnig eller snickare ut så att ni kan uppskatta omfattningen av arbetet. Om du lyckas få tag i snickare kan du ju då också få kostnadsuppskattning. Ledsen att jag inte kan hjälpa dig med pris.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Ja, precis. Blir ju till att göra om köket också. Jag har väldigt lite information än så länge, men ev kan det ju vara något med det befintliga köket som är orsaken till fukten som gjort att svampen kom, och isf är det ju bara bra att det byts ut/görs rätt.

Skulle det vara något mer svåråtgärdat som orsakar fukten, så blir det nog inget husköp. Men vet som sagt väldigt lite än. Har bara pratat med mäklaren som hastigast.
 
L
S Seet skrev:
Ja, precis. Blir ju till att göra om köket också. Jag har väldigt lite information än så länge, men ev kan det ju vara något med det befintliga köket som är orsaken till fukten som gjort att svampen kom, och isf är det ju bara bra att det byts ut/görs rätt.

Skulle det vara något mer svåråtgärdat som orsakar fukten, så blir det nog inget husköp. Men vet som sagt väldigt lite än. Har bara pratat med mäklaren som hastigast.
Släng gärna upp bilder!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Jepp. Jag kan göra det på onsdag
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.