M
Jag har alltid haft uppfattningen att ju mer avskräckande grejor man har, lampor som tänds, ljus som blixtrar och sirener som låter vid inbrott, då sticker dom ljusskygga direkt.
I princip alla tjuvar säger ju att den avskräckande effekten är nog den viktigaste. Går man in i ett villaområde och 2 hus av 10 inte har larm så väljer man dom två utan larm. Jag fattar inte poängen med att släcka Led på däckare osv. för att invagga tjuven i nån form av falsk säkerhet att här är olarmat så han tror att han kan jobba ostört:thinking:. Den preventiva delen av ett larm med dekaler och skyltar på alla fönster osv. är ju viktigare än larmet i sig, enligt undersökningar som gjorts.

ALLT handlar ju om att UNDVIKA inbrott, att få dessa puckon att välja ett annat hus, inte att släppa dom över tröskeln och vänta 2 timmar på att polisen ska släppa sitt prio1-jobb innan dom kan komma:rolleyes:
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har alltid haft uppfattningen att ju mer avskräckande grejor man har, lampor som tänds, ljus som blixtrar och sirener som låter vid inbrott, då sticker dom ljusskygga direkt.
I princip alla tjuvar säger ju att den avskräckande effekten är nog den viktigaste. Går man in i ett villaområde och 2 hus av 10 inte har larm så väljer man dom två utan larm. Jag fattar inte poängen med att släcka Led på däckare osv. för att invagga tjuven i nån form av falsk säkerhet att här är olarmat så han tror att han kan jobba ostört:thinking:. Den preventiva delen av ett larm med dekaler och skyltar på alla fönster osv. är ju viktigare än larmet i sig, enligt undersökningar som gjorts.

ALLT handlar ju om att UNDVIKA inbrott, att få dessa puckon att välja ett annat hus, inte att släppa dom över tröskeln och vänta 2 timmar på att polisen ska släppa sitt prio1-jobb innan dom kan komma:rolleyes:
Som jag skrev så finns det olika tro om hur sådant fungerar. Jag skrev också att det mycket väl kan ha en avskräckande effekt...MEN...en tjuv spenderar ca 20 min i huset tjuven gör inbrott i (https://www.expressen.se/leva-och-bo/se-hur-inbrottstjuven-letar-igenom-huset/), och det finns de tjuvar som gör inbrott fastän människorna som bor där är hemma. Alla får resonera som de vill, men min tanke och mitt resonemang är att OM man blir drabbad och det börjar tjuta och hålla på, så tar tjuven de enkla sakerna och är borta inom en minut. Om det INTE låter och har sig, så finns det i alla fall en chans att polisen hinner dit (under de 20 minuterna) och tar tjuven på bar gärning, och du får faktiskt behålla dina saker och din självrisk.
Skyltar om såväl larm som kameraövervakning tror jag absolut är bra och fungerar avskräckande, men om tjuven ändå väljer mitt hus, så vill jag helst att han/hon skall tas på plats och att jag får behålla mina datorer, tv och annat som han/hon försökte ta.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Som jag skrev så finns det olika tro om hur sådant fungerar. Jag skrev också att det mycket väl kan ha en avskräckande effekt...MEN...en tjuv spenderar ca 20 min i huset tjuven gör inbrott i ([länk]), och det finns de tjuvar som gör inbrott fastän människorna som bor där är hemma. Alla får resonera som de vill, men min tanke och mitt resonemang är att OM man blir drabbad och det börjar tjuta och hålla på, så tar tjuven de enkla sakerna och är borta inom en minut. Om det INTE låter och har sig, så finns det i alla fall en chans att polisen hinner dit (under de 20 minuterna) och tar tjuven på bar gärning, och du får faktiskt behålla dina saker och din självrisk.
Skyltar om såväl larm som kameraövervakning tror jag absolut är bra och fungerar avskräckande, men om tjuven ändå väljer mitt hus, så vill jag helst att han/hon skall tas på plats och att jag får behålla mina datorer, tv och annat som han/hon försökte ta.
Polisen gör inte utryckningar på ditt hemlarm. Det gör i bästa fall en väktare och gud vet hur länge detta kan ta.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
tommib
Väktare gör inte heller utryckningar om du inte har ett (dyrt) avtal. Det tar den tid det tar. Man kör inte med blåljus och det beror helt på om det finns en ledig väktare i närheten. Räkna med att alla andra jobb går före. Larm gör inte att man fångar tjuven. Larm gör att följdskadorna blir mindre (någon tejpar igen fönster/dörr mitt i vintern), du slipper gå rakt in i ett inbrottsdrabbat hem utan att vara beredd på det.

Jag har hellre en siren som stressar tjuven så att de bara snor TV, stereo eller liknande. Enkla saker. Viktiga saker, som foton, servrar (med foton, video), smycken med affektionsvärde vill jag att de låter bli. Detta åstadkoms genom att de helt enkelt inte ska vilja gå upp till övervåningen (Infernosiren). Allt på bottenvåningen går att ersätta, det är bara prylar.

Sen är det också aspekten att man inte vill få ett intrång i sitt hem alls. Min fru skulle känna sig mycket otrygg om det hände och har tidigare sagt att hon inte vet om hon skulle kunna bo kvar om det hände. Således är prevention en absolut prioritet. Larmet är bara en komponent i det.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
hahalj
Tack för alla synpunkter och funderingar. Funderar lite till på vad jag tycker är viktigt med larm i vårt fall innan jag beställer nåt.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Polisen gör inte utryckningar på ditt hemlarm. Det gör i bästa fall en väktare och gud vet hur länge detta kan ta.
Jo, det gör de, för självklart RINGER jag polisen och berättar att det är inbrottstjuvar i mitt hus, när jag verifierat genom att titta på bilderna från mina kameror eller kollat på livefeed:en.
 
tommib tommib skrev:
Väktare gör inte heller utryckningar om du inte har ett (dyrt) avtal. Det tar den tid det tar. Man kör inte med blåljus och det beror helt på om det finns en ledig väktare i närheten. Räkna med att alla andra jobb går före. Larm gör inte att man fångar tjuven. Larm gör att följdskadorna blir mindre (någon tejpar igen fönster/dörr mitt i vintern), du slipper gå rakt in i ett inbrottsdrabbat hem utan att vara beredd på det.

Jag har hellre en siren som stressar tjuven så att de bara snor TV, stereo eller liknande. Enkla saker. Viktiga saker, som foton, servrar (med foton, video), smycken med affektionsvärde vill jag att de låter bli. Detta åstadkoms genom att de helt enkelt inte ska vilja gå upp till övervåningen (Infernosiren). Allt på bottenvåningen går att ersätta, det är bara prylar.

Sen är det också aspekten att man inte vill få ett intrång i sitt hem alls. Min fru skulle känna sig mycket otrygg om det hände och har tidigare sagt att hon inte vet om hon skulle kunna bo kvar om det hände. Således är prevention en absolut prioritet. Larmet är bara en komponent i det.
Japp. Så är det, men när en privatperson ringer polisen så kommer de snarast möjligt. Jag vet då mina föräldrar blev offer för ett inbrott ganska nyligen. Polisen var på plats inom 10 minuter.

Helt korrekt. Larm fångar inte tjuven, men kan göra MIG varse om att jag drabbats. Det är vad jag vill. Om det dessutom kan hjälpa mig att få dit polisen snabbt, kanske rent av identifiera personerna eller annat, så är det bara grädde på moset.

Jag tvivlar på att tjuvar vill åt dina foton, såtillvida du inte är en a-kändis med kompromitterande foton i albumen. Hårdvara i form av elektronik är däremot bra byte, precis som kontanter och guld/silver och liknande. Jag kan dock säga att siren inte räcker för det du vill åstadkomma. De hinner med ovanvåningen ändå, men visst kanske de inte rotar så noggrant. Då tar jag hellre att polisen får en chans att komma så att mina affektionssaker inte försvinner med tjuven.

Larmet i sig är inte en prevention. Det är endast en funktion som antingen talar om för dig att någonting oväntat inträffat eller skall skrämma iväg den oinbjudne gästen. Som jag ser det så vet tjuven om att polisen/väktare dröjer minst 5 minuter innan de är på plats, och då hinner de gå igenom vad de vill ändå, och därför är det bättre att de får tro att allt är lugnt och därmed får polisen/väktare lite mer tid på sig att hinna dit innan allting är över.
Är det avskräckning du är ute efter så räcker det med attrapper och skyltar, för när larmet utlösts är det redan för sent...tjuvarna är redan inne. Därav att larmet utlöst.
 
M
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Polisen gör inte utryckningar på ditt hemlarm. Det gör i bästa fall en väktare och gud vet hur länge detta kan ta.
Mina grannar hade Securitas tidigare. Deras larm gick igång mitt på dagen en sommardag när dom flesta grannar var hemma. Det tog 2 tim och 15 min innan väktaren kom.

Jag kan tänka mig att polisen åker på ett pågående inbrott om dom råkar befinna sig i närheten och inte har något annat uppdrag. Ett inbrott hos en privatperson ligger nog långt långt ned på priolistan. Folk ringer ju polisen under pågående misshandel och mordförsök idag och får vänta i evigheter på dom, och liv går alltid före egendom.

Nä det absolut bästa är det preventiva skyddet, larm, lås, lampor, grannsamverkan osv. Dom grundläggande epiteten som talesätt gäller. Som att tjuvar är ljusskygga, dom ogillar uppmärksamhet, tillfället gör tjuven osv.
 
tommib tommib skrev:
Väktare gör inte heller utryckningar om du inte har ett (dyrt) avtal. Det tar den tid det tar. Man kör inte med blåljus och det beror helt på om det finns en ledig väktare i närheten. Räkna med att alla andra jobb går före. Larm gör inte att man fångar tjuven. Larm gör att följdskadorna blir mindre (någon tejpar igen fönster/dörr mitt i vintern), du slipper gå rakt in i ett inbrottsdrabbat hem utan att vara beredd på det.

Jag har hellre en siren som stressar tjuven så att de bara snor TV, stereo eller liknande. Enkla saker. Viktiga saker, som foton, servrar (med foton, video), smycken med affektionsvärde vill jag att de låter bli. Detta åstadkoms genom att de helt enkelt inte ska vilja gå upp till övervåningen (Infernosiren). Allt på bottenvåningen går att ersätta, det är bara prylar.

Sen är det också aspekten att man inte vill få ett intrång i sitt hem alls. Min fru skulle känna sig mycket otrygg om det hände och har tidigare sagt att hon inte vet om hon skulle kunna bo kvar om det hände. Således är prevention en absolut prioritet. Larmet är bara en komponent i det.
För att förtydliga: larmcentralen kan inte ringa ut polisen på overifierade inbrottslarm. Du kan ju tänka dig hur det skulle se ut.

Verifierade larm med videoövervakning tex ja då är det bara ringa in det som pågående inbrott.

Så min rekommendation är att larmet ska påkalla uppmärksamhet och göra det obekvämt att stanna kvar i huset.

Överfallslarm är en annan fråga. Dessa kan man oftast inte motringa på och är helt andra grejer.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, det gör de, för självklart RINGER jag polisen och berättar att det är inbrottstjuvar i mitt hus, när jag verifierat genom att titta på bilderna från mina kameror eller kollat på livefeed:en.
Detta är en bra idé men förutsätter just detta.
 
tommib
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag vet då mina föräldrar blev offer för ett inbrott ganska nyligen. Polisen var på plats inom 10 minuter.
Då hade de tur. Här får man vara glad om polisen kommer på misshandel och liknande.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Överfallslarm är en annan fråga. Dessa kan man oftast inte motringa på och är helt andra grejer.
Detta är något helt annat och direktkopplat till polisen. Det har du inte som privatperson (mer än i undantagsfall, när det finns en konkret hotbild).

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tvivlar på att tjuvar vill åt dina foton, såtillvida du inte är en a-kändis med kompromitterande foton i albumen. Hårdvara i form av elektronik är däremot bra byte, precis som kontanter och guld/silver och liknande. Jag kan dock säga att siren inte räcker för det du vill åstadkomma. De hinner med ovanvåningen ändå, men visst kanske de inte rotar så noggrant. Då tar jag hellre att polisen får en chans att komma så att mina affektionssaker inte försvinner med tjuven.
Nej, givetvis vill inte tjuvarna åt mina foton men de kommer riva i dem medan de letar efter annat. Så ju mindre tid de har att riva desto bättre. Jag tror som sagt att polisen inte kommer ändå.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Detta är en bra idé men förutsätter just detta.
Ja...klart att det förutsätter att jag ringer polisen, men vad skulle jag annars göra liksom? Jag blir ju min egen larmcentral helt enkelt, och jag litar på mig själv långt mer än på ett vaktbolag, så den lösningen har aldrig varit aktuell i min värld.
 
tommib tommib skrev:
Då hade de tur. Här får man vara glad om polisen kommer på misshandel och liknande.



Detta är något helt annat och direktkopplat till polisen. Det har du inte som privatperson (mer än i undantagsfall, när det finns en konkret hotbild).



Nej, givetvis vill inte tjuvarna åt mina foton men de kommer riva i dem medan de letar efter annat. Så ju mindre tid de har att riva desto bättre. Jag tror som sagt att polisen inte kommer ändå.
Överfallslarm är inte direktkopplade till polisen utan tar senvägen genom en larmcentral precis som vilket larm som helst.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[media]
Kolla detta klipp och :cry:

en ljudbarriär och dimridå det är grejer det....... inte för att jag rekommenderar detta till bostadshuset men nu har vi ju lämnat allt rimligt bakom oss i denna tråd verkar det som.
Japp. Onekligen extremt effektivt OCH det avbryter inbrottet. Hur många sådana larm tror du det finns i privata hem? Är det ens tillåtet att installera i privata hem? Effektivt? Absolut. Jag hade nog kunnat tänka mig en sådan installation om den är laglig och ekonomiskt lösbar.
Jag har absolut inte lämnat rimligt bakom mig.
 
tommib
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Japp. Onekligen extremt effektivt OCH det avbryter inbrottet. Hur många sådana larm tror du det finns i privata hem? Är det ens tillåtet att installera i privata hem? Effektivt? Absolut. Jag hade nog kunnat tänka mig en sådan installation om den är laglig och ekonomiskt lösbar.
Jag har absolut inte lämnat rimligt bakom mig.
Eh... Det är en sån jag har. På övervåningen. Dit jag inte vill ha tjuvar. Om de snor stereon rör mig inte i ryggen men jag vill inte ha folk på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.