Mitt kombinerade kyl- o frysskåp (Electrolux, inte nyaste modellen) har låtit lite störande högljutt från och till sista tiden. Googlat ihjäl mig och därmed blivit lite påläst, tror jag iaf. Drog fram det ikväll och förväntade mig "gallret" övertäckt likt värsta dammtsunamin... Men icke, va oförskämt hyggligt rent till min stora förvåning.

Utifrån bifogade bilder, vad jag läst och lärt mig sååå undrar jag nu följande av Er som verkligen kan:
Baksidan av ett kylskåp som visar kompressorer, rör och en vattensamlingsskål med viss smuts och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Om "avrinningsröret" är smutsigt hänvisas tops, piprensare eller köpa "rörrensartillbehörsverktyg" fr leverantör som är ca 20 cm, o används via avrinningshålet vid kylskåpets "bakre" vägg vid "vattendroppskåran".
Okey.., MEN OM hela avrinningsslangen är igenmögad här och där ända ner till "vattenkoppen" ovanför vänstra kompressorn (se bild) är det närmare en meter slang som ska rengöras. Kan man skruva/montera av den på ngt sätt? Om inte, andra tips hur göra rent hela slangen?

- Vattenkoppen ovanför vänstra kompressorn, kan den lossas och rengöras på ngt sätt? Är både ingrodd med skit i skålen och är beläggningar ur röret som verkar torkat in/fastnat (se bild).
Bild på kylskåpets avrinningsområde med synlig smuts och vattenkopp ovanför kompressorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Den korta svängda "metallarmen" med kopparfärgad ände som kommer ut (nere till höger) från båda kompressorerna.... Den ena ligger väldigt nära ett annat metallrör (har lärt mig i detta forumet faktiskt, ingen metall mot metall i mitt fall :surprised:)). Se min bifogade närbild. Bör jag vara orolig för det?
Bakre vy av ett kombinerat kyl- och frysskåp som visar kompressorer, kopparfärgad metallarm nära annat rör, och ren vattenavloppsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla svar är till hjälp och oerhört tacksamma (y) Baksidan av ett kylskåp som visar kompressorer, rör och en vattensamlingsskål med viss smuts och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dräneringsslangen som du undrar över kommer ju från kylen och går ner till tövattenskålen ovanpå kylens kompressor. Att den är igensatt har ingenting med ditt oljud att göra.

Det lilla röret med kopparfärgad ände på kompressorn är ett servicerör, ifall det skulle bli ett problem i kylkretsen så kan en servicefirma montera en schraderventil där och kontrollera tryck samt öh/uk temperaturer.

Sålänge inte röret ligger mot ett annat rör så skall inget oljud uppstå där.

Om dräneringsslangen är igensatt så kommer vattnet inte att rinna ut där utan istället rinna ner under grönsakslådan och sedan fram till dörrpackningen och ur på framsidan med läckage på golvet som följd. Så troligtvis är det inte igensatt utan bara avlagringar som syns. Om dränaget fungerar och det inte förekommer någon dålig lukt där så behöver man inte göra så mycket åt det.

När det gäller oljudet så skulle jag kunna tränka mig att dina gummibussningar under kompressorerna är dåliga eller att skåpet inte står helt bra i våg. Eller så börjar någon av kompressorerna bli allmänt sliten med längre gångtider och ev lite mer metalliskt ljud som följd.
 
A
jag håller med nixon
om man lossar kondensorn (det svarta gallret) kan man även lossa tövattenröret och spola igenom det
när tövattenröret är borta kan man ta bort avdunstningsskålen på kompressorn för rengöring

men allt detta är överkurs och påverkar ingenting för funktionen.
möjligtvis om det känns viktigt för slutförande av julstädningen.

oljudet får du söka vidare efter kanske du kan lokalisera det från baksidan när det uppstår
 
N Nixon90 skrev:
Dräneringsslangen som du undrar över kommer ju från kylen och går ner till tövattenskålen ovanpå kylens kompressor. Att den är igensatt har ingenting med ditt oljud att göra.

Det lilla röret med kopparfärgad ände på kompressorn är ett servicerör, ifall det skulle bli ett problem i kylkretsen så kan en servicefirma montera en schraderventil där och kontrollera tryck samt öh/uk temperaturer.

Sålänge inte röret ligger mot ett annat rör så skall inget oljud uppstå där.

Om dräneringsslangen är igensatt så kommer vattnet inte att rinna ut där utan istället rinna ner under grönsakslådan och sedan fram till dörrpackningen och ur på framsidan med läckage på golvet som följd. Så troligtvis är det inte igensatt utan bara avlagringar som syns. Om dränaget fungerar och det inte förekommer någon dålig lukt där så behöver man inte göra så mycket åt det.

När det gäller oljudet så skulle jag kunna tränka mig att dina gummibussningar under kompressorerna är dåliga eller att skåpet inte står helt bra i våg. Eller så börjar någon av kompressorerna bli allmänt sliten med längre gångtider och ev lite mer metalliskt ljud som följd.


1000 tack till både dig och electroluxaren för riktigt bra förklarande svar så t o m jag förstod.

Skåpet står i våg till 95% typ.., har läst på och ska justera det ikväll. Kan det verkligen vara den enda och stora boven att låter så mycket? :worried:

Gummibussningarna, är det ngt man kan byta själv? (där jag jobbar bygger man pumpsystem och doseringsanordningar och har isåfall tillgång till hjälp den vägen. Ingenting jag tänkte göra själv asså!). Är fullt införstådd med att skruva isär själva kompressorn = big NO NO, men ställer frågan då du skrev bussningarna sitter under...?

Kollade idag, skåpet är från 2010.

Snurrat runt på Electrolux sida och börjar bli övertygad att är ngn kompressor som orsakar ljudet (som om den står och jobbar konstant i perioder), då det inte är några tickande, metalliska, bubblande, pysande eller rinnande ljud som hörs. Däremot knakar det lixom till i skåpet då och då... *Inte hittat ngt bra svar på vad det kan bero på.
 
electroluxaren skrev:
jag håller med nixon
om man lossar kondensorn (det svarta gallret) kan man även lossa tövattenröret och spola igenom det
när tövattenröret är borta kan man ta bort avdunstningsskålen på kompressorn för rengöring

men allt detta är överkurs och påverkar ingenting för funktionen.
möjligtvis om det känns viktigt för slutförande av julstädningen.

oljudet får du söka vidare efter kanske du kan lokalisera det från baksidan när det uppstår
Redan tackat dig en ggn ovan, men tackar dig med glädje igen.

Ang lossa kondensorn, det svarta gallret på baksidan som du skrev, så har jag läst mig till (på detta forumet faktiskt :D) är fäst med skruvar man försiktigt och med hjälp lossar för rengöring. Inte mitt galler!

Är fyra tunna klena metallbitar (en syns på bilden) som håller "upp" det utan någon stabilitet eller styrka, samt två tejpbitar högst upp, varav ena lossnat och däruppe hänger (inte ordagrant!) gallret längre ifrån skåpets baksida än de 3/4-delarna av gallret nedanför gör. Den övre delen sitter inte kompakt och rörlig nog att få den lika nära skåpets baksida som övriga gallret är.... Se bild, så kanske du förstår nått litet av min sorgligt pinsamt dåliga förklaring jag försökte ge dig:confused::confused::confused:.
Kondensorgaller på kylskåp med löst tejp och ostadiga metallfästen som påverkar stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara gallret upptill som får kompressorljudet att låta mer än "egentligen gör" för det svajar när kompressorn jobbar? För i slutänden går väl gallerrören ner i kompressorn, eller...?

:thinking:
 
A
De klena metalbitarna räcker gott o väl.
Du får nog lyssna mer för jag inte förstå hur stålrören skulle kunna låta
 
electroluxaren skrev:
De klena metalbitarna räcker gott o väl.
Du får nog lyssna mer för jag inte förstå hur stålrören skulle kunna låta
Menar inte att det är stålrören låter. I o m med dom inte sitter fast tillräckligt högst upp och går att vicka på så kanske det skapas en vibration där när kompressorn börjar jobba, och dom vibrationerna från rören i sin tur som uppstår när kompressorn arbetar kanske bidrar till att ljudet från kompressorn låter ännu mer i o m dom är sammankopplade i slutänden....
Hoppas du förstår mitt tänk bättre nu ;).
 
A
För att utesluta detta får du ta en bit isolering mellan rygg och rör högst upp så det blir lite spänn på rören
 
  • Gilla
bassetasse
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
För att utesluta detta får du ta en bit isolering mellan rygg och rör högst upp så det blir lite spänn på rören
1000 tack för tipset!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.