B
Tjena. Vi har en öppen spis i vardagsrummet som står oanvänd, min tanke är att sätta in en insatskamin. Men jag vet inte alls vad det kostar eller så. Jag vill då i samma veva göra om kaminen så den inte sticker ut så långt från väggen. Tex ta bort stenarna och putsa/mura upp så det blir slätt och kanske peta in insatsen lite högre upp i muren? Vad är smartast och vad blir bäst?
 
  • Vitmålad öppen spis med synlig skorsten och rivningsrester på golvet, redo för installation av insatskamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det var en udda öppen spis, ser rätt skum ut, hemmabygge. Kan ni inte bara riva ut den helt och sätta in snygg kamin istället?
 
B
Tjenare. Riva ut den orkar jag inte. Den har varit där sen 1954 då huset byggdes. Gubben som byggde huset va murare. Skulle helst vilja få tag i en insats då jag tycker den är rätt fin.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
L
B Björk82 skrev:
Tjenare. Riva ut den orkar jag inte. Den har varit där sen 1954 då huset byggdes. Gubben som byggde huset va murare. Skulle helst vilja få tag i en insats då jag tycker den är rätt fin.
Dåså. Vilka stenar skulle du ta bort då? Är det sten på spiselkransen som man anar på bilden?
 
Det enda som jag uppfattar du kan ta bort utan mera omfattande arbete är det eldfasta teglet som målats vitt i eldstaden. Ger kanske 25-30mm extra utrymme runt om.
 
L Lärospånet skrev:
Det var en udda öppen spis, ser rätt skum ut, hemmabygge. Kan ni inte bara riva ut den helt och sätta in snygg kamin istället?
Finns det öppna spisar som inte är hemmabyggen?
 
L
F Finndjävel skrev:
Finns det öppna spisar som inte är hemmabyggen?
Nej ifos - förväntade mig nästan den invändningen - men det finns ritningar på standardvarianter med mer stilsäkert, vedertaget och traditionellt utseende. Men när nu TS har berättat att det är en murare som har murat den åt sig själv förstår jag att det är ett utslag av "murarglädje" - och det är ju lite charmigt.
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
Och gjort i mitten av 50-talet kan se ut hur som helst.;)

Allt annat än att ta bort det eldfasta teglet, blir ett större ingrepp utifrån ts fråga. Sitter säkert i en murstock med flera pipor och med inbyggt spjäll som troligtvis måste tas bort för att få upp rökröret. Beroende av hur rökkanalen går kan du också få ta upp ett hål för asklucka.
 
Vad sägs om att borsta eller tvätta bort den vita färgen?

För att göra det lättare att gissa hur svårt och dyrt det är att ställa dit en insatskamin skulle jag tro att det vore bra med lite perversa närbilder på hur det ser ut på insidan.
 
Vid en andra titt ser jag att maskeringstejpen fortfarande sitter kvar. Det betyder att du precis har målat vitt. Jag ber om ursäkt för min dumma fråga om att ta bort färgen.

Jag tycker att det borde gå fint att ställa en insattskamin i den öppna spisen även om själva eldstaden är liten. Det fins en stor platå som kaminen kan stå på. Sen så är det också så att många/vissa insattskaminer är breda fram och smala där bak. Du kan kanske låta kaminen sticka in rumpan i den gamla eldstaden och låta rästen sticka ut?
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Det enda som jag uppfattar du kan ta bort utan mera omfattande arbete är det eldfasta teglet som målats vitt i eldstaden. Ger kanske 25-30mm extra utrymme runt om.
Okej. Jag får försöka hitta en liten kamin som får plats i det befintliga hål.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
B
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vid en andra titt ser jag att maskeringstejpen fortfarande sitter kvar. Det betyder att du precis har målat vitt. Jag ber om ursäkt för min dumma fråga om att ta bort färgen.

Jag tycker att det borde gå fint att ställa en insattskamin i den öppna spisen även om själva eldstaden är liten. Det fins en stor platå som kaminen kan stå på. Sen så är det också så att många/vissa insattskaminer är breda fram och smala där bak. Du kan kanske låta kaminen sticka in rumpan i den gamla eldstaden och låta rästen sticka ut?
Ja det blur nog så. Vart ska man börja leta efter kamin?
 
Insatskaminer går att köpa på många ställen.

Om du ska anlita någon för att göra jobbet så tror jag att det är ett hett tips att köpa kaminen av hen.

Jag har själv en KEDDY och är helnöjd med den.
 
  • Gilla
Björk82
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.