Jag tänkte summera min senaste hantverkarupplevlese.

Har haft besök av Badkoncept i Karlstad. Företaget säger sig vara "badrumsexperter" och lämnade en offert på en badrumsrenovering som kändes rimlig och i linje med vad man skulle kunna förvänta sig enligt standarder och praxis. Summan landade på ca 15000kr/m2 med bygg, el, vvs och plattsättning. Ett komplett badrum helt enkelt. Kollade tidigare utförda arbeten hos vänner och fann inget direkt att anmärka på. Tyvärr så insåg jag att jag borde specificerat beställningen mycket mycket tydligare eftersom vi inte ens hann passera bygg-delen av offerten när jag insåg att entreprenören inte kan ha läst BKR, Säker vatten eller tillverkarnas monteringsanvisningar.

Följande har hänt under de två veckor dom hann vara här

1) Man har monterat ett oförstärkt lager (inga kortlingar, ingen plywood) med fibergips. I sig kanske "tillåtet" men dock under förutsättning att man monterat enligt tillverkarens instruktion, BKR och /eller säker vatten vilket inte var fallet. En billig och uppenbart dålig vald lösning.


2) Skivorna monterades på längden liggande på cc 600. Ingen plywood bakom, inga kortlingar i längdskarvar och därmed heller inga skruvar i längdskarvar. Dessutom sattes inga förstärkningar där handdukstork, kommod eller armatur skulle monteras. Kort sagt helt emot BKR, Säker vatten och framför allt tillverkarens instruktion. Ingen annan jag talat med (förutom badkoncept) tycker att detta verkar vara en bra ide


3) Man har efter egen "standard" valt spåntakskivor i badrummet. Elittak (tillverkaren) medger att detta är ok under vissa förutsättningar men ingen annan tillverkare av liknande skivor tycker att det är lämpligt att ha i badrum. Inte heller jag som kund och ingen frågade om detta var önskat. I offerten stod "vita takskivor" utan vidare spec och jag förväntade mig ett gipstak. Mitt fel eller ett dåligt materialval kan diskuteras. Förtydligande i offert hade verkligen inte skadat. Egen erfarenhet av folierade spånskivor i gamla hus som rör sig är att folien kryper med tiden och dom hopplösa att få snygga igen. Målat gipstak hade varit klart bättre och antagligen inte mycket dyrare heller.

4) Spottarna i taket har monterats till synes godtyckligt, möjligen i några grupperingar men i den enda raka linjen genom rummet mellan ingång och fönster sitter dom obegripligt osymmetriskt. Dessutom har man satt en av spottarna rakt ovanför takduschmunstyckets planerade placering.


5) Purusplattan till golvbrunnen monterades uppochner med någon märklig förklaring om att eftersom golvet inte är rakt så är det "bättre" att använda distansringar vid gjutning. Purus själva medgav till slut lösningen efter diskussioner men konstaterade att det bästa hade varit att sätta plattan i våg, åt avsett håll och på rätt nivå direkt?


6) Elpatron var beställd till handdukstork. Ändå finns ingen el framdragen till platsen.


Här väljer jag att avsluta entreprenaden helt och vill inte gå vidare då förtroendet för denna "badrumsexpert" är förbrukat.

Närmare inspektion visar att avloppet till kommoden inte är fixerat eller helt uppdraget. Rörkragen har hamnat under spångolvet och kan rimligen inte gjutas fast. Oklart om det finns stöd under rörkröken i golvet. Golvet är skruvat och limmat på plats och kan inte lyftas om det är nu.


Den lilla väggdel man har satt upp som ska utgöra del i duschvägg flyttar på sig betänkligt när man trycker på den. Väggdelen ser ut att vara förankrad endast i spåntaket. Att hänga en 1m duschdörr i en vägg som flyttar sig med lite handkraft känns inget vidare. Även här är det enkel gipsskiva monterad. Ingen förstärkning för vare sig duschvägg, blandare eller takdusch.



Jag antar att jag till slut hade fått något som sett ut som ett badrum i mitt hus om jag inte hade avbrutit. Dessvärre inser jag också att det hade varit en "sminkad gris" med det underarbetet. Snikna materialval som enkelgips och spåntak, veka väggkonstruktioner och märkliga konstruktionslösningar. Jag inser också att jag borde ha specificerat allt betydligt noggrannare vilket då säkert hade resulterat i en offert med helt annan prisbild. Försvarar mig själv med att jag blev tillfredsställd av tanken på att dom sa sig ha allt som behövdes inom företaget och ifrågasatte därmed inget i detaljerna. Halt klart ett misstag av mig.

Vid avräkning fick jag också veta att Badkoncept värderar sina snickare till 650 kr/timmen, ett pris som man senare själv medger är högt eftersom man funnit att "andra små och stora byggfirmor ligger mellan 560-620 kr i tim". Ovärdigt avslut på en tråkig byggupplevelse. Fakturan är nu betald men värdet på utfört arbete bedömer jag vara långt ifrån beloppet som fakturerats.

Med den erfarenhet badkoncept säger sig ha så har man bättre koll på standarder och rekommenderade lösningar. Några punkter hamnar på mig att ta på mig, framför allt genom att bättre specificera vad som ska göras.Jag ser däremot inget hinder för entreprenören att kommunicera vad man gör i arbetet och vilka lösningar man väljer. Speciellt dom som avviker från standard. Tyvärr verkar Badkoncept tro att alla kunder bara vill ha en sak. Ett billigt badrum av låg kvalitet som i bästa fall ser bra ut på ytan. Jag kanske är ensam om att tycka att mitt hus förtjänar bättre än så? Ska det vara så svårt att bygga efter gällande standard?

Badkoncept har nyligen bytt från det lite ironiska namnet "BadConcept" och vad mig anbelangar kan dom lika gärna byta tillbaka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tråkig historia. Men du hade ju inte behövt betala, men du kanske i te har ork till en strid?
 
H huggan skrev:
Tråkig historia. Men du hade ju inte behövt betala, men du kanske i te har ork till en strid?
Några saker var ju ändå rätt och vissa saker får jag, som jag skrev, ta på mig själv genom att acceptera en mycket löst specificerad offert. Antalet arbetade timmar för saker som faktiskt är användbara och riktigt monterat material tycker jag han ska ha betalt för.
 
Är det inte utfört efter branschstandard så är badrummet inte värt något och ska göras om. Får du en läcka så får du betala ett nytt badrum igen då inga försäkringar gäller.
 
Du ska inte behöva specificera hur väggkonstruktion, tätskikt, brunnar ska byggas/monteras etc. Hantverkarna ska veta hur det ska byggas. Gör de fel så är det deras fel helt och hållet. Jag skulle inte betalt någonting alls. Du behöver göra om allt, inget går att återanvända, mer än porslin, termostater, kranar etc.
 
  • Gilla
GHP
  • Laddar…
H huggan skrev:
Är det inte utfört efter branschstandard så är badrummet inte värt något och ska göras om. Får du en läcka så får du betala ett nytt badrum igen då inga försäkringar gäller.
Det har du till stor del rätt i. Blir lite upp till nästa entreprenör att avgöra det. Jag känner en viss oro för hur dom har monterat avloppsrören men golvet känns ändå inte som att det kan innehålla så många fel. Det jag har betalat för är andra saker som el och dragning av nya vattenrör och lite VVS samt lite isoleringsjobb. Orkade inte ta striden hela vägen utan jag får känna mig nöjd över att jag upptäckte byggfelen nu och inte senare.
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Du ska inte behöva specificera hur väggkonstruktion, tätskikt, brunnar ska byggas/monteras etc. Hantverkarna ska veta hur det ska byggas. Gör de fel så är det deras fel helt och hållet. Jag skulle inte betalt någonting alls. Du behöver göra om allt, inget går att återanvända, mer än porslin, termostater, kranar etc.
Jag hoppas verkligen att el, reglar, golv och isolering går att använda och det är vad jag upplever att jag betalat för. Dyrt blev det men allt blev ändå (tilll slut...) specificerat och då kan jag inte säga mycket om det. Får se det som lärpengar och gå vidare.
 
Bryt upp allt och gör om grundligt från början.
Gör om gör rätt är det som gäller i ett våtrum.

Stort att våga avbryta i tid, det är inte alla som vågar. Stort att du inser dina egna brister och bidrag till att det blev som det blev.
Jag stämmer dock in i kören att byggaren har gjort fel och skall stå till svars.
Men, fortfarande så har du rätt inställning, reflektion och inget gnäll. Stort!
 
"BadConcept" Jag kan inte sluta skratta!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Man upphör aldrig att förvånas. Den uppbyggda väggen (ca 70 cm lång) ut från murstocken, var lite av en besvikelse när jag öppnade upp väggen. Bakom den enkla fibergipsskivan visade sig väggen bestå ev tre stående 45x45 och en plåtregelvinkel längst in i hörnet samt golv och takregel

Takregeln är fäst endast i spåntaket. Med osviklig precision har dom lyckats missa undertakets reglar/läkt. Undra på att väggen sviktade betänkligt när man tryckte lite på den. Golvregeln går inte hela vägen in till väggen vilket gör att skivhörnet inte var skruvat i hörnet.

Väggboxarna för inkommande vatten till duschblandaren satt uppskruvad på en spillbit av spåntaket som i sin tur satt skruvade i de stående 45-orna. Jag hade nog hoppats att dom satt i en ordentlig Upnor monteringsskena men så var det naturligtvis inte. Återigen en billighetslösning framför en ordentlig konstruktionslösning. Dessutom har dom försökt göra något med vattenboxarna eftersom de stående reglarna är urjackade ca 10mm vid boxarna. Detta mitt på regeln gör med enkel hållfasthetsteori mina reglar till 35x45. Känns lite klent det också.

Av dom "limmade" skarvarna mellan de liggande gipsskivorna visade sig vara flertalet vara olimmade (eller i några fall med obetydlig mängd lim). Alla skivorna lossnade (tyvärr) mycket snällt när skruvarna försvann.

Börjar mer och mer se att det jag betalat för var tämligen värdelöst. Eftersom Badkoncept har varit här betydligt längre tid än dom fått betalt för så är detta en regelrätt "lose- lose situation" tack vare dåligt hantverk.

Tillverkaren Fermacell skriver i sin monteringsanvisning

"Underkonstruktion av trä – använd exempelvis reglar på 45 x 70 mm för den vertikala underkonstruktionen samt för syll och hammarband." Den texten kan man väl ändå inte tolka som att det är en bra idé att att bygga väggar i 45x45. (Är det någon som kan kalla sig snickare som någonsin bygger fristående (inner)väggar i 45x45?). Varför gör man på detta sätt? Blir till att bygga ny vägg också!

Undrar om jag vågar lätta på golvet och kika in..... ;)
 
Jag upptäckte precis så här i juletid att Badkoncept lämnat en (eller ett drygt 10-tal) julklappar. En kort vända på gräsmattan så plockar jag upp ett 10-tal fimpar som kastats ut sedan dom var här och försökte bygga badrum
.
Man blir så sjukt less på hantverkare som varken kan bygga eller bete sig som anständigt folk.
 
Tänkte toppa tråden med att jag till slut fick tag i en riktig hantverkare som kom in och jobbade på timme. Jag tog parallellt in plattsättare, vvs och målare och med våra gemensamma ansträngningar och administration så blev badrummet klart i våras. Det blev hur bra som helst och det märkliga var att det inte blev dyrare än vad Badkoncept hade offererat....OCH det blev riktigt gjort.

I princip blev det till å riva allt som gjorts och börja om. Nu är det 15 mm k-plywood och riktiga våtrumsskivor med eps/glasfiber. Säkert overkill men det blev verkligen jättebra. Väggarna sitter nu fast, kaklet sitter rakt och vetskapen om att det är ett ordentligt underarbete är mycket tillfredsställande.

Till slut gick det alltså att hitta en handfull seriösa hantverkare men det kostade både tid, kraft och pengar.
 
  • Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
Det står fortfarande "Bad Concept" på deras bilar. :rofl:
(jobbar i närheten)
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.