Visst är det dyrt...men Negrita slår ju alla rekord: 375000 för 85 kvm!

Det kan bara inte stämma...
 
Hur står det i er kontrakt. Har ni ingen klasula att ni ska informeras och godkänna kostnader för tilläggsarbeten innan de utförs. Detta har vi alltid med i våra kontrakt. Då kommer man från såna har chocker. För har de inte informerat om kostnaden, så har de inte rätt att fakturera och om de anger ett oskäligt pris kan du ta in pris från andra på tilläggsarbetet. Det är tyvär så att byggfirmor ofta försöker "hämta" in dåliga marginaler på fastpris genom höga marginaler på tillägg.

Om ni också köper med totalåtagnde så har byggaren skyldighet att utföra alla arbeten som behövs för att säkerhetställa resultatet och kan inte ta ut någon kostnad om det inte står i kontrakt. T.ex.att det ingår ett antal ton uppfyllnad per kvm.

Råd till alla är att låt någon kunnig läsa igenom kontrkatet om ni inte är hemma på området själva.
Lite konsulting för några tusen kan spara hundratals kronor.


Negrita skrev:
jag hoppas verkligen att 375000 är fel, för jag vet inte hur vi ska få ekonomin att gå ihop.
Söker febrilt efter vår säljare och byggansvarig......
 
Säljaren har vi fortfarande inte lyckats få tag på!!!
Det här är prisuppgifter vi har fått från TH, de har inte börjat med grunden än.
Enl byggledaren så hade de av misstag räknat med att vi även skulle bygga garaget nu. Priset har nu sänkts till
326.500 , vilket fortfarande är mer än dubblet än vad som står i kalkylen.
Enl vad jag läst i forum är det dyraste priset 2000 kr/km, hur kan de då ta 3841 kr/km !
TH säger att det tillkommer en kostnad då de måste höja tomtem med ca 1 m på en del utav husgrunden?
Kan det stämma att det ska kosta 170.000 kr? :-[
Tacksam för alla svar
 
Bob_the_builder
FULLSTÄNDIGT ORIMLIGT!!!! Säg att det högt räknat går åt 100 m3 makadam. Om du inte bor väldigt långt ifrån ett grustag bör varje lass kosta ca 2000 kr. Ca 10-12 lass ger 20-25 kkr. En grävare/lastmaskin som lassar ut gruset kostar ca 600/timme. Säg att det tar, återigen högt räknat, ca 8 timmar att göra detta (det borde man nästan klara med skottkärra), så ger det en summa på 5000 kr. Nu är vi kanske uppe i 30 tusen... Sedan ska det packas, så grundentreprenören måste kanske hyra en padda. En tung, dyr sak kostar säkert 5-600 kr per dygn. Arbetstid för två välbetalda grundkillar i två dagar kostar väl 8-10 tusen...

40 000, inte en krona mer!
 
Precis!!! Pang på bara, det bästa är att slänga de riktiga siffrorna i ansiktet på den som tror att han kan lura dig!

Jag har hört talas om en som betalat 450 000 för sin grund. Detta i ett redan grovplanerat kommunalt bostadsområde! Yta? c:a 150 kvm. Sprängning då? Nej.

Jag tror att från skogsbacke upp till gjuten grund inklusive grävning/normal mängd fyllning/vatten/avlopp/golvvärme/isolering borde inte kvadratmeterpriset bli högre än 2000kr
 
Materialet till vår grund (Dorocell + fyllnadsmassa + gjutning) kostade runt 180 000. Räknar man hela byggytan så blir det under 950 kr/kvm.
Nu gjorde vi allt jobb själva så därför har vi ju inga arbetskostnader.

Innan vi valde tomt hade vi kontakt med bla Myresjöhus som ville ha över 300 000 för en mindre grund än den vi har i dag. Om jag inte minns fel så kostade Trivselhus grunder lika mycket.
 
Hej Jemy,
jag räknade baklänges att ni har en grund på ca 189 kvm och då kan man första att TH ville ha runt 300.000 för den, men vår grund är endast på 85 kvm!
Vi har haft ett antal vändor med byggledaren och säljaren. Sälajren säger att han står fast i priset från kalkylen med en ev mindre avvikelse. Byggledaren ska be entrepenören spec alla kostanader för grunden för att se vad som kan ha blivit fel ???
Hur ska man tolka detta? chansar dom för att se om kunden nappar vad de än säger eller? :-/
Än vi inte fått någon ny prisuppgift........så vem hur det det ska sluta.
Vi har börjar titta efter en annan grundläggare.
Är det någon som vet om man kan anlita annan entreprenör än den TH utser utan problem, eller?
 
Nu har vi fått nya priser från TH, de vill ha 256.000 nu, är det rimligt? ???
Någon som kan tipsa om en duktig grundläggare i södra stockholmstrakten?
Vad gör man om banken inte vill höja bygnadskrediktiven och TH fortfarande inte vill kännas vid de 149000 som står i kalkylen? :-[

Hoppas någon kan hjälpa oss med lite råd.....
 
Jag betalade 140.000 för min platta på 120kvm. Då ingår ingen vvs (golvvärmeslang, kall/varm vatten slang, avlopp). Däremot höjdes befintlig mark en del. Om bädden är 0,5m under ena hörnet så är det under det diagonala hörnet 2,0m. Sträckan är ca 16m.
På den står nu mitt vallsjö 109.
Mvh Uffe
 
Jag köpte ett litet hus för 250.000 kr och har själv byggt garage med övervåning på 84m2 platta för 120.000 kr inkl sprängning och markarbete.......
Mår ju illa bara av att läsa siffrorna ovan :surprised:
Tacka f*n för att losec säljer så bra ;)
 
Problemet tycks inte ta slut, det står fast vid 250.000 - vad gör man?
Huset kommer v 39 och vi har fortfarande inte löst frågan!

Varför är det så stor prisskillnad? ???
ska det så mycket dyrare att bygga i stockholm än ut i landet?
Byggbranschen behöver saneras!!! >:(
 
Negrita,

Du kan anlita vem du vill och det är inga problem med Trivselhus. Jag har själv gjort det.
Jag skickar ett privat meddelande till dig med lite tips.

Vänligen,

anna
 
Som vanligt är det svårt att jämföra priser eftersom man ofta får helt olika saker för pengarna. Saker som påverkat vårt grundpris uppåt:

* Sprängning, markarbeten utöver grund
* Rördragning på tomt (VA, bergvärme etc)
* Vår plata har två nivåskillnad (bla vardagsrummet ligger 0,5 meter lägre än resten)
* Murning av undervåning (souterränghus)

Min poäng är - kontrollera vad ni får för pengarna och räkna inte bara på kvadratmeterpriset. Kan man få grundentreprenören att sköta samordning med sprängare och shakt för hela klaveret på en gång finns det tid och pengar att spara. Sen finns det många oseriösa byggare i branchen så se till att ta referenser - grunden är en av de viktigaste komponenterna i bygget. Snåla på andra grejer.
 
er der nogle der kender en god og billig grundentreprenör der kunne ligge en platte med gulvvärme, iso, vvs ved knutstorp april maj 2004
for ca 1000-1300 m2 ::)
 
priset på 110m2 kvadraten med eksjöhus i stockholm är prissatt till 210.000 exkl sprängning, sprängningen är beräknad till 100.000 o då ingår även en bergsknalle. Fyllnadsmassor får vi från granntomten så vi hoppas...att kalkylen håller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.