hej!
Mitt förra trafoproblem löste sig.

Nu till problem #2. Min ( Malmbergs ) led system lyser konstant och går inte att släcka eller dimma via lysknappen
Kan det vara trafon som pajjat? eller har någon varit med om detta ?

Malmbergs klick-dim med en fjäder i strömbrytaren.

mvj johan
 
L
Felkopplat om du varit där med mejseln eller dimmerfel , då trafon får sitt från T-dimmern
 
L Liteavvarje skrev:
Felkopplat om du varit där med mejseln eller dimmerfel , då trafon får sitt från T-dimmern
Troligtvis inte felkopplad då den fungerade i över ett år och plötsligt konstant ljus

trafo och dimmer är väl samma enhet?
 
L
J JohanKjellgren skrev:
Troligtvis inte felkopplad då den fungerade i över ett år och plötsligt konstant ljus

trafo och dimmer är väl samma enhet?
Inte riktigt riktigt , det är ingen trafo i den ,dimmern kör bara ut en spänning till armaturen i förhållande till inställt värde , på samma sätt som en vanlig dimmer om du tänker glödlampa som får mindre spänning när man dimmar , genom att klippa topparna på sinuskurvan
 
L Liteavvarje skrev:
Inte riktigt riktigt , det är ingen trafo i den ,dimmern kör bara ut en spänning till armaturen i förhållande till inställt värde , på samma sätt som en vanlig dimmer om du tänker glödlampa som får mindre spänning när man dimmar , genom att klippa topparna på sinuskurvan
ok jag menade att det bara var en dosa. nåväl. förmoilgen den som pajat då strömmen fungerar som den skall (har testat)
 
L
Då har du 230 dimbara lampor då och inget ytterligare mellan , rakt ut från dimmer till lampan
 
J JohanKjellgren skrev:
Troligtvis inte felkopplad då den fungerade i över ett år och plötsligt konstant ljus

trafo och dimmer är väl samma enhet?
Det där är ju en nyttig uppgift att känna till, vilket gör att vi kan avfärda felkoppling utan istället konstatera att något har gått sönder ;)

Möjliga felställen är då strömbrytarkretsen och dimmer/drivdon. Har du dimmer och drivdon som separata enheter så beror det på hur dimmern styr drivdonet. Om dimmern är en traditionell dimmer som reglerar energin till drivdonet så är drivdonet helt. Om dimmern däremot styr drivdonet med 1-10V eller annan separat styrning så är även drivdonet en kandidat till att vara trasig. Det senare fallet gäller nog inte dig.

Du får försöka isolera var felet ligger.
Börja med att kolla bruxet om dimmern/drivdonet kan resettas.
Koppla bort strömbrytaren (pushkretsen) för att utesluta fel där. Det kan vara antingen avbrott eller kortslutning i den kretsen som gör att dimmern inte reagerar.
osv
 
Har nu kopplat "dimsladden" direkt i strömhålet på dimmern samt tagit bort fjädrarna i strömbrytaren. Då funker det som en vanlig lampa utan dimmer funktion.
Min gissning är att det fel i dimmern.
 
Vi vet fortfarande inte vad det är för drivdon/dimmer. Bara att det rör sig om ett LED-system från Malmbergs, de har många olika systemlösningar. Om TS kan lägga upp en bild kan vi kanske hjälpa till och komma med förslag för att bekräfta/utesluta dimmerfel.
 
här är den
 
  • Etikett på en Malmbergs eltransformator med tekniska specifikationer monterad i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Du skulle kunna prova en synkronisering enligt bruxet, eller låta den vara helt spänningslös över natten för att se om den tappar minnet. Andra drivdon har jag sett kan låsa sig till push eller 1-10V och kan behöva en reset. På en jolly ska man bygla 1-10V-ingången i 2 sek.

För att synkroniseringen skall fungera riktigt när flera drivdon är kopplade till samma tryckströmställare skall, efter att drivdonen har inkopplats, följande operation utföras:
• Håll tryckströmställaren i tillslaget läge i mer än en sekund följt av ett kort tillslag.
• Därefter skall drivdonen vara frånslagna, vilket skall följas av ett långt tillslag med tryckströmställaren.
Systemet skall nu vara nollställt.
 
  • Gilla
JohanKjellgren och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag har haft en malmbergs dosdimmer som gick sönder på det sättet. Den var helt enkelt kortsluten mellan L och utgången. Egentligen orelaterat men samma firma....
 
Av bilden framgår att det är el LED driver med dimmerfunktion. Konstant ström 350 mA. Eftersom det har fungerat så är det bara ”dimmern” som kan vara trasig.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du skulle kunna prova en synkronisering enligt bruxet, eller låta den vara helt spänningslös över natten för att se om den tappar minnet. Andra drivdon har jag sett kan låsa sig till push eller 1-10V och kan behöva en reset. På en jolly ska man bygla 1-10V-ingången i 2 sek.

För att synkroniseringen skall fungera riktigt när flera drivdon är kopplade till samma tryckströmställare skall, efter att drivdonen har inkopplats, följande operation utföras:
• Håll tryckströmställaren i tillslaget läge i mer än en sekund följt av ett kort tillslag.
• Därefter skall drivdonen vara frånslagna, vilket skall följas av ett långt tillslag med tryckströmställaren.
Systemet skall nu vara nollställt.
tog bort den över natten och testade idag. FUNGERADE !!! hurra ! Tack så mycket för hjälpen!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.