L
henke_benke skrev:
skulle säga att fundera inte på det.blir gärna en "klack" mot plogade vägen.
förstår att det inte är roligt med snö. men slunga eller att du får en traktor som kör.
Detta är i stan så vägen o trottoarerna hålls i hyfsat skick. Men bra att du nämner eventuella problem! Jag funderar inte bara på detta för infart o parkering - utan även för entrétrappor som ju ändå inte plogtraktorn rår på. Men helt riktigt - finns mer beprövade sätt att lösa problemen på :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
L Liteavvarje skrev:
Kanske en värmepump dom blir väldigt effektiva vid låga temperaturer , men då ska det vara växlare ut och glykol i slingorna så dom inte kan frysa , men där går jag lite bet med kostnaderna en del kan jag nog , men inte allt
Finns det sådana system i drift? Låter som en spännande alternativ lösning.

Tack för att du delar med dig av dina omfattande kunskaper!
 
L
Vad värmer du med nu
Ja det finns i drift men mest på publika platser , där dom har fjärrvärme och tar restvärmen innan dom skickar tillbaka till centralen ( dom vill ha isvatten tillbaka )
Det finns nog även någon privat som har det , men jag har inte varit med på någon
Ta kontakt med några stycken VP-firmor och fråga om offert så får du en HUM vad det skulle kosta , i det här fallet är det nog endast borrhål som gäller . Luft/Vatten orkar inte , men det finns de som kan dra det , klart är huset norr om polcirkeln blir det problem med en Luft/vatten
På sommaren kan du göra varmvatten med en VP , det blir att kvittera ut dubbla gager
 
L
Jag har fjärrvärme! Inte norr om polcirkeln - men en bra bit upp mot den.
 
L
L Lärospånet skrev:
Jag har fjärrvärme! Inte norr om polcirkeln - men en bra bit upp mot den.
Kolla då vad det skulle kosta att koppla på returen efter din värmeväxlare på FJV , det blir då en shunt på din retur , där du suger ur mer värme , skickar tillbaka isvatten , inte alltför stora kostnader med en extra växlare ,shunt och pump
På vissa orter med FJV så får dom böta om returen har för hög temp
Fråga FJV-verket vad dom har att säga om det , tror att dom får rätt hög temp tillbaka på dina breddgrader , kanske blir dom glada för din nedkylning
 
H
L Lärospånet skrev:
Detta är i stan så vägen o trottoarerna hålls i hyfsat skick. Men bra att du nämner eventuella problem! Jag funderar inte bara på detta för infart o parkering - utan även för entrétrappor som ju ändå inte plogtraktorn rår på. Men helt riktigt - finns mer beprövade sätt att lösa problemen på :)
inte vill skotta fram trappor på morgon.
funderat själv eldkastare eller likvärdigt :cool: skämt åsido
tror kostnaden blir dyr.
har för mig att funkar felfritt ner till 4 minus och får du ett massivt snöfall så är det inte säkert att snön är tinad till man ska åka.
sen är det väl också hur växter i trädgården reagerar.

såna här har man ju använt ett par gånger. tänkt först ska ts lägga ut massa mattor
https://zipup.se/wp-content/uploads/2016/10/pdfny.pdf
 
L
henke_benke skrev:
hittade det intressant?
[länk]
Tack henke_benke - faktiskt intressant! Får fundera lite över hur det ser ut - men värt att kika på faktiskt. Annars gillade jag idén med eldkastare också :)
 
L
L Liteavvarje skrev:
Kolla då vad det skulle kosta att koppla på returen efter din värmeväxlare på FJV , det blir då en shunt på din retur , där du suger ur mer värme , skickar tillbaka isvatten , inte alltför stora kostnader med en extra växlare ,shunt och pump
På vissa orter med FJV så får dom böta om returen har för hög temp
Fråga FJV-verket vad dom har att säga om det , tror att dom får rätt hög temp tillbaka på dina breddgrader , kanske blir dom glada för din nedkylning
Bra tips, får gräva i saken!
 
H
dom räknar så här.
på måttet 25 x 70 cm så drar den ca 84 watt. Det blir ca 1 kr på 10 timmar.
en sån matta 1425kr styck
 
L
henke_benke skrev:
dom räknar så här.
på måttet 25 x 70 cm så drar den ca 84 watt. Det blir ca 1 kr på 10 timmar.
en sån matta 1425kr styck
Mycket intressant, borde ju funka på balkong också om man ordnar med avrinning (så inte smältvattnet sörplar in i fasaden).
 
H
L Lärospånet skrev:
Mycket intressant, borde ju funka på balkong också om man ordnar med avrinning (så inte smältvattnet sörplar in i fasaden).
blir många kronor i slutänden
 
L
henke_benke skrev:
blir många kronor i slutänden
Förvisso - men en snöfylld balkong kan ju orsaka snöskador (vikt och fukt) - och att anlita någon att komma och skotta balkongen blir kanske lite svårt - så detta är ändå tänkvärt eftersom det är en hyreskåk och balkongen "tillhör" trapphuset och inte någon lägenhet.
 
L
L Lärospånet skrev:
Förvisso - men en snöfylld balkong kan ju orsaka snöskador (vikt och fukt) - och att anlita någon att komma och skotta balkongen blir kanske lite svårt - så detta är ändå tänkvärt eftersom det är en hyreskåk och balkongen "tillhör" trapphuset och inte någon lägenhet.
Så klart förutsatt man kan reglera mattan så den bara jobbar när snö ska smältas - och inte ligger och ångar i vinternatten när det jobbet är gjort.
 
H
L Lärospånet skrev:
Förvisso - men en snöfylld balkong kan ju orsaka snöskador (vikt och fukt) - och att anlita någon att komma och skotta balkongen blir kanske lite svårt - så detta är ändå tänkvärt eftersom det är en hyreskåk och balkongen "tillhör" trapphuset och inte någon lägenhet.
då får fastighetsskötaren ta det. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.