Hej,
Jag har minst 2 Lördagar i månaden under 20 års tid parkerat i samma område på Östermalm i Sthlm. Man har nyligen gjort om betalningssystemet, men det är fortfarande gratis i detta område på helger (taxa 3) Man kan använda betal-appen "betala-P" , eller söka upp någon p-automat (vilka jag tror är bortmonterade nu)
Jag använda appen en vardag för några månader sen, funkade OK om än trassligt inledningsvis.

På Boten står endast "utfärdat av Stockholms stad" inga telefonnummer. Jag ringer Betala-P support och ställer frågan om man måste regga sin parkering i appen trots att det är gratis? Hon kan inte svara på min fråga, hänvisar mig till samma nummer imorgon istället mellan 10-15, då fler skall jobba där.

På sstockholms stad hemsida läser jag om de nya parkeringssystemen men finner heller inte där någon info om min fundering. Det är ju ett helvette att man skall åka på böter men sen kan man inte ringa och ställa frågor, jag ombads betala och sedan överklaga hos Polisen.

Betala-P är ju troligtvis inga p-vakter utan tillhandahåller betaltjänsten, men de bör va insatta i min fråga, kan inte va någon nyhet direkt då säkerligen 1000-tals åkt på samma typ av bot, om det nu är så illa som jag tror. I bästa fall har lapp-lisan gjort fel, medvetet eller ej.

Någon av er som känner till om man måste regga parkeringen i appen även fast det är gratis-dagar? ...vad nu detta skulle va så bra för. Bara massa merjobb för bilisten och vaktbolagen.
 
Vad står det på skyltarna på gatan?
 
Är det en äkta p-bot? Förekommer att bedragare sätter lappar.
 
I dom städer jag parkerar i så har jag aldrig aktiverat något i vare sig app eller P-automat när det är fri p-tider.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad står det på skyltarna på gatan?
Helv_ette, nya p-regler. Efter boten tog jag foto på skylten, som underlag vid ev överklagan. Men ser nu att man börjat ta betalt för helger (klockslag i parentes) Efter 20 års helg-gratis så är det nu avgiftsbelagt. P-boten är därför korrekt. 750kr i sjön. Miljöpartiet hoppas jag åker ut under 2018.
 
  • Gilla
Byggglädje och 4 till
  • Laddar…
Taxa 3 är avgiftsbelagd 11-17. Gamla "blå biljett" var gratis på lördagar...
Jag tror att taxa 4 också är avgiftsbelagd på lördagar.

Står det taxa 3 på skylten är det avgift på lördagen tyvärr... Står det "blå biljett" är det gratis på lördag alltså.
 
Dracula Dracula skrev:
Helv_ette, nya p-regler. Efter boten tog jag foto på skylten, som underlag vid ev överklagan. Men ser nu att man börjat ta betalt för helger (klockslag i parentes) Efter 20 års helg-gratis så är det nu avgiftsbelagt. P-boten är därför korrekt. 750kr i sjön. Miljöpartiet hoppas jag åker ut under 2018.
Jag åkte också dit... Har parkerat i samma område i flera år men så byttes "blå biljett" skyltarna till taxa 3 och jag betalade som vanligt till 17:00 och fick böter för nu kostar det ju ända till 19:00... >(
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Miljöpartiet hoppas jag åker ut under 2018.
Då är vi åtminståne två.
 
  • Gilla
Dracula och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
De är säkert inte tvungna - men det hade varit snyggt om de hade informerat inför förändringen. Det vet jag att de gjorde i Solna för några år sedan. Dels med tydliga extraskyltar, dels "lappade" de alla parkerade bilar med en infolapp månaden innan förändringen trädde i kraft.

Jag misstänker att man inte är så himla intresserad av att folk parkerar rätt, utan att få in lättförtjänta pengar.
 
Mina herrar tänk nu på att anledningen till avgiftsförändringen är för att "förbättra framkomligheten och möjliggöra för fler parkeringsplatser" enligt beslutet - Som med allt annat svenskt så blev det knappast lättare att komma fram i stan, ej heller blev det lättare att hitta en parkering. Som vanligt får staten mer i kassan och svensken tror att vi röstade igenom någonting bra...

Men fortsätt att knyta näven i fickan så får vi se hur länge det håller....
 
S Sir Duke skrev:
De är säkert inte tvungna - men det hade varit snyggt om de hade informerat inför förändringen. Det vet jag att de gjorde i Solna för några år sedan. Dels med tydliga extraskyltar, dels "lappade" de alla parkerade bilar med en infolapp månaden innan förändringen trädde i kraft.

Jag misstänker att man inte är så himla intresserad av att folk parkerar rätt, utan att få in lättförtjänta pengar.
Jag bor i parkeringszon 5 och fick avgiftsbelagda parkeringar för någon vecka sen, första veckorna så "lappades" alla bilar endast med en info-lapp, den här veckan började dom lappa bilarna.
Ändringarna i innerstaden ändrades i slutet av förra året och då gjorde parkeringsbolagen samma infokampanj, tyvärr kan nog inte staden ha "frizon" i hur lång tid som helst..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.