Hej!
Står i begrepp att våtrumsgipsa min trumma runt avloppsstammen, för att sedan kakla. Men: hur gör jag runt själva inloppet till avloppet (grått plaströr). Tvättho & tvättmaskin ska kopplas in där. Ska det vara någon rörkrage eller nåt? (Det lilla kopparröret är pluggat.) Och behöver jag sätta inspektionslucka för kopplingarna högst upp? (Elen ska kopplas om.)

Tack!
 
  • Avloppsstam med plaströr och pluggat kopparrör i en vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsstam med pågående förberedelse för våtrumsgips, omgiven av rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga rörkragar behövs men röret ska sitta stumt. Man får inte bygga in rörkopplingar längre men kan vara svårt i gamla konstruktioner när man renoverar.
 
Nä.. så jag tänkte ha någon typ av lucka. Men hur ska jag få ut röret ur luckan....? En öppning känns ju sådär kul.
 
tommib
Är det tappvatten eller värme? Tappvatten måste sitta inspekterbart men värme får byggas in.

Jag är rätt nyfiken på den där svarta klumpen på avloppsröret som sitter med slangklämmor. Det ser spontant ut som något som jag skulle vilja kunna inspektera.

"Röret ur luckan"? Det är väl en separat fråga. Du drar ut avloppsröret rakt genom våtrumsgipset. Se till att det sitter stumt som sagt. Det ska komma ut i rät vinkel mot underlaget om du ska ha dit tätskikt. Även om du inte ska ha dit tätskikt är det mycket lättare att gå rätvinkligt, annars får du ta upp ovala hål i både gips och kakel.
 
Det grå är avlopp och kopparröret är inkommande vatten till köket.

Den svarta muffen har vår rörmokare skarvat dit det nya plaströret med på gamla gjutjärnsröret. Men du har rätt - en rejäl lucka där är nog motiverat :-o
 
tommib
Ah... det såg ut som något form av hempul men det kanske är en ok skarvmuff. De jag har sett har inte varit så där bulliga och ojämna i ytan.
 
  • Gilla
CGR
  • Laddar…
Dåligt foto bara - den har en slät yta! :) Men den här behöver inte vara åtkomlig alltså utan jag kan bygga in den?
 
tommib
Spelar ingen roll egentligen eftersom du ändå måste komma åt den andra skarven.
 
Fast då räcker en liten lucka.. Får mäta lite! Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.