Vad har ni betalt för eran platta ??
Hur stor är den...

tänkte det vore intressant o se vad ni har fått för pris/kvm dvs endast gjutningen...
eftersom det verkar som om priserna skiljer sig en en hel del på dagen marknad.
 
På detta forum har frågan varit uppe flera gånger.
Räkna med 2000 kr/kvm i 08-området.
Men det fanns de som fått det för 1500 tror jag...
 
har fått ett pris på ca. 700:-/kvm, iofs i småland.
 
Här i Sundsvall har priserna legat runt 1000 kr/m2 för en färdig platta med ingjuten golvvärme, 20 cm iso.

Skiljer inte så mycket mellan de olika entreprenörena.
 
Mr Beach skulle du kunna meddela mig några av dessa entreprenörer?

Tacksam för svar.
 
Nu måste jag krypa till korset och förtydliga mig:

Det bedömda priset för en grund har av husförsäljarna angetts till ungefär 1000 kr/m2.

Från Anebyhus har vi fått en offert där grunden är på 98 m2 inklusive golvvärme. Priset anges till 110120 kronor och då utgörs 56700 av en offert från Dorocell, övrig kostnad är uppskattat arbete. En annan offert från Aneby visade på 226 kkr för 210 m2 grund.

Från Hus och Byggcompaniet har vi en offert på 117 kkr för 90 m2 grund.

Skanska har också haft erbjudanden, men dessa har jag inte kvar, för vår del har det inte varit aktuellt.

Så den korrekta informationen är nog 1150-1300 kr/m2 för offererade grunder, och dryga 1000 kr/m2 för "uppskattade kostander" vid inledande kalkyler.

Jonas, Är du "Mårtensroare"?
 
Vill inte förtala någon men Anebyhus gav exakt samma offert för stomresning och snickartimmar för två helt olika hus. Den ena ett enklare det andra 40 kvm större med mycket detaljer. Uppskattade kostnader skall man kolla upp en och två ggr och sen få det på nedskivet på avtal utan kryphål. :)
 
1250:- per kvm slutade vår grund på men det var inklusive allt: grävning, vvs, Dorocells grund, gjutning mm.

/DoJz
 
Jonas_O skrev:
Vill inte förtala någon men Anebyhus gav exakt samma offert för stomresning och snickartimmar för två helt olika hus. Den ena ett enklare det andra 40 kvm större med mycket detaljer. Uppskattade kostnader skall man kolla upp en och två ggr och sen få det på nedskivet på avtal utan kryphål. :)
Vi kände oxå en viss skepsis just angående detta. Enligt alla regler "får man räkna fel" med 10%. I Anebys fall rörde det sig oxå om tvekan om "allt fanns med" i kalkylen. Sjödalshus/Hus och Byggcompaniet, som vi valde, utgår från ett nyckelfärdigt hus. Vill man påta själv, eller ändra handlar det om att räkna bort saker och ting från ett komplett hus, vilket gör att man har koll på vad som försvinner...

Nu var detta inte den avgörande orsaken till varför vi valde bort Anebyhus, men visst fanns det en viss tvekan och vi kände att man måste kolla, kolla, kolla och dubbelkolla så att man visste vad som ingick och hur saker skulle manageras i praktiken.
 
Priser mtrl platta?
 
Någon som vet vad sprängning kostar av sten?????????? Någon som har lite erfarenhet av det och som vill berätta lite? :)
 
Jag sprängde själv med "Bergspräckaren", en pryl som betår av en tratt i stål som sätts på ett vattenfyllt hål med en krutladdning längst ned och en i tratten, man drar i ett snöre åså PANG. Jag drog av en 80 laddningar och betalade för mtrl 6000:-.

Mvh IW
 
Chockad!!!!! :surprised: >:(
fick idag veta att vår grund på 85 km kommer att kosta 375.000, enl kalkylen skulle den kosta 149.000.
Vi bygger med trivselhus, hus 326 i stockholm.
Ingen sprängning eller pålning ska tillkomma men mindre utfyllnad.
Har någon råkat ut för ett sån högt påslag på kalkylen?
 
DOH! Säga vad man vill om byggare, men blyga är de inte...
Så där mycket kan de väl inte trycka på utan MYCKET goda skäl. Dryga 4400 kronor kvadratmetern...nä, nåt måste vara väldigt fel.

Min plintgrund blir bara vackrare och vackrare... ;D
 
jag hoppas verkligen att 375000 är fel, för jag vet inte hur vi ska få ekonomin att gå ihop.
Söker febrilt efter vår säljare och byggansvarig......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.