Tidigare ägare byggde till huset för 10 år sedan. Under tillbyggnaden blev en källare ungefär lika stor om den gamla, ca 30 kvm. Den är till hälften under pordränerad mark, och hälften ovan med källarfönster. Avlopp och vatten finns, golvet är grovgjutet, OSB och gips på väggar och tak, el är framdraget. Det är bakgrunden, och vad vi skulle vilja få till är en tvättstuga med lite förvaring, samt en bastu med dusch(kabin).

Jag sitter bara och planerar och behöver tips och inspiration, allmänna frågor:
  1. Vad är lämpligt golv? Det är grovgjuten betong på plattan idag, och cirka 2.10 upp till gipset i taket, så det finns ju inte mycket att spela på där. Är det klinkers som gäller? Vad behöver jag isf under och hur mycket bygger det ungefär? Jag tänker att man klarar sig utan golvvärme då det ska bli tvättstuga, en radiator är lätt att få in då pannan står i andra halvan av källaren intill.
  2. Vad är lämpliga väggar? Det sitter som sagt gips idag och det finns inget fuktproblem än iaf. Är det lämpligt att kakla allt, eller en bit upp och sedan måla?
  3. Den nya källarens ingång är via den gamla källaren, men jag vill helst göra en trappa ner från vardagsrummet ovanför. Kan detta skapa något problem?
  4. Något annat smart jag bör tänka på? :cool:
 
Klinker på golvet är bäst fast kommer att kännas kallt. Bygger 12-15 mm. Plastmatta känns ju lite varmare men kräver utjämningslager under. Jag skulle ha föredragit klinker plus billig textilmatta plus tofflor.
Väggar: Även om du inte ser fukt så tycker jag konstruktionen låter vanskligt. Jag skulle ha rivit all gips och OBS. Sedan slätputsat och målat. Alternativt kaklat.
Ingång från vardagsrummet? det finns en tråd här där man hade en källartrappa som mynnade i bostadsdelen och det drog så fruktansvärt kallt från den så de blev helt galna.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Klinker på golvet är bäst fast kommer att kännas kallt. Bygger 12-15 mm. Plastmatta känns ju lite varmare men kräver utjämningslager under. Jag skulle ha föredragit klinker plus billig textilmatta plus tofflor.
Väggar: Även om du inte ser fukt så tycker jag konstruktionen låter vanskligt. Jag skulle ha rivit all gips och OBS. Sedan slätputsat och målat. Alternativt kaklat.
Ingång från vardagsrummet? det finns en tråd här där man hade en källartrappa som mynnade i bostadsdelen och det drog så fruktansvärt kallt från den så de blev helt galna.
Tack för svar. Det blir nog klinker på golvet, och någon matta eller tofflor som du säger. Jag tycker inte det är jättekallt på golvet nu, jag har en fläktkonvektor i källaren och håller ca 16 grader där nere. Det borde jag ju kunna fortsätta göra med ett element.

Blir det alltid fuktproblem med osb+gips i en källare? Jag har inte kollat bakom längre än osb så vet inte hur det ser ut bakom, men är säkert uppreglat med trä. Känns lite surt att riva ner allting för att putsa, då hamnar väl el och vatten utanpå också. Jag har kännt i nederkant på skivorna och det är torrt. Kan man inte lägga klinker på golvet och måla väggarna, och sen får man väl riva mer väggbeklädnaden senare om fukt uppstår? Eller är det ett problem med fukten från tvätt och bastu inifrån också menar du?

Drag har jag inte ens tänkt på, uppstår det om man har hyffsat varmt där nere tro? Jag kanske får plats med en trappa ner som avslutas med en dörr, det borde fungera. Det kanske är bra ur en fuktsynvinkel också om man kör torktumlare och bastar där nere. Helst vill jag inte endast kunna gå in från gamla källaren, den har nånligen lågt i tak och trappan ner dit är en dödsfälla om man tagit ett par kalla i bastun :)

På tal om fukt. Vad behöver man för ventilation med en bastu och tvättstuga. Räcker det med en frånluft typ Intellivent som jag har i badrum? Har självdrag.
 
Kanske du är extremt lyckligt lottat att inte ha fuktproblem med organiska material i källaren. En framtida besiktningsman kommer att döma ut organiska material där. Men om ni tänker bo där för evigt kan man ta risken och kakla eller måla direkt på gips.
Tråkigt att säga men det är ett sånt typiskt projekt där omfånget växer hela tiden. Först: "Älskling, ska vi snygga upp tvättstugan i källare?"
" Visst! Klinker och så blir det som i brochyren."
"Nja, golvet måste gjutas om och då måste man byta golvbrunn för att inte förlora försäkringen. Bila upp blir det"!
"Skit också! Väggarna då?"
"Bör rivas. Sedan blir det ny el och vattendragning. 50 papp extra."
"Men du sa ju..."
Känns det igen? Hos mig var det så varenda gång
 
  • Gilla
Cristar och 1 till
  • Laddar…
Det var då ingenting varken säljarens eller min besiktningsman kommenterade när vi köpte huset. Men jag förstår vad du menar. Jag ska börja med att ta bort lite gips och osb för att se hur det ser ut bakom. Får återkomma med fynd där.

Egentligen ser jag två vägar här. Antingen källarvägen där jag kör puts på väggarna och fortsätter ha ingången från källartrappan. Andra vägen är väl att tro man kan undvika fukt och köra kakel och en trappa ner från vardagsrummet. Men det lutar åt det första om jag ska vara ärlig. Jag kanske borde lägga pengarna på att försöka ordna till den gamla källaren och källartrappen så det är lättare att komma den vägen.
 
Jag har inrett min källare med tvättstuga och dusch.
Har en trappa ner från en hall.
Jag känner inte nått kalldrag från källaren.
Har bergvärme sen ett år tillbaka.
Jag monterade in airmove ventil i tvättstugan har sen en ventil mellan Tvättstugan och dusch Har monterat in en intellivent fläkt i badrummet för att få god ventilation. Har sen monterar en handukstork som värmekälla i badrummet. Och ett vanligt element i tvättstugan.
Jag håller ca 18-20 grader i källaren
Jag har också självdrag men den blir försämrad pga demontering av oljepannan.
Jag har luftventiler i alla rum.
Väggarna i badrummet är inredda med träreglar med fuktspärr under. Sen osb +gips. Enbart fuktspärr i dusch hörnan vägg o golv sen så är det enbart klinker på golv och kakel på väggarna.
I tvättstugan så har jag enbart kakel på golvet och 2 putsade ytterväggar. Mellan väggen är bara målad. Får hoppas att det går bra Men det lär jag märka om några år.
Finns ju även plåtreglar kan ju vara bättre att ta sånt och sen enbart gipsväggar.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…

Bästa svaret

A
Jag rev tak och satte huntonit med led Spottar. Jag rev ner allt på väggen, isoleringen var svart på vissa ställen. Hade bröst panel och typ osb. Trä reglar också. Gick ganska smidigt, använde webers gypsum som jag putsade upp med rätskiva mot en skena som byggde 0,5cm. Tog sedan en grov borste som jag doppade i vatten och drog lite textur på strax innan det torkade. Blev jätte fint. OBS det blir blött och gukkigt så skydda väl (spelar nog ingen roll om du ska på med klinkers direkt iof)
Målade sedan med silikatfärg. I golv har jag granab stålreglar med under ventilation för att få bort fukt och radon. Sen spånskivor och enstavs parkett :) blev kanon bra. bila upp ett par centimeter så kan du göra mycket mer. Men säkerställ konstruktion också.

Jag tror inte på genvägar, utan budgetra, bestäm arbetstid (jag har två små barn) och ta en sak i taget. Jag har renoverat i två år nu, gjort om hela gillestuga byggt bastu dusch bytt samtliga fönster till treglas ytterdörrar golv ja i princip hela huset :)

Är super nöjd! Och har koll på pengarna och är inte separerad :)
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
T Tvapac skrev:
Blir det alltid fuktproblem med osb+gips i en källare? Jag har inte kollat bakom längre än osb så vet inte hur det ser ut bakom, men är säkert uppreglat med trä. .
Vänta nu! Uppreglat med trä i en källare?
Absolut NO NO, enligt den information jag fått. Måste vara stålreglar när det är mot betong....
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Är det ett gammalt hus har de säkert spikat reglar rätt in i betongen och reglarna suger kapilärt i sig fukt beroende på dräneringens
kvalitet. Jag renoverade min gillestuga och där var det kolsvart bakom och under.

Mitt tips för golvet i tvättstugan är ett golv med plastmattor typ Bergo xl som gör att du kommer upp från kylan för en väldigt billig peng.


Väggarna? Såhär gjorde jag! Nya fina väggar framför de gamla. Helt utan kontakt med fukt.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gillestuga.279231/
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
OKEJ! Nu har jag kollat. Det var träreglar och isolering endast i den väggen in mot den gamla källaren. I de tre ytterväggarna är det Leca-block helt utan puts, stålreglar utan isolering, osb och sist gips då. Allt känns snustorrt.

Men ni är ju många som förordar att ta bort allt och sen putsa, vilket jag även tycker passar rätt bra i en källare. Går det uppskatta vad det kostar att putsa upp tre väggar av Leca i ett rum om ca 30 kvm? Själva putsningen och plattsättningen på golvet vill jag leja bort.

Just nu är jag inne på att förbättra källartrappan som finns och snygga till den gamla källardelen, och sen lägga samma klinkers i hela källaren. Det är väldigt grovgjutet i nya källaren, det ser ut att vara i våg men grovt och ganska ojämnt. Kan man lägga klinkers med fix direkt på det, eller måste det flytas först?

Bergo XL har jag i gamla källaren, gillar det inte, för golvet är så grovgjutet under. Känns smutsigt. Skulle hellre ha klinkers och mattor isf.
 
Din klinkerläggare kan nog både putsa väggarna och lägga klinker med flyt under för en minimal merkostnad. Notera att med ett bra förarbete så kan det ändå misslyckas, vilket hände mig. Frågan efteråt var. hur åtgärdar man, alternativt, pengarabatt. Det blev det senare, men, det ser lite vanskligt ut. Kan rekommendera blank granitkomposit, reflekterar ljus väldigt bra.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Z zniff skrev:
Din klinkerläggare kan nog både putsa väggarna och lägga klinker med flyt under för en minimal merkostnad. Notera att med ett bra förarbete så kan det ändå misslyckas, vilket hände mig. Frågan efteråt var. hur åtgärdar man, alternativt, pengarabatt. Det blev det senare, men, det ser lite vanskligt ut. Kan rekommendera blank granitkomposit, reflekterar ljus väldigt bra.
Jag gör nog allt förarbete, och så får ett proffs putsa och sätta plattorna. Jag är kass på det. Har två brunnar färdigt i det grovgjutna så vill väl ha lite fall på dessa. Sen kan jag foga och göra färdigt själv. Så får det bli!
 
Jag står inför samma uppgift och planerar att lägga råspont på golvspånskivor som sedan ligger flytandes på en platonmatta direkt mot betonggolvet. Sedan skapar jag ett luftflöde under platonmattan genom att längs ena väggen koppla några små rör till den befintliga frånluftsventilationen och låta golvet glipa lite under listen i rummets andra ände så att den kan suga in rumstemperad luft under golvet.
Taadaa! Kalla golv no more!
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
När det kommer till källare så finns det uppenbarligen två läger:
Det ena lägre tycker att man ska låta det vara kall betong överallt.
De andra lägre vill skapa samma miljö som på markplan och skiter i vad alla säger.

Det går ju att placera sig mitt i mellan. Dels finns det ju ingen generell regel på markförhållanden i hela Sverige. T.ex står mitt hus på en höjd och har cirkus 6 meter med sand ner till berg, min morfars hemställe står på morän där det behövs en stadig grävmaskin för att komma ner och huset jag växte upp i står i blålera med ständiga fuktproblem. Allt detta är inom Västerbottens ramar.
Dels har ju inte alla samma smak. Det går ju att bränna pengar på en beboelig källare istället för att lyfta taket på huset för en till våning eller utbyggnader.
Det finns ju bevisligen hyreshus och fastigheter med verksamhet med inredda källare utan att det är en sjö i dessa.
Så det är ju inte omöjligt att fixa till det.

Skulle det vara en skriven lag att besiktningsmän skulle slå ner på en inredd källare med träreglar så är en valfri sådan välkommen hem till mig. Ett av källarrummen är klädd med träreglar och pärlspont som jag håller på att riva ut. Finns inte ens rost på spikarna som sitter i pluggarna i ytterväggarna och det har suttit sedan 1966. :D

Sunt förnuft kommer man långt med. Regla inte med trä och bygg inte tätt om området är fuktbenäget, men riv inte ner sådant som är problemfritt bara för att det generellt borde vara fuktproblem i en källare. :)
 
  • Gilla
Lillkorpen och 2 till
  • Laddar…
Låter vettigt allt du skriver. Skulle jag starta från början skulle jag köra puts. Men nu sitter det plåtreglar gips och osb med el och vatten draget, känns lite surt att bara riva allt det. Slutar kanske med att jag river ändå iofs, helst vill jag nog ha vitmålat puts och klinkers.

Taket är också gipsat men egentligen skulle jag nog vilja ha panel. Fan...blir till att riv allt, så går det när någon annan börjat och man ska ta vid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.