F
hugodog skrev:
Dessutom enligt de nyare reglerna from 1 oktober (eller om det var 1 november) så bör/ska ett tillstånd endast gälla ett skift/arbetspass
Så kan det absolut vara. Mitt Heta arbeten är några månader äldre och jag använder det inte direkt aktivt i arbetet heller så man glömmer en del.
 
W
F fsn skrev:
Så kan det absolut vara. Mitt Heta arbeten är några månader äldre och jag använder det inte direkt aktivt i arbetet heller så man glömmer en del.
Det gör inte jag heller men jag var på repeteringskurs nyligen då dem nämde det.
Sen så ska en tillståndsansvarig även vara med innan, under och efter arbetet, alltså kontroll en gång under arbetets gång (eller fler beroende på arbetets art)
 
W
Kommer dock inte ihåg om det senare är nåt som är nytt, jag har alltid gjort det ändå
 
I ItWasntMe skrev:
Nu pratar du bara gojja. ja du har rätt i att som privatperson behöver man inte hetaarbeten. Helt rätt.
Men variherransnamn har du fått för dig att det är vanligt att arbetsgivaren inte betalar sina anställda hetaarbeten?? Ursäkta men det är det dummaste påståendet jag har hört på länge. Har jobbat på 3st olika svetsfirmor och där har de betalat alla anställde det. Vilket är självklart. Skule de inte göra det, så skulle inte firman få ett endaste jobb på många ställen.
Desutom är det inte en veckolön, utan ett hetaarbcert får man (beroende på aktör) för 2500kr upp till 4500kr. Med tanke på att en svetsfirma debiterar runt 700-1000kr timmen så rör det sig om en dagslön, inte mer.
Och man förnyar det vart 5e år.
Jag jobbar nu som snickare, och även där har alla snickarna fått hetaarbetencertet betalt. Så jag vet verkligen inte vad du rör dig i för firmor som säger att man ska betala själv. Låter lite polskivarning där.
[/QUOTE]

Dels ett antal av mina tidigare arbetsgivare och dels arbetsgivare som har sagt att de har velat anställa mig.
Den genensamma nämnaren var att de krävde att man skulle betala hetaarbetenkortet själv och ta ut kursdagarna som obetald ledighet.
Det må vara goja men den gojan står arbetsgivarna för.
4500 kronor eller cirka 400 euro som skall betalas med egna pengar är mer än nettolönen för en vecka.
 
Visst finns det enstaka bra arbetsgivare som betalar kurserna. Lyckas man få ett sådant arbete har man det bra och då skall man uppskatta det man har så länge man har det. Ju högre kostnadsnivå destu större risk är det att företaget konkurreras ut av andra med lägre kostnadsnivå och som inte betalar kurser och arbetskläder och verktyg.
De är i sin tur trots allt halvseriösa så de konkurreras ofta ut av oseriösa med ännu lägre kostnadsnivå.
De oseriösa kräver allt mellan ett par dagars lön upp till ett par veckors lön kontant som mutor utan kvitto emellanåt när man arbetar, eller så försöker de sätta företagets märke på ens egna verktyg, eller så kräver de 12 timmars arbetsdag för 8 timmars lön, eller så lämnar de helt enkelt ett par månadslöner obetalade emellanåt, eller så försöker de tvinga en att riva asbest utan skydd, eller att använda rundsidan på grävmaskinsskopan som skylift, eller annat i den stilen.
Allt det där är saker jag själv har upplevt i Finland.

Tydligen är det bättre i Sverige.....ännu en tid......
 
Nu är jag kontorsarbetare, men i verkstadsföretag. Det är ett stort företag och nog känt för att ta vara på sina anställda (inte kanske med avseende på höga löner men att se till att arbetsvillkor mm är bra), men även andra "seriösa" företag i Sverige tror jag agerar på samma sätt - man ser till att allt vad gäller säkerhet och skydd hanteras mycket seriöst och att anställda får denna utbildning. Jag kan tänka mig att det för småföretag kan vara annat - där en kurs innebär en tappad dagsinkomst och några tusen i kursavgift och detta syns direkt i ägarens ekonomi.

Det är tråkigt om din bild av Finland gäller hela landet och även seriösa företag, eller om det bara är småföretag i byggbranschen... Förhoppningsvis är det inte så här i Sverige, och jag hoppas att vi inte måste lägga till "än" på slutet av den meningen...
 
En sak är säker, självlärda hantverkare kommer bli en bristvara i framtiden, en massa bostäder byggs utan garage, och grabben får inte svetsa.

Som redan sagt flera gånger, heta arbeten har inget med detta att göra, men sunt förnuft är väldigt bra. Som förälder och husägare måste man visa att det man säjer är på riktigt " När vi vill svetsa SKA vi göra så här........." inte använda dagens pedagogik "Jag tror...du kanske....om du vill..."
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Visst finns det enstaka bra arbetsgivare som betalar kurserna. Lyckas man få ett sådant arbete har man det bra och då skall man uppskatta det man har så länge man har det. Ju högre kostnadsnivå destu större risk är det att företaget konkurreras ut av andra med lägre kostnadsnivå och som inte betalar kurser och arbetskläder och verktyg.
De är i sin tur trots allt halvseriösa så de konkurreras ofta ut av oseriösa med ännu lägre kostnadsnivå.
De oseriösa kräver allt mellan ett par dagars lön upp till ett par veckors lön kontant som mutor utan kvitto emellanåt när man arbetar, eller så försöker de sätta företagets märke på ens egna verktyg, eller så kräver de 12 timmars arbetsdag för 8 timmars lön, eller så lämnar de helt enkelt ett par månadslöner obetalade emellanåt, eller så försöker de tvinga en att riva asbest utan skydd, eller att använda rundsidan på grävmaskinsskopan som skylift, eller annat i den stilen.
Allt det där är saker jag själv har upplevt i Finland.

Tydligen är det bättre i Sverige.....ännu en tid......
Du får allt ta ditt pick och pack och flytta hit. Här där du varken behöver betala kurser, använda dina egna verktyg eller betala mutor.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Jag är pessimist och tror nog saker som heimlaga talar om är vanliga överallt. Bara en fråga om hur mycket som upptäcks/rapporteras.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är pessimist och tror nog saker som heimlaga talar om är vanliga överallt. Bara en fråga om hur mycket som upptäcks/rapporteras.
Absolut inte på seriösa företag, stora som små. En välutbildad yrkesman är allt för eftertraktad för det. Det enda inom svetsning jag hört är att företag haft centralutsug och inte varit pigga på individuella friskluftsmasker men generellt är känslan att säkerhet tas på största allvar.
 
Har inte hört nån firma som kräver att man ska betala heta arbeten själva men dom kanske inte är så pigga på att anställa en nybörjare som saknar utbildning vilket man kan förstå. Ska man ha lätt för att få svets jobb och tänker sig jobba utanför stationär svetsplats bör man dels ha heta arbeten och man bör nog även ha svetslicens för den typen av jobb som firman utför. Att man inte vill ha friskluftsmasker på stationära svetsplatser är delvis att då kommer det fuskas ännu mera med punkt utsugen som om dom används rätt ger en hyffsad arbetsmiljö.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag är pessimist och tror nog saker som heimlaga talar om är vanliga överallt. Bara en fråga om hur mycket som upptäcks/rapporteras.
Aldrig hört talas om detta fenomen trots att jag har mycket kontakter i malmfältens industrier... hoppas att du har fel. Men eländiga saker kan säkert hända hos små grisiga arbetsgivare...

Det känns som att det kan slå åt två håll på småfirmor, antingen blir man omhändertagen som en del av familjen eller så blir man behandlad som en kostnad.
 
Det verkar onekligen vara betydligt sämre i Finland än Sverige när det kommer till ställningen för arbetstagare.

Förresten, 400EUR är väl knappt 4000kr, inte 4500kr.
 
Ja....men jag har något minne av att hetaarbetenkortet skulle kosta kring 400 euro här. Det kan vara ett minnesfel men så tror jag. Det är 16 år sedan jag hade råd att förnya mitt hetaarbetenkort senast.

Rent formellt och juridiskt har arbetstagare faktiskt bättre ställning i Finland än i Sverige.
Problemet är att det har uppstått en parallell arbetsmarknad med dumpade villkor här i Finland. Eftersom de dumpande företagen har lägre produktionskostnader kan de konkurrera ut seriösa företag. Då blir folk arbetslösa och eftersom det finns allt färre seriösa arbetsgivare med allt färre seriösa arbetsplatser att konkurrera om knuffas allt fler ut på en arbetsmarknad där det bara finns oseriösa arbetsgivare och långtidsarbetslöshet att välja mellan.
Har man en gång hamnat på den oseriösa delen av arbetsmarknaden är man sällan välkommen i seriösa företag.
Har man (som jag) fört en oseriös arbetsgivare till domstol för att få ut lönen då är man svartlistad och sällan välkommen hos någon arbetsgivare överhuvudtaget.

Det här är mina erfarenheter....... men ärligt talat är jag hellre svartlistad och hankar mig fram på olika slags tillfälliga påhugg än att jag förstör min hälsa för en skitlön som inte går att leva på när mutorna är betalade.
 
Med brandvakt och respekt för heta arbeten kanske denna byggnad kunnat klara sig?

https://www.svd.se/stockholmsbrand-harjade-anrik-kulturbyggnad

Har inte hört nåt om utredningen vad som startade branden, men har för mig jag läste att man byggde ett stålskelett inne i byggnaden för att kunna ta bort innerväggar för att skapa bättre lokaler för bla HMs butik... och att det i byggnaden fanns en svets och metallverkstad, troligen för just att bygga om stommen.

Tragiskt att så många gamla fina fastigheter vid renovering faller offer för lågorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.