E Ekenmark skrev:
Hej,

Först och främst: glöm klyvning, det har inget med den här specifika situationen att göra. Klyvning används huvudsakligen när delägarna av en fastighet inte är överens om/hur fastigheten ska delas, exempelvis syskon efter ett arv eller motsvarande.

Precis som du säger så är det avstyckning som är aktuellt. Det innebär att man avskiljer en del av din fastighet för att bilda en ny, egen, fastighet. Utanför detaljplanerat område så krävs det ett förhandsbesked för att kunna bilda en fastighet för bostadsändamål. OM förhandsbesked finns så ska det "mycket" till för att LM inte ska genomföra avstyckningen. Det är alltså kommunens bygglovsavdelning som du ska vända dig till i första hand, inte LM.

Presentera en funktionell lösning för avlopp (gemensamt med nuvarande bostadshus? Gärna i samråd med miljökontoret) och utfart, så ökar du dina chanser väsentligt. Att det ska komma kommunalt VA i framtiden bör inte hjälpa här och nu. Kommunen ska enligt lag handlägga förhandsbesked inom 10 veckor, om det inte finns särskilda skäl. Och ja - det är en bra idé att kika i det förhandsbesked/bygglov ni redan har.
Tack för ett proffsig och bra svar nu vet vi hur vi ska gå vidare!
 
Är ni säkra?

Du skrev att ni vill stycka av för att markarbetenaär för dyra......jag förstår inte.....det räcker ju med att göra markarbeten kring huset. Resten av en stor tomt kan man gott ha i naturtillstånd om man röjer bort litet långgräs och buskar en gång i året.

Vi har en tomt på 7500 kvadratmeter. Inte har vi bökat upp hela den här tomten inte..... men det ger en väldig frihet att inte ha grannar för nära inpå.
 
H heimlaga skrev:
Är ni säkra?

Du skrev att ni vill stycka av för att markarbetenaär för dyra......jag förstår inte.....det räcker ju med att göra markarbeten kring huset. Resten av en stor tomt kan man gott ha i naturtillstånd om man röjer bort litet långgräs och buskar en gång i året.

Vi har en tomt på 7500 kvadratmeter. Inte har vi bökat upp hela den här tomten inte..... men det ger en väldig frihet att inte ha grannar för nära inpå.
Ja vi är säkra. Vi har inget behov av inte ha grannar. Åt andra hållet är det skog så det blir ändå bara på ena sidan. Jag & frun är överens om att vi hellre lägger en halv miljon på att höja hus kvalitén än prioritera en massa mark som vi inte behöver. Vi ska avvakta och stycka om ett par år är tanken
 
Skogen kan försvinna på måndag förmiddag om den inte är er egen.

Räknar ni verkligen att få en halv miljon netto efter alla kostnader för den avstyckade tomtbiten?
 
harry73
1200kvm tomt är i det minsta läget på landet. 2500kvm är inte en massa mark.
 
L
Vill ni alltså stycka av mark för att få in pengar till huset? Om detta inte är absolut nödvändigt, skulle jag personligen aldrig stycka av en bit av en så pass liten tomt. Som andra har påpekat - låt den bara vara i vilt tillstånd. Och precis som andra också påpekat (heimlaga) - så kan vad som helst hända med skogen som ligger på annans mark - närsomhelst. Om ni aktivt hoppas på nära grannar, kan ett alternativ vara att smälla upp ett attefallshus och hyra ut det. Vips har ni grannar och intäkter, men äger fortfarande hela nuvarande tomt.
 
H heimlaga skrev:
Skogen kan försvinna på måndag förmiddag om den inte är er egen.

Räknar ni verkligen att få en halv miljon netto efter alla kostnader för den avstyckade tomtbiten?
"Skogen" är snarare ett par träd och en remsa mellan oss och grannen. Det finns vad jag kan se ingen logik för markägaren att ta ner träden så det är jag inte orolig för. Och ja jag tror inte det är någea problem att få ut ene halv miljon för tomten. När jag sa en massa markarbete så är det främst fylle (om man vill ha en tomt i nivå med huset) samt att husgrunden måste höjas en bit för att komma upp till samma nivå som vägen
 
L Lärospånet skrev:
Vill ni alltså stycka av mark för att få in pengar till huset? Om detta inte är absolut nödvändigt, skulle jag personligen aldrig stycka av en bit av en så pass liten tomt. Som andra har påpekat - låt den bara vara i vilt tillstånd. Och precis som andra också påpekat (heimlaga) - så kan vad som helst hända med skogen som ligger på annans mark - närsomhelst. Om ni aktivt hoppas på nära grannar, kan ett alternativ vara att smälla upp ett attefallshus och hyra ut det. Vips har ni grannar och intäkter, men äger fortfarande hela nuvarande tomt.
Vi får ihop ekonomin för husbygget oavsett det är snarare en fråga om vi har tid & ork att inreda ovanvåningen själva ( 2 små barn på 1.5år & 3.5år) eller om vi helt enkelt anlitar en forma som gör detta för oss. För oss spelar det ingen roll om tomten blir mindre och vi får grannar brevid men känns i dagsläget dumt att bara ha halva tomten i vilt tillstånd om det inte innebär att vi störs av att ha ett hus brevid men som sagt vi har ändå inte tänkt att stycka & sälja tomten på ett bra tag
 
L
J Jonas&lina skrev:
"Skogen" är snarare ett par träd och en remsa mellan oss och grannen. Det finns vad jag kan se ingen logik för markägaren att ta ner träden så det är jag inte orolig för.
Tyvärr kan du inte ens lita på att grannen inte gör något ologiskt. Och det kan en dag bli en ny markägare som har andra tankar. Du ska inte underskatta folks klåfingrighet - ofta sågas det i princip bara för att det kan sågas.
 
L
J Jonas&lina skrev:
Vi får ihop ekonomin för husbygget oavsett det är snarare en fråga om vi har tid & ork att inreda ovanvåningen själva ( 2 små barn på 1.5år & 3.5år) eller om vi helt enkelt anlitar en forma som gör detta för oss. För oss spelar det ingen roll om tomten blir mindre och vi får grannar brevid men känns i dagsläget dumt att bara ha halva tomten i vilt tillstånd om det inte innebär att vi störs av att ha ett hus brevid men som sagt vi har ändå inte tänkt att stycka & sälja tomten på ett bra tag
Bra, tänk över saken. Kanske ni kan ha får där? Eller låta någon med får eller hästar använda marken mot en fårfiol eller ridlektion för barnen då och då? Allt jag menar är att med marken har ni kvar alla alternativ som ni kanske ännu inte tänkt på - men med den såld går det aldrig att ångra sig.
 
L Lärospånet skrev:
Eller låta någon med får eller hästar använda marken
1200 kvm är inte mycket bete för djuren.

Vi har ca 12000 kvm som vi "lånar ut" till en bonde. Där kan han ha 2 - 3 kor på bete några månader, fler räcker det inte till.
 
Om det bara är några träd mellan er och en annan granne får ni räkna kallt med att de blir nedhuggna någon gång.
Folk har som sagt pippi på att hugga ned bara för huggandets egen skull.

En dag blir barnen tonåringar och har man då utrymme att till exempel bygga ett rejält garage så kan man få pojkar som bygger epatraktorer och reparerar bilar och mopeder och traktorer i stället för pojkar som driver i stan och röker hampa och dricker smugelsprit.

En dag blir barnen unga vuxna. Innan dess kan Sverige ha gått samma väg som Finland gick år 2008.
När det inte finns ett skäligt avlönat arbete med rimligt arbetarskydd att få hur mycket man än söker kan föräldrarnas jordbit och uthus innebära skillnaden mellan ett helt liv som egendomslös på socialbidrag i en slumförort eller ett drägligt liv som småföretagare.
Då kan man som evigt arbetslös smyga igång verksamheten på svart hemma på tomten utan något större startkapital. Sedan när den har vuxit tillräckligt registrerar man företag och blir laglig. Sedan när den har vuxit ännu mer flyttar man verksamheten hemifrån till ordentliga lokaler.
På det viset kan man undvika att gå i konkurs efter två månaders verksamhet och bli överskuldsatt arbetslös för resten av livet.
Det där har varit räddningen för många här i byn och överallt annars på den österbottniska landsbygden...... jag anar att Sverige kommer att gå samma väg.

Övre våningen kan ni färdigställa själva ett rum i gången när barnen har blivit litet större. Redan i 5-årsåldern blir de mer självlekande och tiden räcker bättre till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
För att göra ett förtydligande. Så här ser tomtkartan ut. Granne 1 är nr 1 på kartan markägare nr 2 har lilla remsan och kringområdet bakom och tomt nr 3 är vår tomt & nr 4 ny granne som också bygger nytt.
 
  • Satellitbild över tomter med numrerade gränser, där tomt 1, 2, 3 och 4 är markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
1200 kvm är inte mycket bete för djuren.
Nä, det är ju sant.
 
harry73
Så ni delar tomten i 2 mindre tomter och sen tänker granne 1, he den lilla remsa jag har är lika stor som deras styckade tomt. Där ligger en halv miljon och väntar på mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.