Hej,

Önskar hjälp och råd om vad som går att göra i min lägenhet.
In till lägenheten går det 16A 1-fas vilket gör att vi är mycket begränsade till val av elektronik.
Vi bygger om köket och vill ha lite mer modernare ugn och spis/häll.
jag har tittat på olika typer av produkter bland annat dessa 2.

https://www.elgiganten.se/product/v...ad/PUE611BF1X/bosch-induktionshall-pue611bf1x
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/ugn-inbyggnad/BO547ST/gorenje-ugn-inbyggnad-bo547st

Sista alternativet ''nödlösning'' blir kanske att skaffa sig något liknande.
https://www.byggboss.se/vitvaror/ha...k-se-se.html?sort=pd.name&order=DESC&limit=75
Men blir lite tråkigt att bära på gasflaskor hela tiden då vi inte har någon "stadsgas".

Skulle bli mycket tacksam om för svar, har läst en hel del om det på olika forum men blir inte mycket klokare.
 
tommib
Eftersom ni vill göra om köket antar jag att det är en bostadsrätt. Fråga styrelsen om det går att uppgradera elmatningen. Annars är det inte mycket att göra mer än att bära gasflaskor.

Det måste vara en liten och/eller gammal lägenhet med 16A huvudsäkring.
 
Hej ja det stämmer, det är en liten bostadsrätt på 50kvm och byggd 1950.
Då jag själv sitter i styrelsen vet jag att den ända möjliga är att öka säkringen och trycka på med 20A från elnätets sida.
Jag är dock lite fundersam hur den gamla spisen kan ligga på 8400W och var okej?
För när jag räknar på hällen + ugnen ovanför blir
Total effekt (watt) effekt i watt. 4600 + 2400 = runt 7000W.
borde inte det bli bättre en vad vi har nu då?
Med vänliga hälsningar.
 
tommib
Så länge du inte använder allt samtidigt så är det lugnt.
Öka säkringen till 20 A om du har möjlighet, 16 A är väl klent.
 
  • Gilla
AY7
  • Laddar…
Släpa in gasflaskor i en liten lägenhet låter inte som något räddningstjänsten uppskattar. Utan att kunna regelverket misstänker jag att det är förbjudet.

Säkra upp till 20A om förutsättningarna tillåter detta. Så länge inte alla plattor och ugn går för fullt och det gör de sällan kommer det att fungera fint.
 
  • Gilla
AY7
  • Laddar…
Okej tack,
Då får det bli att jag säkrar upp till 20A så jag får lite mer kräm in.
Sen drar jag nya kablar från min centel i lägenheten fram till köket som är okej för 20A, 4mm2?
Efter det ökar jag min snabbsäkring/dvärgbrytare från C16 till C20?
då borde det vara okej?
 
Om det är möjligt att byta mätarsäkringen från 16A till 20A så är det bra.
Har det tidigare räckt med vad jag antar är en 16A säkring till spisen så skulle jag avvakta med att dra om till spisen. Era matlagningsvanor tycks ju inte ha löst ut säkringen tidigare. Byt ni spisen och skulle det visa sig att säkringen plötsligt inte längre räcker till går det att göra som ni tänkt.

Det viktiga med 20A mätarsäkring är att ni får en selektivitet mellan mätarsäkringen i källaren (antagande från min sida) och centralen i lägenheten.
 
  • Gilla
AY7
  • Laddar…
Okej, du menar att vi eventuellt kan koppla in dem nya prylarna på dem befintliga kablarna som går fram till köket idag? och om det inte räcker så gör vi enligt min förra kommentar?

Problemet var bara att elektrikern vände i dörren när jag sa det till han. får man man göra så? finns det några regler angående det. enligt min syn på det så borde det bli bättre än vad vi har idag iallafall.

Med vänliga hälsningar.
 
Bara för att förtydliga så jag inte missförstått något.

I köket har det tidigare funnits en elektrisk spis avsäkrad med 16A i lägenhetens elcentral. Elcentralens huvudsäkring är på 16A och sitter i källaren.

Vad ni vill göra är att byta mot en ny spis (häll med lös ugn). Den nya ligger lite under den gamla i effekt.

Om det är som beskrivet ovan så finns det inget skäl att göra på annat vis än jag beskrivit innan.

Det finns inget regelverk som er elektriker kan hävda för att göra om eller vägra..

Däremot kan denne som har varit på plats ha andra argument för att det behöver göras om men det har inte framgått av tråden.

Fram till att det indikeras andra skäl så vill jag påstå att ni gott kan vänta med att byta ut installationen från lägenhetscentralen till köket.

Att byta mätarsäkringarna till 20A är däremot en god idé.
 
Fast om man skall byta mätarsäkring så måste arean på kabel mellan mätare och lägenheten kontrolleras.

Det är oftast i hus där man har gasspis som det är så klen matning, eller ännu mindre än 16A.

Det har varit lite av standard att äldre lägenheter med elspis matas med 25A totalt och sedan 20A till spisen.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Tack alla för bra svar, kanske klarar mig från dra ny el i hela lägenheten.
Med vänliga hälsningar
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vad menas med att elektrikern vände i dörren, skämt eller?

Om du nu sitter i styrelsen är det inte fel att börja planera byte av el i budgeten, detta kan långsiktigt finansieras av egenmätning. I samband med detta kan elbyte i lägenheterna erbjudas, ta in offerter.

Vad menar du med att slippa dra om el i lägenheten, det är inte det som är flaskhalsen..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.